Facturatie Electrabel te laat

Krieck
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Facturatie Electrabel te laat

#1 , 12 jul 2010 12:46

Sinds jaar en dag maakt Electrabel zowel onze tussentijdse facturen als de eindafrekening op de 3de of 4de dag van de maand.
Aangezien ik dit jaar normaal gezien een redelijke som van hen moet terug krijgen omdat we vorig jaar in augustus zonnepanelen lieten plaatsen, hield ik mijn brievenbus reeds een paar dagen in de gaten.
Op de site van Electrabel vond ik de 9de van de maand nog geen aangemaakte factuur terug. Benieuwd naar de reden hiervan, vulde ik een informatie aanvraag in op hun website. Hun reactie was dat er nog niet gefactureerd kon worden vanwege een intern probleem bij Electrabel.

Moet ik dit zomaar aannemen of kan er een soort schadevergoeding of compensatie gevraagd worden omdat ik mijn geld later terug krijg?
Als je zelf als klant te laat betaalt, zijn de meeste van zo'n bedrijven er nl. wel snel bij om een schadevergoeding te eisen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 13 jul 2010 07:32

Is er dan een periode voorzien waarbinnen die terugbetaling moet gebeuren?

Krieck
Topic Starter

#3 , 13 jul 2010 15:05

In de algemene voorwaarden van Electrabel staat:

U dient onze facturen uiterlijk binnen de 15 kalenderdagen na de Ontvangstdag te betalen. Hierbij hebt u de keuze tussen een overschrijving of een domiciliëring. In dit laatste geval voorzien wij een minimumtermijn van 15 kalenderdagen tussen de Ontvangstdag van uw verbruiksfactuur en uitvoering van de domiciliëringsopdracht. Wij zullen u binnen een termijn van 15 kalenderdagen vanaf de Ontvangstdag terugbetalen indien uit uw verbruiksfactuur blijkt dat wij u een bedrag verschuldigd zijn. Indien wij niet over uw rekeningnummer beschikken gaat deze termijn van 15 kalenderdagen pas in vanaf het moment dat wij op de hoogte zijn gebracht van dit nummer.
In geval van betalingsmoeilijkheden, kunnen wij u een afbetalingsplan toekennen. Dit afbetalingsplan zal bestaan uit maximum 12 mensualiteiten en zal opgesteld worden op basis van uw betalingshistoriek.

Bovenaan in de algemene voorwaarden staat:
- De Ontvangstdag is de derde werkdag na de verzending. Een werkdag is elke dag van de week met uitzondering van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen.

Reclame

float

#4 , 13 jul 2010 17:08

Dat zijn de betalingstermijnen voor de klanten. De enige "schadevergoeding" die je kan krijgen is nadat je ze in gebreke hebt gesteld. Maar je hebt geen enkel idee hoeveel zij je moeten betalen of wel?

Krieck
Topic Starter

#5 , 14 jul 2010 07:20

Ik heb geen exact bedrag hoeveel ze me moeten terugbetalen maar 't zal wel snel over een paar honderden euro's gaan

j.demoor

#6 , 14 jul 2010 10:33

‘Sinds jaar en dag maakt Electrabel zowel onze tussentijdse facturen als de eindafrekening op de 3de of 4de dag van de maand.’ houdt niet dat dit een contractuele verplichting is. Onderzoek daartoe de algemene voorwaarden van Electrabel.

Indien dit wel een contractuele verplichting zou zijn dan geldt :
“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest...“(Burgerlijk Wetboek).

De wettelijke rentevoet is deze uit 5 MEI 1865. - Wet betreffende de lening tegen intrest en wordt jaarlijks aangepast. In 2010 3,25%(B.S.100115).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”