wat valt onder "autogarantie"?

sergeT
Topic Starter

wat valt onder "autogarantie"?

#1 , 28 sep 2010 21:11

Heb sinds 1,5j een (personen)wagen aangekocht bij garage X.
Daarbij heb ik 2j garantie gekregen. Heb laatst defecte schokdempers gehad achteraan!
Dit na amper 23000km te hebben afgelegd, met in totaal amper 70000km.
Schokdempers die na 70000km al defect zijn, is niet gebruikelijk mijn gedacht bij normaal gebruik.

Mijn vraag is: wat valt er onder garantie? Baden, remmen etc is normale slijtage, maar vallen daaronder ook schokdempers?
Alvast bedankt voor evt goede raad.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2010 12:35

Hangt veeleer van uw rijstijl af of ze al dan niet snel versleten zijn. Wat voor u misschien normaal gebruik is, is voor anderen dan weer wild gebruik.

sergeT
Topic Starter

#3 , 29 sep 2010 22:44

Beste, ik garandeer u dat wij steeds voorzichtig zijn omgegaan met deze wagen
Tevens is het voor 90% mijn vrouw die ermee rijdt
Wat er vóór de aankoop van de wagen gebeurd is weten wij natuurlijk ook niet he, daarbij stellen wij dat de verkoper de herkomst alsook vroeger gebruik (historiek) van de wagen moet kennen of kunnen inschatten, dat feit omschrijft toch een zekere verantwoordelijkheid alsook garantie genoemd?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 sep 2010 23:08

Wat betreft de garantie moet men een onderscheid maken alnaargelang men zich in de eerste zes maanden of in een later stadium van de garantieperiode bevindt. Het is zo dat zeker wat betreft tweedehandswagens de garantieverplichting na de eerste zes maanden aanzienlijk afgezwakt wordt.
Waar de grens precies ligt weet ik niet, maar aangezien schokdempers een semi-slijtage onderdeel zijn ga ik er van uit dat -zeker na zes maanden- de garantie nog maar moeilijk kan afgedwongen worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Consumenten Koop”