Frigibel ijskast maakt teveel geluid

smi77@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

Frigibel ijskast maakt teveel geluid

#1 , 27 jun 2010 23:55

In Januari 2010 kochten wij een ijskast bij de Makro in Eke van het merk FRIGIBEL en model FR2700/2A

De ijskast bestaat uit 2 delen, het onderste als koelkast en het bovenste als vriesvak.

Al vlug bleek dat er een defect was aangezien hij veel lawaai maakt en het vriezen ook gebeurde in het koelgedeelte.

Daarop belde ik de klantendienst van de Makro die mij doorverwees naar de verdeler van Fregibel in Belgie. Namelijk TELECIBEL.

TELECIBEL kwam ter plaatse en stelde inderdaad vast dat er een probleem was met het vriesvak. Dit werd opgelost.

Echter bleef het probleem van het lawaai. De technieker van Telecibel verzekerde mij dat dit normaal was. Dit door de “nieuwe” regelgeving omtrent verplicht gebruik van een nieuw soort gas voor het vullen van de leidingen in de koelkast.

Aangezien het vele lawaai voor mij niet normaal was belde ik met Telecibel en kreeg de bedrijfsleider aan de lijn.
Hij wist met te vertellen: “Als onze technieker dit normaal vindt, dan is het zo”. Telecibel liet me dus staan met mijn nieuwe lawaaimakende ijskast.

Wel wil ik erop wijzen dat het een enorm storend en constant geluid is dat primeert op gesprekken die we voeren in de de plaats waar de ijskast staat, de keuken.

Ik heb mezelf toen gesust met de gedachte dat het aan ons zou liggen en dat het een kwestie was van gewoon worden aan het nieuwe geluid. Dat we het niet meer zouden horen na verloop van tijd.

Dit is echter niet zo. Het geluid valt onmiddellijk op, ook bij iedereen die op bezoek komt.
Het is niet normaal reageren de meesten dan.

Wat nu gedaan?
Laatst gewijzigd door smi77@hotmail.com op 08 jan 2011 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 28 jun 2010 03:48

loop de winkel nog eens binnen en vraag dat ze daar hun toonzaal model even aanzetten, vervolgens het lawaai vergelijken...
Let wel: staat jouw ijskast in een verwarmde keuken dan kan dit een extra belasting betekenen (tenopzichte van een toestel in een koele winkelruimte).

Lukt dit niet; dan een consumentenbond raadplegen?
Handige documenten voor Personenrecht

smi77@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 28 jun 2010 18:46

Na mijn aangetekende zending kreeg ik al snel telefoon van de Makro. De Makro wilt bemiddelen om dit probleem samen met mij en de verdeler (Telecibel) te gaan oplossen.

Daarvoor werd onderstaande mail door Makro naar Telecibel gestuurd

*******************************************************************************

Beste,


Ingevolge ons telefonisch gesprek vindt u
hierbij de brief.

De gebruikelijke norm zou,
volgens de technische gegevens van het toestel,
40 decibel zijn. Daar de
klant dit niet zelf kan meten hadden wij graag gezien
dat jullie een vaststelling gaan en dan een beslissing nemen. De 2 komende
weken is de klant telefonisch te bereiken om een
afspraak te maken.

**************************************************************************
Laatst gewijzigd door smi77@hotmail.com op 08 jan 2011 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

smi77@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 28 jun 2010 18:47

Het antwoord van de leverancier:

Beste,

Wij blijven bij onze stelling dat het toestel niet meer lawaai maakt dan gebruikelijk.

Indien de klant wenst, kunnen we een gespecialiseerde firma langs sturen om geluid uit te meten. Indien het toestel niet meer dan 45 decibel produceert, zullen de kosten doorgerekend worden. Indien hoger, zullen wij deze kosten voor onze rekening nemen en de nodige stappen ondernemen.

Graag Uw reactie.
Laatst gewijzigd door smi77@hotmail.com op 08 jan 2011 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

smi77@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 28 jun 2010 18:48

Aangezien geluidsoverlast alleen maar te meten is in decibel ben ik dan ook op zoek gegaan naar een decibelmeter om zo zelf een indicatie te hebben van het geluid.
Via een vriend, heb ik dus een meting kunnen doen en die bleek toch wel een stuk boven de norm te zitten. Namelijk tussen de 57 en de 64 decibel afhankelijk van de afstand tussen de ijskast en de meter.

Deze gegevens werden naar telecibel doorgestuurd op 25/06/2010 en ik wacht op hun volgende bericht

smi77@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 01 jul 2010 07:57

Het einde is in zicht ....

Eerder deze week kreeg ik telefoon van de mensen van de Makro die me vertrelden dat ik de ijskast terug naar hun mocht brengen.
Ik krijg het aankoopbedrag terug !!!

Bedankt Makro.

En van Telecibel en Frigibel wil ik niets meer horen !!!

ovi
Berichten: 104

#7 , 19 jul 2010 11:08

Heb hier juist hetzelfde voor met Frigibel FR-230A2!
Het lawaai kwam bij mij van één v/d roosters vanachter.

