oplichting pint bier

Sander_o
Topic Starter

oplichting pint bier

#1 , 22 aug 2010 22:13

Verleden week eens naar de kust afgezakt .
Ik heb daar een discotheek bezocht .
Toen ik met mijn kameraden daar een pint bier bestelde viel mij na een tijdje iets op.

Het waren wel bierpinten , maar deze waren van een soort hard plastik gemaakt , er stond geen merknaam op van één of ander bier en tevens geen streepje tot waar er 25 cl was.
Ik merkte al direct dat het bier toch van een mindere kwaliteit was , maar na de tweede slok deed ik nog een andere ontdekking wat in mijn ogen pure oplichting is .

Toen ik met mijn vinger aan de onderkant van de pint kwam merkte ik dat de boden een paar centimeter meer naar boven zat dan bij een gewone echte bierpint.
Zodus mooi gezien van die discotheekbaas want hij tapt geen 25 cl in een pint maar wel minder.
Hetgeen hij hiermee overhoud ( bier ) kan hij natuurlijk in het zwart verkopen.
Mooie truk.

Zijn er dan geen overheidsinstanties die dit controleren ?

Zijn er geen wettelijke richtlijnen dat een pint minimum een bepaald volume moet hebben .

Ik vind het dus pure oplichting en afzetterij

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 23 aug 2010 10:08

Zijn er geen wettelijke richtlijnen dat een pint minimum een bepaald volume moet hebben .
Ik weet het niet zeker maar het zou ervan kunnen afhangen of ze het wel of niet op de kaart/prijslijst vermelden.

Zo was ik onlangs in een zaak waar men pils van een Duits merk tapte in glazen van 20 of 40cl. Het stond er wel bij op de kaart. Als je daar een pint besteld krijg je ook maar 20cl.

In jouw geval vermoed ik dat er geen volume opgegeven was.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2010 15:23

In ons land moet er wel een streepje en de hoeveelheid op het glas staan.

Reclame

FrankV

#4 , 23 aug 2010 15:56

Online klacht indienen kan :
http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus

#5 , 23 aug 2010 19:11

Bij openbare manifestaties kan door de overheid verplicht worden oa zie voetbalwet dat er geen glazen in gebruik zijn.
Organisatoren zijn verplicht plastiek te gebruiken.... ik denk dat overheid daar nog niet bij heeft stilgestaan dat er dan 'onwettige' pinten worden getapt -of men moet ook over de hard plastieken versie beschikken ...

Kent iemand daarop het antwoord??

Lightning

#6 , 23 aug 2010 19:35

Bij openbare manifestaties kan door de overheid verplicht worden oa zie voetbalwet dat er geen glazen in gebruik zijn.
Organisatoren zijn verplicht plastiek te gebruiken.... ik denk dat overheid daar nog niet bij heeft stilgestaan dat er dan 'onwettige' pinten worden getapt -of men moet ook over de hard plastieken versie beschikken ...

Kent iemand daarop het antwoord??
De plastiek bekers die gebruikt worden bij evenementen allerlei zijn gewoonlijk wel voorzien van een maataanduiding.

artemis

#7 , 23 aug 2010 19:43

In ons land moet er wel een streepje en de hoeveelheid op het glas staan.
Is dat zo? Dan zijn er veel bierglazen niet reglementair want ik zie er veel zonder dat streepje.
Meer en meer wordt bij evenementen overgegaan tot herbruikbare, harde plastieken bierglazen met een borg op (1€) - en dat is maar goed ook.
Niet naar de Zomerbar geweest Franciscus :wink: ? Daar staat ook geen streepje op, hoewel georganiseerd door de stad.

De vraag blijft hier:
Als je een pint bestelt moet dat dan wettelijk minimum 25cl zijn?
Laatst gewijzigd door artemis op 23 aug 2010 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#8 , 23 aug 2010 19:47

Wel als ik er niet 'moet' zijn ga ik nooit naar grote evenementen. Teveel volk

artemis

#9 , 23 aug 2010 19:51

Het was er anders heel rustig op sommige dagen met niet te warm weer. Een oase in de stad.

mava105

#10 , 24 aug 2010 15:42

Bij nieuwe bierglazen is het KB van 17.07.2009 van kracht. Het is een wijziging van het KB van 13.06.2006 betreffende meetinstrumenten.

De door het KB bedoelde glazen moeten voorzien zijn van de volgende markeringen:

- maatstreep met daarbij de nominale inhoud van het glas.
- naam van de producent/fabrikant van het glas.
- de letters "CE"
- een rechthoek met daarin de letter "M" gevolgd door de twee laatste cijfers van het jaar waarin het glas geproduceerd werd
- het nummer van de aangemelde instantie verantwoordelijk voor de beoordeling

Ik denk dat dat werd bepaald door de politici zodat zij veelvuldig op cafe kunnen gaan, op kosten van de overheid uiteraard, om contoles op de glazen te kunnen uitvoeren.

Terug naar “Consumenten Koop”