Mediamarkt garantie

rubenvb
Topic Starter

Mediamarkt garantie

#1 , 24 sep 2010 13:33

Hallo,

Al een tijdje (+/- 3 maanden) had ik problemen met mijn Razer muis. Ik heb anderhalve maand geleden contact opgenomen met Razer, die mij uiteindelijk doorverwezen naar de winkel voor een RMA. Spijtig genoeg was dit Media Markt... Een dikke maand geleden de muis binnengebracht (onder garantie natuurlijk), mij werd verteld dat het minimum 3 weken ging duren en ik een sms'je ontving als ik mocht terugkomen. 4 weken later, nog niks, dus heb ik gebeld en blijkbaaar hadden ze 3 september (drie weken!) geleden een sms gestuurd, waarvan ik niets gezien heb.

De vriendelijke mevrouw aan de telefoon zei me dat ik een omruiling kon doen voor een nieuw exemplaar. Bij de service geen probleem, totdat ik mijn muis wilde gaan halen; geen meer in voorraad, en ook geen uitzicht op een levertermijn. De verkoper stelde dan ook voor om het omruilingsformulier om te zetten in een cadeaubon, omdat die langer geldig was (?). Een beetje verdwaasd doe ik dit, maar bij het ondertekenen van de formulier voor e cadeaubon, zie ik dat ze de BTW (~€7) er vanaf hebben getrokken.

Nu zit ik met een serieus ei: ik vertrok vandaag om een nieuwe muis (zelfde model, maar niet kapot) te gaan halen, en ik kom thuis met een cadeaubon die waarschijnlijk niet de gehele waarde van een nieuwe muis dekt. Wat kan ik hieraan doen? Ik voel me zwaar bij de neus genomen, en verwacht dat ze mij zullen laten bijbetalen als de levering terug binnen is...

Twee dingen: 1) als dit klopt, ben ik afgezet, 2) waarom zou ik twee keer BTW moeten betalen voor hetzelfde product? De kassierster van volgende week weet immers niet dat het om een omruiling gaat? Het reparatieformulier mocht ik ook al niet houden...

Wat zijn mijn opties en waarmee kan ik mijn zaak verdedigen als het op een woordentwist aankomt? Ik voel me in't zak gezet, om het zo te zeggen, en vrees dat ze mij die extra euro's doodleuk gaan aanrekenen.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 24 sep 2010 15:24

U hebt recht op de terugbetaling van de integrale prijs.

Indien de verkoper weigert, schrijf dan een aangetekende brief naar de fabrikant waarin je zegt dat je dit toestel gekocht hebt omdat je vertrouwen had in de kwaliteit van zijn producten, maar dat zijn verdeler, winkelier X, niet in staat is dit toestel te herstellen en ook niet in de mogelijkheid is het te vervangen. Gewoonlijk zal de fabrikant dan wel druk uitoefenen op de verdeler om de reputatie van zijn producten hoog te houden.

bartvdv

#3 , 24 sep 2010 18:11

Een cadeaubon in de plaats van echt geld is perfect legaal. Een bedrijf kan zelf kiezen hoe ze de wettelijke garantie invult. Het is ook zo dat op een cadeaubon geen btw wordt berekend omdat die gelijkgesteld wordt met 'echt geld'. Het lijkt mij wel niet correct dat de btw in mindering werd gebracht; dus je hebt eigenlijk te weinig gekregen.

Reclame

Gebruiker34

#4 , 24 sep 2010 18:35

Een cadeaubon in de plaats van echt geld is perfect legaal. Een bedrijf kan zelf kiezen hoe ze de wettelijke garantie invult. Het is ook zo dat op een cadeaubon geen btw wordt berekend omdat die gelijkgesteld wordt met 'echt geld'. Het lijkt mij wel niet correct dat de btw in mindering werd gebracht; dus je hebt eigenlijk te weinig gekregen.
Bij problemen die onoplosbaar zijn, zegt de wet dat de koper het toestel kan teruggeven en zijn geld (cash) volledig kan terugvragen.

rubenvb
Topic Starter

#5 , 24 sep 2010 19:06

Dus ik kan mij sterk maken in het feit dat ik 1) te weinig heb gekregen en 2) zeker en vast het toestel dat ik binnengebracht heb terug moet kunnen kopen met deze teruggave?

Lightning

#6 , 24 sep 2010 19:12

Dus ik kan mij sterk maken in het feit dat ik 1) te weinig heb gekregen en 2) zeker en vast het toestel dat ik binnengebracht heb terug moet kunnen kopen met deze teruggave?
Ik vrees dat u zich sterk had moeten maken voor u tekende voor ontvangst van de waardebon.

rubenvb
Topic Starter

#7 , 24 sep 2010 19:22

Ik vrees dat u zich sterk had moeten maken voor u tekende voor ontvangst van de waardebon.
En als ik aanvoer dat ik misleid werd te denken dat mijn "inruilingsformulier" niet lang genoeg geldig is?

Lightning

#8 , 24 sep 2010 19:36

Misleid i.v.m. de geldigheidsduur heeft er toch niets mee te maken.
U geeft zelf aan dat u gezien had dat u een bon ging krijgen die een lagere waarde vertegenwoordigde dan de aankoopprijs. Als u dan tekent voor akkoord hebt u achteraf geen verhaal meer. U had dus moeten protesteren voor u tekende.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 sep 2010 19:36

nuttige links
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/home_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... anty_nl.pd" onclick="window.open(this.href);return false;
fhttp://mineco.fgov.be/protection_consumer/trade_practices/trade_law/law_on_protection_brochure_nl_002.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#10 , 27 sep 2010 17:47

Bij problemen die onoplosbaar zijn, zegt de wet dat de koper het toestel kan teruggeven en zijn geld (cash) volledig kan terugvragen.
Dat woordje "cash" staat er niet. Wanneer je wat googelt vind je een brochure van de overheid in de vorm van vraag en antwoord. Er staat te lezen "... dat je geen genoegen moet nemen met een waardebon.". Er staat niet dat het niet mag of dat het moet. Dat is wat ik bedoel met zelf invullen. Het zal dus een beetje afhangen van de assertiviteit van de klager. Ik vraag mij ook af of de verkoper geen informatieplicht had; en is er dus van misleiding misschien wel sprake? Alleen hoe bewijs je dat dan.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 okt 2010 14:25

Dat woordje "cash" staat er niet. Wanneer je wat googelt vind je een brochure van de overheid in de vorm van vraag en antwoord. Er staat te lezen "... dat je geen genoegen moet nemen met een waardebon.". Er staat niet dat het niet mag of dat het moet. Dat is wat ik bedoel met zelf invullen. Het zal dus een beetje afhangen van de assertiviteit van de klager. Ik vraag mij ook af of de verkoper geen informatieplicht had; en is er dus van misleiding misschien wel sprake? Alleen hoe bewijs je dat dan.
Inderdaad, cash staat er niet, maar geld is eenderwat dat ALTIJD aanvaard wordt als ruilmiddel. Ik ben eens benieuwd hoeveel brood je bij de bakker gaat meekrijgen voor die waardebonnen.

Terug naar “Consumenten Koop”