Wel heb ik ook zo'n blok ijs en Telecibel gaat er normaal morgen komen naar kijken,

Mijn vorige koelkast was ook een Frigibel en reeds na net geen 4 jaar motor vastgelopen!!! :? Aangezien het een danfoss koelgroepje is dacht ik dat ik gewoon pech te hebben gehad en dus gewoon terug een Frigibel gekocht die juist in promotie stond! :oops:

Wat mij vooral opvalt is dat ik de vorige maar op 2 moest zetten om alle mooi gekoeld te hebben en de deze staat nu op 6 en zit nog maar aan 4° in de koeling en de vriezer vriest niet genoeg om ijskreem hard te houden??? :evil:

mava105
Berichten: 22855
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 jul 2010 12:17

Goed koop is meestal dure koop.
Koop een toestel met een goed merkimago (bvb Miele) en je bent na 20 jaar goedkoper af.
Mijn wasmachine Miele = 25 jaar oud (gemiddeld 4 wassen per week)
Mijn droogkast Miele = 15 jaar oud
Mijn kookvuur, koelkast en combioven Miele in de keuken = 12 jaar (bij installatie nieuwe keuken)
Mijn stofzuiger Miele = 10 jaar

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 19 jul 2010 12:57

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ovi
Berichten: 104

#10 , 19 jul 2010 13:19

Goed koop is meestal dure koop.
Koop een toestel met een goed merkimago (bvb Miele) en je bent na 20 jaar goedkoper af.
Mijn wasmachine Miele = 25 jaar oud (gemiddeld 4 wassen per week)
Mijn droogkast Miele = 15 jaar oud
Mijn kookvuur, koelkast en combioven Miele in de keuken = 12 jaar (bij installatie nieuwe keuken)
Mijn stofzuiger Miele = 10 jaar
Volledig niet mee akkoord!
Die Frigibel heeft een Danfoss koelgroep dus degelijke boel!
De zoon van een vriend van mij werkt bij Miele en er komen even goed problemen aan dan aan andere merken. Het zijn natuurlijk degelijke toestellen die normaal sterker gebouwd zijn dan heel goedkope maar er zijn nog heel goede merken die maar de helft kosten en even lang meegaan. :wink: Alleen hebben mensen die zo veel te veel betaald hebben voor hun Miele niet de neiging om hierover te klagen zoals ook mensen met een Mercedes nooit zullen klagen! :lol:

Mijn vorig wasmachien was een Indesit, spotgoedkoop en heeft 20 jaar gedraaid zonder één panne!
Nu een heel dure Bosh gekocht en reeds na 2 weken de afvoerpomp verbrand? De technieker had al meteen de pomp bij daar dit een gekend probleem was??? :? Geen echt groot probleem dus en netjes opgelost maar van zo'n merk verwacht je dit dan toch ook weer niet! :roll:

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 19 jul 2010 17:50

Moraal: de Macro dienst-na-verkoop scoort hoog de laatste jaren? 8_)
Handige documenten voor Personenrecht

ovi
Berichten: 104

#12 , 20 jul 2010 11:31

Moraal: de Macro dienst-na-verkoop scoort hoog de laatste jaren? 8_)
Met Makro heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad en de dienst na verkoop is veel beter dan van andere supermarkten en zelfs veel bekende electro winkels.
Boormachien dat op 11 maand in de soep draaide is gewoon vervangen door een nieuw!
Broodoven waar de lagers v/d kom stuk waren vervangen door nieuwe kom en de oude zelfs meegekregen.
Makro heeft jaren geleden werk gemaakt om de slechte reputatie van toen weg te werken en moet zeggen dat ik altijd binnen de 3 weken geholpen ben. :D
Dat zo'n Frigibel speciaal voor Makro zou gemaakt worden is ook cul want degene die ze thuis komen leveren is was gewoon een Nederlander die rechtstreeks van de fabriek kwam en daarna ook nog toestellen moest gaan leveren aan particulieren die niet bij Makro hun toestellen hadden gekocht. :wink:

ovi
Berichten: 104

#13 , 22 jul 2010 14:55

Gisteren de "technieker" van Telicibel over de vloer gehad al is het begrip "technieker" wel wat hoog gegrepen! :evil:
Het was een vriendelijke neger die gebrekkig Frans sprak en heeft eerst de ijsblok met veel geweld weggeslagen met een PUNTTANG zodanig hard dat mijn koelgroep bijna uit zijn bevestiging werd geschommeld en heb nog een paar keer geroepen dat dat nu toch niet de juiste manier was maar was "pas de problem"! :roll:
Toen dit gebeurd was besloot hij ineens dat de koelkast toch beter kon afgehaald worden en hij heeft er zelfs geen gas willen bijvullen of niks???
Heb ook aan Telecibel gevraagd of dit de normale manier van werken is bij hun en ineens gevraagd om de koelkast te vervangen door en ander exemplaar!!! Dit is echter zo maar niet mogelijk en ze komen ze volgende week woensdag afhalen en ze gaan dan bekijken wat ze er mee gaan doen.
Wordt vervolgd. :wink:

ChantalV
Berichten: 8

#14 , 29 jul 2010 14:29

Afgelopen dinsdag 27/7 is mijn nieuwe Frigibel vriezer geleverd. Op vraag van de leverancier hebben we de vriezer eerst 24u laten staan. Gisterenavond heb ik hem in het contact gestoken. Vanmorgen waren enkel de onderste 3 laden koud, de rest dus niet. Na telefonisch contact met MAKRO ook doorverbonden met Telecibel. Zij komen volgende week dinsdag de vriezer herstellen, maar ik had eigenlijk gewacht een nieuwe vriezer te krijgen want ik heb hem slechts 2 dagen, is nog niet gebruikt en hij is al stuk. Met als gevolg dat er nu weer iemand moet thuis zijn want ze komen 'in de loop van de dag' maar zouden wel een 1/2u op voorhand bellen. Ik hoop dat volgende week de vriezer hersteld is en we er zonder problemen jaren van kunnen genieten.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#15 , 29 jul 2010 14:58

Allez, je weet al wie je over de vloer gaat krijgen:
een vriendelijke neger die gebrekkig Frans spreekt maar waarvoor het begrip "technieker" wel wat hoog gegrepen is ....
:mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Consumenten Koop”