Offerte garage

Toad
Topic Starter

Offerte garage

#1 , 22 sep 2010 17:04

Hallo iedereen,

Ik zal het kort houden.

Onlangs deed ik mijn wagen binnen voor herstelling bij een officiële Volvo verdeler. Aangezien het al een oude wagen is en de herstellingskosten te hoog lagen besloot ik de wagen niet te laten repareren. (Ondertussen heb ik hem door een kennis laten repareren aan 1/3 van de kostprijs in de offerte).

Ik kreeg na ophalen van mijn wagen een rekening voorgeschoteld voor opmaak offerte + vervangwagen: € 180.

Aangezien ik dat in eerste instantie een erg hoog bedrag vind alleen voor de opmaak van een offerte (de € 40 voor de vervangwagen wil ik zonder probleem betalen), belde ik naar mijn garage dat ik een brandblusapparaat wou aankopen zodat de offertekosten wegvielen. Hiervan wouden ze echter niet weten en er werd al meteen met juridische stappen gedreigd.

Mijn vragen:
1. Is een offerte sowieso niet gratis, ik heb op voorhand of achteraf niets ondertekend.
2. Indien ik een aankoop doe van een product waarvan op de offerte melding is gemaakt, vervalt de opmaakkost dan niet sowieso ?

Ik wil niet arrogant klinken, maar ik ben niet geïnteresseerd in meningen, enkel in feiten.

bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Swa

#2 , 22 sep 2010 17:18

Naar mijn mening niet. Maar ja, da's enkel maar een mening, hee!

Drone

#3 , 22 sep 2010 18:37

als er niks uithangt van "offerte zonder herstelling = €xx" ( of iet gelijkaardig ) in of buiten de garage en er is niks afgesproken van prijs dan zal de garagist u moeilijk iets kunnen maken.

Reclame

Lightning

#4 , 22 sep 2010 18:40

Om te antwoorden op uw eerste vraag.
Neen, een offerte is niet per definitie gratis. Uiteindelijk is het een dienst die geleverd wordt waarvoor ook uren gepresteerd moeten worden. Dat het in bepaalde sectoren gratis wordt gedaan is slechts een illusie. De kost ervan wordt sowieso ergens verrekend.

Lightning

#5 , 22 sep 2010 18:52

En trouwens, voor dat die garagist zijn offerte heeft kunnen maken heeft hij toch ook werkuren moeten leveren om uw defecte wagen na te kijken. Die zitten ook in die €140 offertekosten, niet?

Terug naar “Consumenten Koop”