contractbreuk of niet?

Knish
Topic Starter

contractbreuk of niet?

#1 , 12 okt 2010 14:29

In augustus deed ik een bestelling bij een firma om zonnepanelen op m'n dak te leggen. Desalniettemin hun offerte me 3000 WP voorstelde, bleek bij de effectieve bestelling dat door de afmeting van m'n dak maar 2000 KP kon geplaatst worden. Tja, wat niet gaat, gaat niet, dus heb ik me daar bij neergelegd: 12 x 190 WP.
Nu kreeg ik vorige week het bericht dat ten eerste de omvormer die ik besteld had werd veranderd door een ander merk, maar wel dezelfde specificaties heeft. Op zich heb ik daar weinig problemen mee aangezien ik 20 jaar garantie heb. Maar .... Nu bellen ze me een dag later om te melden dat de panelen ook niet (meer) te verkrijgen zijn. Men heeft totaal geen idee wanneer ze of zelfs Of ze nog geleverd gaan worden. Hun alternatief : 12 x 185 WP hetgeen weer 60 WP minder is dan de bestelling. Ik kreeg dan wel 172 euro minder gefactureerd hetgeen de kost is van 60 WP. Realistisch gezien is dat voor mij een verlies van een kleine 500 euro gezien de Groenstroomcertificaten en mindere elektriciteitsopbrengst.

Om die reden ga ik daar niet mee akkoord en ook vooral om het principe dat men toch niet zomaar een bestelling mag veranderen.
Nu is hun antwoord: Tja, dan zal u moeten wachten tot die 190 WP panelen misschien ooit gaan geleverd worden.

Kan dat zomaar? Is dat geen contractbreuk? Ik lees in hun contract:

"De Koper kan eenzijdig de bestelling geplaatst niet meer annuleren na doorzending van het bestelformulier aangezien dit een bindend aanbod tot contracteren uitmaakt, tenzij wettelijk toegestaan ingevolge een opgenomen verzakingsbeding en de Koper hier binnen een termijn .... niet op terugkomt."

"De (af)levering van en eventuele installatie van het product geschiedt op het door de Koper aan XX opgegeven adres en wel binnen een termijn als volgt: 12 werkweken voor een standaard order, 16 werkweken in geval van opzet van een constructie, ...."

"De levertijd wordt verlengd met het dubbele van de duur van de vertraging ten gevolge van het niet voldoen van de Koper aan enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen of door Koper te vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst."

Ik lees nergens iets over het niet leverbaar zijn van de bestelling.
Nu is dit wel een dringende zaak aangezien in 2011 de GSC worden verlaagd hetgeen een minimumverlies betekent van ca 1500 euro.

Ik weet dat 300 euro veel minder is dat ik zou verliezen dan 1500 euro maar ik ben tamelijk principieel daarin: Zoiets kan toch niet? Als ik in een garage een BMW 5 bestel kan men mij toch ook niet ineens zeggen: "Mijnheer, u zal een BMW 3 krijgen mits een vermindering van factuur aangezien de BMW5 niet meer wordt geproduceerd."

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Knish
Topic Starter

#2 , 12 okt 2010 14:35

Ik lees trouwens ook in hun contract: 5.4 In geval van laattijdige betaling zal tevens van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 10% op het openstaande bedrag. In geval van niet tegemoetkoming aan haar leveringsverplichting, van XX zal tevens van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een maximale forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn door XX van 10% op het openstaande bedrag.

Nu heb ik al een voorschot moeten betalen van een goeie 700 euro.

j.demoor

#3 , 14 okt 2010 10:24

“Art.1243.De schuldeiser kan niet genoodzaakt worden een andere zaak aan te nemen dan die welke hem verschuldigd is, al heeft ook de aangeboden zaak een gelijke of zelfs een grotere waarde.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Knish
Topic Starter

#4 , 16 okt 2010 00:02

oh, thx

Dat is redelijk duidelijk voor mij. Enkel de term "inbezitstelling" kan ik niet echt vatten. hoe kan je een inbezitstelling eisen van goederen die niet voorradig zouden zijn? Of gaat het dan over iets anders?

nogmaals bedankt voor de reply

float

#5 , 16 okt 2010 06:58

Dat wil zeggen dat je de levering wil eisen.

Knish
Topic Starter

#6 , 16 okt 2010 23:29

ok, bedankt. Dan had ik het toch juist geïnterpreteerd. Alleen ... hoe kan je iets eisen als het er volgens hen niet is. (gezien de beperkte tijd die nog rest). Voor eind december moeten die panelen op m'n dak liggen.

En ... welke stappen moet ik dan officieel zetten om een ontbinding van de koop te bewerkstelligen?

float

#7 , 17 okt 2010 09:35

Is de niet-levering te wijten aan de leverancier of niet? Als ze niet meer gemaakt worden, dan kan de leverancier daar moeilijk iets aan doen. Heb je al contact opgenomen met de fabrikant zelf?

Je zal de ontbinding voor de rechtbank moeten vorderen, tenzij je overeen kan komen met de leverancier dat de koop wordt ontbonden.

Knish
Topic Starter

#8 , 22 okt 2010 23:40

nog geen contact gehad met fabrikant. Zal 'k 's doen. Thx a lot!!!

GumGum

#9 , 23 okt 2010 09:50

Naar de rechtbank gaan om een ontbinding te eisen is natuurlijk veel te omslachtig voor u.
Er bestaat ook nog de buitengerechtelijke ontbinding van een overeenkomst mits aan de volgende 3 voorwaarden tergerlijke tijd is voldaan:

a) de schuldenaar moet zich schuldig hebben gemaakt aan een toerekenbare tekortkoming die van aard is de gerechtelijke ontbinding te rechtvaardigen;

b) de verplicht voorafgaande uitstelbevoegdheid van de rechter is zinloos of zonder voorwerp geworden, wat kan blijken uit onder meer het feit dat elke verdere uitvoering van de overeenkomst onmogelijk is geworden;

c) vooraleer te ontbinden moet de schuldeiser een kennisgeving richten aan de schuldenaar waarin hij zijn ontbindingswil kenbaar maakt, hem in gebreke stelt en hem een laatste termijn verleent, tenzij vaststaat dat de schuldenaar niet meer kan of niet meer wil nakomen of wanneer de nakoming definitief niet meer kan plaatsvinden.

(http://www.elfri.be/ontbinding-van-de-o ... de-rechter" onclick="window.open(this.href);return false;)

Indien dus vaststaat (liefst schriftelijk ) dat de overeengekomen panelen definitief niet meer kunnen worden geleverd is een buitengerechtelijke ontbinding mogelijk.
Of de panelen nu al dan niet nog worden gefabriceerd en de leverancier daar niets kan aan doen doet hierbij niet terzake, mits hierover niets in de verkoopsvoorwaarden staat vermeld.

Concreet schrijft u een aangetekende brief naar de betreffende firma waarin u vaststelt dat de overeengekomen werken niet meer kunnen worden uitgevoerd.
U vemeldt dat u de overeenkomst als buitengerechtelijk ontbonden beschouwt, vermits aan de drie hier eerder opgesomde voorwaarden is voldaan.
U eist uw voorschot binnen een bepaalde termijn terug, bij gebreke waaraan u zich verplicht zult zien een vordering in te stellen bij de bevoegde rechtbank. (in dit geval het vredegerecht)

float

#10 , 23 okt 2010 11:28

Als de panelen niet meer worden gefabriceerd door de leverancier, is dit mijn inziens geen toerekenbare tekortkoming in hoofde van de verkoper.

Terug naar “Consumenten Koop”