annulering aankoop nederland

bjornolaenen
Topic Starter

annulering aankoop nederland

#1 , 18 jun 2010 22:19

hoi,

ik ben bjorn uit belgie en ik zit met de volgende vraag....

Ik heb een paar weken geleden prijs gevraagd voor velgen voor mijn auto bij een nederlands webiste.

Ik ben met de eigenaar van de winkel een setje velgen overeengekomen.

Hij ging eerst 1 velg opsturen naar belgie om te kijken of die wel paste op mijn auto.

Ik moest een voorschot storten voor de ene velg van 180 euro.

Ik heb gezegd dat ik die maandag naar de bank ging voor de betaling.

ondertussen had ik een oplossing gevonden voor mijn probleem en kon ik mijn huidige velgen behouden.

ik stuurde dus gisteren 3 weken later een bericht dat ik ging afzien van de verkoop.

Nu zou ik 54 euro annuleringskosten moeten betalen 30% van het bedrag omdat ik hem voor de zot gehouden heb.

Hij heeft zelf vele velgen in stock liggen waaronder ook deze dus hij heeft er niet veel geld (niets) moeten insteken.

Ik heb nooit effectief akkoord gegaan met de betaling en heb enkel gezegd dat ik het geld ging overmaken in de loop van de week...

Hij ging nu het incassobureau een brief laten sturen met kosten en ook de gerechtstkosten, hij ging nu wel de volle 180 euro vragen dan ipv de 54....

kan dit allemaal maar?

ik woon in belgie

hopend op een spoedig antwoord,

mvg bjorn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig

#2 , 19 jun 2010 01:19

zou me niet al te druk maken en niet betalen .
is er een bestelbon ? nee
is er een contract ? nee
is er door de verkoper iets opgestuurd ? nee
heeft de verkoper iets moeten bestellen ? nee

laat maar dreigen en roepen met rechtbank en incassoburau. als hij iets wil zal hij hier naar de vrederechter moeten stappen en zijn claim bewijzen wat hij dus nooit niet kan. dus, laat maar roepen, zal wel overwaaien is pure intimidatie van de verkoper. negeren dus

JPV

#3 , 19 jun 2010 07:16

zou me niet al te druk maken en niet betalen .
is er een bestelbon ? nee
is er een contract ? nee
"Ik ben met de eigenaar van de winkel een setje velgen overeengekomen."

hangt af hiervan ;)

Reclame

float

#4 , 19 jun 2010 08:29

Dat lijkt mij toch op een overeenkomst. Een mondelinge, maar het is er een.

Art. 80. § 1 WHPC: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
[...]
Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in :
- voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument wanneer aan de informatieverplichtingen bedoeld in artikel 79, § 1, voldaan is;

Art. 80 § 3 WHPC: Onverminderd de toepassing van artikel 45, § 1, van de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet, kan geen enkel voorschot of betaling worden geëist van de consument vóór het einde van de verzakingstermijn van zeven werkdagen bedoeld in § 1.

Heeft hij ook die velg geleverd?

bjornolaenen
Topic Starter

#5 , 23 jun 2010 22:20

hoi,

bedankt voor de antwoorden.

ik heb gewoon tegen die kerel gezegd dat hij de velg mocht opsturen nadat ik de betaling had gedaan, heb de betaling niet gedaan omdat ik een andere optie aan het overwegen was en heb deze dan ook gedaan.

we hadden afgesproken van als de ene velg niet onder de wagen zou passen ik deze mocht terugsturen zonder verdere verplichtingen....

ik heb de velg gewoon een week later geannuleerd via een email en nu moet ik de kosten van 50 euro betalen zegt hij.

we hebben geen factuur gemaakt,geen bestelbon,...

hij gaat morgen de nodige stappen ondernemen zei hij en dan moet ik 180 euro betalen + de kosten via incasso en als dat niet gaat gerecht??

ik heb geen zin om die 50 euro te betalen, voor mij is dat ook geld...

wil gewoon niet dat ik nu binnenkort 180+ moet betalen?

dit alles is via mail gebeurd....

ik denk zelf dat ik mijn adres niet gegeven heb....

pff ik weet niet wat ik nu het beste doe?

hoop dat ik hier een antwoord krijg...

mvg bjorn

float

#6 , 24 jun 2010 07:31

Je moet wel op de vraag antwoorden ;-)
Heb je die velg ooit toe gestuurd gekregen?

bjornolaenen
Topic Starter

#7 , 24 jun 2010 19:24

ik heb nooit geen velg gehad.

mijn advocate zei dat ik na overeenkomst van het product en de prijs 14 dagen tijd had om te anuleren...

ik ben over deze termijn geweest, maar omdat we hadden afgesproken dat als de velg die hij opstuurde niet paste, we een andere gingen proberen.

er is dus geen definietieve prijs overeengekomen en daarom kan hij mij niet doen.

ik heb dit net gemaild en hoop dat hij gewoon wat dreigde....

float

#8 , 25 jun 2010 16:57

Ik zou me geen zorgen maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2010 18:31

Zie ook eens onder incasso op de site

Terug naar “Consumenten Koop”