Voorschot betaald , 1 jaar later nog niets ontvangen.

mercaatje
Topic Starter
Berichten: 6

Voorschot betaald , 1 jaar later nog niets ontvangen.

#1 , 31 jul 2010 00:46

Op 1 augustus 2009 is mijn zoon en schoondochter in het huwelijk getreden. Om deze gebeurtenis te vereeuwigen heeft hij beroep gedaan op een fotograaf. die hij kontakteerde op de huwelijksbeurs Er werd mondeling overeengekomen dat hij de huwelijksreportage zou maken. Hij moest wel onmiddellijk een voorschot van 1000 euro betalen. Van deze betaling kreeg hij een schriftelijk bewijs.

Op de huwelijksdag heeft hij de reportage gemaakt. Hij beloofde dat de film gereed zou zijn binnen de drie maanden. ( november 2009) Na een half jaar heeft mijn zoon kontakt met hem opgenomen. Hij beloofde de film af te werken. Enkele maanden geleden ( mei 2010) belde mijn zoon dan weer om te vragen of de film nog niet klaar was. Hij zei toen dat hij die per post verstuurd had. We hebben nooit een film in de brievenbus gevonden.Welke fotograaf verstuurt er nu een film van 1000 euro per post ? Mijn zoon heeft dat ook tegen hem gezegd. Hij beloofde een kopij te maken en hen te verwittigen als die klaar was.
Enkele maanden later was de fim nog niet klaar.Toen mijn zoon weer belde zei hij dat hij destijds de film verstuurd had per post en dat hij het nu maar moest bekijken.


1 jaar na zijn huwelijk heeft hij nog niets ontvangen. Daarom denken we dat we de film nooit meer zullen te zien krijgen en dat wij het voorschot kwijt zijn.Het is een pijnlijke zaak te denken dat er geen zichtbare herinneringen meer zijn van deze voor ons onvergetelijke dag.

Welke jurische stappen kunnen we ondernemen tegen deze fotograaf.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jul 2010 07:22

Je moet eerst de fotograaf via een aangetekend schrijven in gebreke stellen. Het heeft geen zin om keer op keer te bellen. Je moet altijd al een stapje vooruit denken en al de nodige bewijzen verzamelen voor als het ooit nodig moest zijn.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 jul 2010 14:24

Ik snap soms niet hoe mensen zo naief kunnen zijn om jarenlang te bellen ivm hun probleem, en niet eens een aangetekende brief van amper 5,19 € schrijven aan de betrokkene. Ze kunnen hiermee ALLE kansen op een goede afloop wel vergeten.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 31 jul 2010 14:40

As zenden naar fotograaf waarin u hem formeel in gebreke stelt, u duidelijk de talloze communicaties per telefoon reeds gevoerd aanhaalt, u formeel ontkent ooit deze reportage ontvangente hebben en hem vriendelijk verzoekt het bewijs te leveren van verzending. U verzoekt hem op een vriendlijke wijze u binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven de bestelde huwelijksvideo te leveren aangezien u anders verplicht zal zijn verdere stappen te ondernemen.

mercaatje
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 31 jul 2010 16:29

Bedankt voor de informatie. Maandag gaat een aangetekend schrijven de deur uit.

groetjes

cyrille

mercaatje
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 16 aug 2010 18:21

Ik heb betrokken fotograaf een aangetekend schrijven en een gewoon schrijven gestuurd waarin ik hem ingebreken heb gesteld. Ik heb hem 14 dagen tijd gegeven om alsnog de filmreportage van ons huwelijk aan ons te bezorgen. Tot op heden heeft hij nog niets van zich laten horen.
Welke juridische stappen kan ik nu ondernemen ?


groetjes

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 aug 2010 19:35

Ofwel verkies je een minnelijke regeling via de vrederechter ofwel dagvaart je de tegenpartij waarbij je een dwangsom laat opleggen per dag dat hij de reportage niet bezorgd.

mercaatje
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 22 aug 2010 22:14

Kan mij iemand uitleggen hoe ik de procedure voor een minnelijke regeling via de vrederechter of de procedure waarbij men een dwangsom kan opleggen aan de tegenpartij kan opstarten.

Omdat wij pas gehuwd zijn zou ik één van deze procedures willen opstarten zonder veel kosten te maken

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 aug 2010 09:21

Minnelijke schikking:
Art. 731. Ger.W.:
"Onverminderd het bepaalde in de artikelen 1724 tot 1737 kan iedere inleidende hoofdvordering tussen partijen die bekwaam zijn om een dading aan te gaan en betreffende zaken welke voor dading vatbaar zijn, op verzoek van een partij of met beider instemming vooraf ter minnelijke schikking worden voorgelegd aan de rechter die bevoegd is om in eerste aanleg ervan kennis te nemen.
Behoudens in de gevallen bij de wet bepaald, kan de poging tot minnelijke schikking niet verplicht worden gesteld."

Art. 732. Ger.W.:
"Indien een van hen het, zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."

Als ze niet komen opdagen, zal je wel moeten dagvaarden.

In dat geval zal je een akte moeten laten opstellen of zelf opstellen waarin je je eis en argumentatie summier naar voor brengt en eveneens een dwangsom eist per dag.

mercaatje
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 26 aug 2010 22:54

Mijn juridische kennis is niet zo groot .Voor de goede afloop van de zaak zal ik wel beroep moeten doen op een raadsman . Pas gehuwd en met verbouwingswerken bezig , kan ik mij dat momenteel niet veroorloven.
Ik vrees dus dat het onrecht bij gebrek aan middelen weer zal zegevieren en dat ik mijn huwelijksreportage en mijn betaald voorschot van 1200 € niet meer zal terug krijgen.
Evenwel bedankt voor de info.

groetjes

Djezzebel
Berichten: 14

#11 , 10 sep 2010 16:57

De Vrederechter is toch gratis dacht ik? Je moet wel 30€ rolrecht ofzoiets betalen en dan kan je een afspraak bekomen. Ze sturen U dan een brief met een uitnodiging en ook een brief naar de tegenpartij. Maar of een vonnis van het Vredegerecht veel waard is, dat weet ik niet. Je kan eens gaan informeren hé. Dat kost niets.

Terug naar “Consumenten Koop”