annuleren bestelbon auto

heyutang
Topic Starter
Berichten: 3

annuleren bestelbon auto

#1 , 11 okt 2006 21:59

Hallo,

wij hebben twee weken geleden een wagen besteld in een bepaald kleur. De verkoper verzekerde ons echter dat we nog twee weken de tijd hadden om dit kleur te veranderen (we waren nog niet zeker). Zijn woorden zijn echter niet als voorwaarde in de bestelbon opgenomen.

Vijf dagen later werd de wagen al geproduceerd (uitzonderlijk volgens de verkoper), juist op de dag dat we beslist hadden dat we een andere kleur wilden. De verkoper zei dan dat hij de fabriek ging contacteren om het kleur te veranderen.

Nu, twee weken later, blijkt dat de wagen in het kleur dat we niet wilden zou geleverd worden.

Kan ik nog annuleren op basis van de mondelinge overeenkomst? Heb ik een been om op te staan wanneer dit evt voor een rechter komt?

Alvast bedankt voor uw reakties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 11 okt 2006 22:28

zo de de mondelinge overeenkomst erkend wordt door de verkoper ja
je kan evt via mail ofzo terloops de overeenkomst ivm kleur vermelden en vragen hoe dat nu zit en hopen dat de verkoper door zijn antwoord die overeenkomst bevestigt of minstens niet ontkent

zoniet is het woord tegen woord en zal wat op de bestelbon staat 99,99% zeker als waar erkend worden.


iemand bevestigt?

heyutang
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 okt 2006 08:24

Beste Koen,

ik heb geen geschreven bevestiging dat de verkoper dit gezegd heeft. Wij hebben wel al verscheidene malen gebeld met mekaar, en ook met de baas, en iedereen betrokken weet dat de verkoper gezegd zou hebben dat we het kleur konden veranderen, tot twee weken na het tekenen van de bestelbon.

Ik heb juist gelezen in een boekje dat handelt over commerci?le rechtspraak dat contracten ongeldig zijn wanneer er mondelinge overeenkomsten worden gedaan die achteraf niet worden nageleefd. Zelfs al zijn die niet expliciet in het contract vermeld. Houdt dit steek in een rechtbank?

Is het een must dat ik een geschreven bevestiging heb van de mondelinge overeenkomst? Mijn vrouw was ook aanwezig toen hij dat gezegd heeft; ik was niet alleen met de verkoper.

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 12 okt 2006 09:30

zo de mondelinge overeenkomst erkend wordt door de verkoper heeft u idd geen schriftelijke bevestiging nodig.

het zal er dus vanaf hangen hoe de verkoper reageert als u hem in gebreke stelt vanwege het niet naleven ervan.

bevestigt hij die mondelinge overeenkomst dan zit u goed,

ontkent hij dat dan denk ik dat u beter aan het eerste kleur zal leren wennen

heyutang
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 12 okt 2006 12:10

bedankt Koen. We zullen zien.

Nog ??n vraagje: normaalgezien moet het contract ondertekend worden met mijn handtekening voorafgegaan door de paragraaf "gelezen en goedgekeurd". Ik heb echter alleen ondertekend met mijn naam.

Kan dat juridisch een verschil maken? In die zin dat ik het contract niet gelezen had, wel ondertekend, en er van uit ging dat de mondelinge overeenkomst ook geldig was?

koen999
Berichten: 730

#6 , 12 okt 2006 12:30

maakt geen verschil uit denk ik

alles hangt af van de reactie van de verkoper, hij kan de mondelinge overeenkomst erkennen, of bvb beweren dat u de kleur kon wijzigen voor de produktie, of het zich niet meer zo goed herinneren, of ontkennen tout court.

en zelfs erkent ie het dan nog zit u met de kosten van een advokaat, het feit dat u dan waarschijnlijk niet meer in die garage terechtkan voor onderhoud en herstellingen, en de hele rompslomp

Zo u de wagen al aanvaard hebt en in het verkeer gebracht hebt lijkt het me bovendien zeer onwaarschijnlijk dat een rechter u de ontbinding van de koop toekent, hoogstens een 'schade'vergoeding omdat u een eerdere kleurkeuze niet meer kon wijzigen.

Zo u de wagen nog niet aanvaard heeft loont het misschien de moeite een prijsverlaging proberen te bekomen, minnelijk.

cathyliekens
Berichten: 12

#7 , 22 nov 2007 00:29

bedankt Koen. We zullen zien.

Nog ??n vraagje: normaalgezien moet het contract ondertekend worden met mijn handtekening voorafgegaan door de paragraaf "gelezen en goedgekeurd". Ik heb echter alleen ondertekend met mijn naam.

Kan dat juridisch een verschil maken? In die zin dat ik het contract niet gelezen had, wel ondertekend, en er van uit ging dat de mondelinge overeenkomst ook geldig was?
Zulke regles van materiele vergissingen gelden alleen voor criminelen,

Terug naar “Consumenten Koop”