In augustus deed ik een bestelling bij een firma om zonnepanelen op m'n dak te leggen. Desalniettemin hun offerte me 3000 WP voorstelde, bleek bij de effectieve bestelling dat door de afmeting van m'n dak maar 2000 KP kon geplaatst worden. Tja, wat niet gaat, gaat niet, dus heb ik me daar bij neergelegd: 12 x 190 WP.
Nu kreeg ik vorige week het bericht dat ten eerste de omvormer die ik besteld had werd veranderd door een ander merk, maar wel dezelfde specificaties heeft. Op zich heb ik daar weinig problemen mee aangezien ik 20 jaar garantie heb. Maar .... Nu bellen ze me een dag later om te melden dat de panelen ook niet (meer) te verkrijgen zijn. Men heeft totaal geen idee wanneer ze of zelfs Of ze nog geleverd gaan worden. Hun alternatief : 12 x 185 WP hetgeen weer 60 WP minder is dan de bestelling. Ik kreeg dan wel 172 euro minder gefactureerd hetgeen de kost is van 60 WP. Realistisch gezien is dat voor mij een verlies van een kleine 500 euro gezien de Groenstroomcertificaten en mindere elektriciteitsopbrengst.
Om die reden ga ik daar niet mee akkoord en ook vooral om het principe dat men toch niet zomaar een bestelling mag veranderen.
Nu is hun antwoord: Tja, dan zal u moeten wachten tot die 190 WP panelen misschien ooit gaan geleverd worden.
Kan dat zomaar? Is dat geen contractbreuk? Ik lees in hun contract:
"De Koper kan eenzijdig de bestelling geplaatst niet meer annuleren na doorzending van het bestelformulier aangezien dit een bindend aanbod tot contracteren uitmaakt, tenzij wettelijk toegestaan ingevolge een opgenomen verzakingsbeding en de Koper hier binnen een termijn .... niet op terugkomt."
"De (af)levering van en eventuele installatie van het product geschiedt op het door de Koper aan XX opgegeven adres en wel binnen een termijn als volgt: 12 werkweken voor een standaard order, 16 werkweken in geval van opzet van een constructie, ...."
"De levertijd wordt verlengd met het dubbele van de duur van de vertraging ten gevolge van het niet voldoen van de Koper aan enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen of door Koper te vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst."
Ik lees nergens iets over het niet leverbaar zijn van de bestelling.
Nu is dit wel een dringende zaak aangezien in 2011 de GSC worden verlaagd hetgeen een minimumverlies betekent van ca 1500 euro.
Ik weet dat 300 euro veel minder is dat ik zou verliezen dan 1500 euro maar ik ben tamelijk principieel daarin: Zoiets kan toch niet? Als ik in een garage een BMW 5 bestel kan men mij toch ook niet ineens zeggen: "Mijnheer, u zal een BMW 3 krijgen mits een vermindering van factuur aangezien de BMW5 niet meer wordt geproduceerd."
Alvast bedankt.