defecte microgolf oven

Edwardo
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Aalter

defecte microgolf oven

#1 , 13 nov 2005 14:21

Dit is mijn eerste post hier.
Een goeie maand geleden heb ik een nieuwe microgolfoven gekocht. Nu werkte die aanvankelijk wel goed, maar als ik de laatste tijd aan het bedieningskopje wil draaien reageert hij precies niet meer.
Stel dat ik iets wil opwarmen en ik stel de oven in op 2 minuten en ik wil tijdens het aftellen er een minuut bijdoen, dan reageert hij dus niet meer.

Mijn vraag is: kan ik hier iets tegen doen ? Het is nu niet dat ik daar een fortuin voor betaald heb, maar toch: een mens zit niet graag met brol opgescheept he.

bedankt voor een eventueel antwoord hoor !
La Vita E Bella

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 nov 2005 20:55

Heeft U geen garantie op die Microgolf?

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#3 , 03 dec 2005 18:37

Naar de winkel gaan, vragen om hem te herstellen ?n een vervangtoestel er bovenop. Als ze dat niet kunnen, eisen dat ze u een nieuw toestel geven, aangezien de herstelling u als consument geen hinder mag doen ondervinden. Bij weigering, geld terug eisen (u heeft dat recht wel degelijk, ondanks de beweringen van de verkoper), als dat niet helpt... dreigen met naar Economische Zaken te stappen.

Bron: http://www.mineco.fgov.be/
Welke rechten heeft de consument?
Er bestaat een hi?rarchie van middelen waarop de consument zich kan beroepen:

Hij heeft recht op de kosteloze vervanging of herstelling van het goed (naar keuze van de consument, in functie van het mogelijke en redelijke);

Enkel indien de herstelling of vervanging onredelijk of onmogelijk zijn, of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kunnen worden, heeft de consument recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop.

De ontbinding van de koop kan echter niet gevraagd worden voor een gering gebrek.

Daarnaast zou de consument eventueel ook nog een schadevergoeding kunnen bekomen.

In het geval van een vervanging of herstelling, wordt gedurende deze periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er dus geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen maar loopt de reeds begonnen termijn verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.

Reclame

my
Berichten: 11
Locatie: Limburg

#4 , 04 dec 2005 23:29

hoi, ja volgens mij heb je zeker garantie, en de eerste zes maanden na aankoop heb je zelfs een rechtsmiddel tegen de verkoper, namelijk een vermoeden van kwade trouw bij de verkoper. Je moet wel binnen de 6 maanden actie ondernemen, dus naar de verkoper stappen en zeggen dat het product niet conform is. Dan heb je recht op herstel of vervanging, indien dit niet mogelijk is, of te duur uitkomt, kan je ontbinding van de overeenkomst vragen of, als je dit liever wilt, een deel van je geld terug, met behoud van het goed.

Bibendum
Berichten: 94

#5 , 05 dec 2005 16:21

Dit is vrij recent wettelijk geregeld met een grote bescherming voor de consument.
De "Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen" is hiervoor ontwikkeld.

Deze wet is in het BW ingevoegd vanaf artt. 1649bis ev BW

Art. 1649quater. - ? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
? 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

Binnen de de 6 maand na de aankoop/levering hoeft u niets te bewijzen. Gewoon "het is kapot" zeggen. (klinkt sterk ? Toch is het zo ! )
Erna , maar binnen de twee jaar moet u wel bewijzen dat het gebrek reeds ab initio (bij de koop) aanwezig was.


Wat kan u doen , wat kan u vragen:
Art. 1649quinquies. - ? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3.

? 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.

Niet aarzelen om de verkoper hiervan een afdrukje onder de neus te duwen indien de medewerking niet optimaal is.

Veel plezier met uw herstelde of nieuwe microgolfoven :wink:

Groeten B.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 06 dec 2005 14:44

Continental band...wat is de juridische term van " Het is kapot "?

taderu
Berichten: 5
Locatie: Oostende

#7 , 25 okt 2006 11:47

Ik zit met een probleem omtrent de interpretatie van kosteloze vervanging. Ik zit namelijk in de situatie dat ze mij mijn mp3 speler gaan terugbetalen (stuk binnen zes maanden na aankoop), weliswaar met waardebonnen en voor de prijs die ik er toen in promotie voor heb betaald namelijk 199,00 euro. Momenteel kost deze mp3 echter 249,00 euro. Als zij mij 199,00 euro gaan terugbetalen is er dan sprake van kosteloze vervanging, want ik kan hiermee geen nieuwe kopen?
Heel hartelijk bedankt voor je reaktie


[quote="Bibendum"]Dit is vrij recent wettelijk geregeld met een grote bescherming voor de consument.
De "Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen" is hiervoor ontwikkeld.

Deze wet is in het BW ingevoegd vanaf artt. 1649bis ev BW

Art. 1649quater. - ? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van [b]twee jaar [/b]te rekenen vanaf voornoemde levering.
? 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering,[size=9] tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.[/size]

Binnen de de 6 maand na de aankoop/levering hoeft u niets te bewijzen. Gewoon "het is kapot" zeggen. (klinkt sterk ? Toch is het zo ! )
Erna , maar binnen de twee jaar moet u wel bewijzen dat het gebrek reeds ab initio (bij de koop) aanwezig was.

[b]
Wat kan u doen , wat kan u vragen:[/b]Art. 1649quinquies. - ? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3.

? 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.

Niet aarzelen om de verkoper hiervan een afdrukje onder de neus te duwen indien de medewerking niet optimaal is.

Veel plezier met uw herstelde of nieuwe microgolfoven :wink:

Groeten B.[/quote]

Terug naar “Consumenten Koop”