Defect voor 6 maanden

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Defect voor 6 maanden

#1 , 14 okt 2010 12:21

Hallo,

Ik heb een grasmachine gekocht bij een grootwarenhuis.
Nu echter na 5 maanden werkt het niet meer.

Aangezien er nog geen 6 maand voorbij zijn is dit een verborgen gebrek waarvan het vermoed werd aanwezig te zijn toen het gekocht werd?
Aldus heb ik recht op de volledige terugbetaling van het goed?

Klopt dit? En in welke wetsartt. vind ik dat dan weer terug?

Dank.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2010 12:32

Ik denk niet dat je nog een volledige teruggave zal kunnen eisen. Je hebt de machine waarschijnlijk al een 10 tal keren gebruikt. Ze zijn wel verplicht de machine te herstellen binnen de garantietermijn.

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 14 okt 2010 12:44

Een gebrek in deze zin;
artikel 1649quater, §4: “Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming”.

Kan dus enkel herstelt worden? Niet meteen volledig terugbetaald?

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2010 13:42

§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.

JPV

#5 , 14 okt 2010 15:09

§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
Hmm... zou je bij een grasmachine die bvb in mei stuk gaat, de huurkosten van een vergelijkbaar toestel bij bvb Huurland kunnen doorfactureren indien je geen toestel van een buur kan lenen bij langdurige herstelling?

Terug naar “Consumenten Koop”