Xis onvolledig met verkoop nieuwe fiets

krisje
Topic Starter

Xis onvolledig met verkoop nieuwe fiets

#1 , 02 aug 2010 20:41

Hallo,

Ik heb een week geleden een nieuwe fiets gekocht bij X.
Ik kreeg een handgeschreven aankoopbonnetje met voldaan samen met een papier om thuis in te vullen voor een fietsverzekering.

In de tussentijd is dus mijn fiets gestolen en heb ik aangifte gedaan bij politie.
Die vroegen om een framenummer, waarop ik ben terug gegaan naar de winkel omdat er voor de rest niks op de aankoopbon te vinden was betreffende de fiets.

Wat blijkt, de winkel heeft gewoon niks geen informatie over de verkochte fiets, ook niet voor hun eigen administratie.
Ik baal hier enorm van.
Is een fietsenwinkel niet verplicht om bij een aankoop de voorwaarden en garantiecertificaat met gegevens over de fiets mee te geven?

[naam bedrijf verwijderd: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig

#2 , 03 aug 2010 01:53

Die vroegen om een framenummer,
voor zover dat ook op een ander geldt is dit framenummer een nummer dat door de politie in jouw fietsframe gegraveerd wordt om diefstal te vermijden. (zo is het in mijn gemeente)
ik heb nog nooit geweten dat dit reeds bij de verkoper gebeurde.
de winkel heeft gewoon niks geen informatie over de verkochte fiets, ook niet voor hun eigen administratie.
Ik baal hier enorm van.
de winkel zal enkel weten welk merk en model, zoals gezegd framenr wordt bij de politie gegraveerd.
normaal moet je wel een garantiebewijs krijgen voor jouw fiets ( merk & model....) maar daar valt uiteraard geen diefstal onder.
je kan de politie nu wel laten zoeken naar jouw merk/model fiets maar zonder framenummer zijn echt niets en kan jij niet bewijzen dat het jouw fiets is., dus vrees ik.....

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2010 09:36

voor zover dat ook op een ander geldt is dit framenummer een nummer dat door de politie in jouw fietsframe gegraveerd wordt om diefstal te vermijden. (zo is het in mijn gemeente)
Een framenummer is een uniek nummer dat aangebracht wordt door de fabrikant. In Nederland worden fabrikanten sinds 2006 verplicht tot een uniek format voor het framenummer: 2 letters die staan voor het merk, gevolgd door 7 cijfers als serienummer. Geen idee hoe het zit met de wetgeving hierover in België, maar indien je fiets is geïmporteerd uit Nederland, dan heeft hij zeker een framenummer.

@krisje: Ga terug naar je fietshandel en vraag of zij de framenummers kunnen krijgen van de fabrikant.

Reclame

krisje
Topic Starter

#4 , 03 aug 2010 10:16

Ja ik heb de fiets in nederland gekocht, ik woon zelf in nederland.
Maar ik ben ook benieuwd of de fietsenhandelaar, een officiele winkel, niet verplicht is die administratie bij te houden van framenummer en slotnummer.

Lanox

#5 , 03 aug 2010 11:42

Misschien kan je de vraag dan beter stellen op een Nederlands forum. De Nederlandse en Belgische wetgeving willen nogal eens van elkaar verschillen.

mava105

#6 , 03 aug 2010 12:50

Mijn nieuwe fiets komt uit de Aldi, en daarop staat een framenummer. Het staat zelf op een stevig stukje metaal, waarin de letters en cijfers zijn uitgeponst, en dat stukje metaal maakt integraal deel uit van de kader van de fiets.

krisje
Topic Starter

#7 , 04 aug 2010 18:54

Bedankt mensen voor het meedenken in ieder geval :wink:

Terug naar “Consumenten Koop”