voorschot betaald - geen levering...

wdm
Topic Starter
Berichten: 9

voorschot betaald - geen levering...

#1 , 30 okt 2006 10:18

Hallo,

Wij hebben bij firma-xxx 7 houten deuren en 2 glasdeuren besteld. Daar hadden wij 1500 euro voorschot voor betaald.
De houten deuren waren tijdig geplaatst, en de 2 glasdeuren zouden 2 weken later komen.
Hij heeft ons de volledige factuur gegeven voor de houten deuren, en die heb ik volledige betaald. Nu heeft hij nog steeds ons voorschot van 1500 euro, en wij wachten al 8 maanden op onze glasdeuren!
Ik heb al vernomen dat deze firma niet ver van een faillissement af zou zijn...
Kunnen wij iets doen om ons voorschot terug te krijgen, of hem dwingen tot snelle levering?

Dank bij voorbaat,
Wouter.
Laatst gewijzigd door wdm op 08 nov 2006 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS
Berichten: 67

#2 , 31 okt 2006 11:16

?Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat er tussen partijen geen bedongen tijd was.

?800...Principieel moet elke verbintenis DADELIJK worden uitgevoerd.Een tijdsbepaling kan enkel volgen uit:een (uitdrukkelijk of stilzwijgend) beding...;zakengebruiken;de aard van de verkochte zaak...?(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,458).

Maan de verkoper aangetekend aan DADELIJK,d.i. binnen een korte termijn die u daarin bepaalt,te leveren.Voldoet hij aan die aanmaning niet vorder dan gerechtelijke ontbinding van de koop met schadevergoeding en stel hem in uw aanmaningsbrief in kennis van dit voornemen.

wdm
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 31 okt 2006 14:42

Super bedankt voor de reactie!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”