aankoop tweedehandswagen van BVBA: garantie?

Zeb
Topic Starter

aankoop tweedehandswagen van BVBA: garantie?

#1 , 16 jun 2010 21:20

Twee maanden geleden een tweedehandswagen gekocht van een BVBA (firmawagen). De verkoop gebeurde op basis van een factuur, zonder vermelding van garantievoorwaarden. De BVBA heeft niets met de autosector te maken, maar is een communicatiebedrijfje.

Nu blijken er ernstige gebreken aan de auto die een heel flinke duit kosten.

Mijn vraag: kunnen we een beroep doen op de Wet op de garantie en dus eisen dat de verkoper de kosten van de herstelling betaalt? Zo ja, welke stappen zetten we dan best?

Ik nam hiervoor al telefonisch contact op met de FOD Economie en zij bevestigden me dat dit onder de Garantiewet valt. De verkoper betwist dit echter...

Wie kan ons helpen? Alvast bedankt voor mogelijke tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 jun 2010 21:27

Twee maanden geleden een tweedehandswagen gekocht van een BVBA (firmawagen). De verkoop gebeurde op basis van een factuur, zonder vermelding van garantievoorwaarden. De BVBA heeft niets met de autosector te maken, maar is een communicatiebedrijfje.

Nu blijken er ernstige gebreken aan de auto die een heel flinke duit kosten.

Mijn vraag: kunnen we een beroep doen op de Wet op de garantie en dus eisen dat de verkoper de kosten van de herstelling betaalt? Zo ja, welke stappen zetten we dan best?

Ik nam hiervoor al telefonisch contact op met de FOD Economie en zij bevestigden me dat dit onder de Garantiewet valt. De verkoper betwist dit echter...

Wie kan ons helpen? Alvast bedankt voor mogelijke tips!
De wet geldt enkel indien u koopt bij een beroepsverkoper van tweedehandswagens. Dat kan dus evengoed een natuurlijke- als een rechtspersoon zijn. Maar indien men koopt van iemand die geen beroep maakt van het verkopen van tweedehandwagens is de Garantiewet niet van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Zeb
Topic Starter

#3 , 16 jun 2010 21:34

Bedankt voor de snelle reactie... Heel zeker van? Bij de FOD waren ze nochtans redelijk formeel dat ook deze verkoop onder de garantie viel... Zijn er misschien nog 'officiële' kanalen waar ik dit zou kunnen natrekken?

Reclame

float

#4 , 17 jun 2010 08:45

De definitie van een verkoper: "iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit". Hoe ver je die activiteit kan interpreteren is een andere zaak ;-)

JPV

#5 , 17 jun 2010 10:15

De definitie van een verkoper: "iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit". Hoe ver je die activiteit kan interpreteren is een andere zaak ;-)
als die BVBA als een van zijn NACE codes de verkoop van auto's staan heeft, lijk je me wel een slag te kunnen slaan ;).

Wat is het BTW nummer van dat bedrijf?

Zeb
Topic Starter

#6 , 17 jun 2010 11:34

Ik heb het zelf even opgezocht: enige NACEBEL-code = BTW2008 73110 - Reclamebureaus

Ziet er dus precies niet zo goed uit...

float

#7 , 17 jun 2010 12:29

Is dat hun hoofdactiviteit of doen zij ook nog andere zaken?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2010 19:11

kruispuntbank ondernemingen --- daar onderaan eens doorklikken naar staatsblad en daar staan dan in de statuten alle activiteiten die men mag uitoefenen.

Bijkomstig bent u firma of particulier men moet om beroep te kunnen doen op de wet garantie's consument dus particulier zijn.

Gebeurd regelmatig hoor ik - aankoop van een laptop op firma - afschrijving en BTW -- iets aan laptop en dan zeggen mijn zoon zijn laptop is defect en ik heb recht op --- factuuraankoop 1 jaar geleden - dus enkel wettelijke fabrieksgarantie.

Zeb
Topic Starter

#9 , 17 jun 2010 20:41

Ik ben alleszins particulier. Ik kan de BVBA wel opzoeken in het staatsblad maar niet de statuten weergeven. Is dat dan nog iets anders dan de Nacebel-codering? Want volgens die codes is het enkel een reclamebureau...

float

#10 , 18 jun 2010 06:56

Kan je me via een berichtje het KBO-nummer geven dan zoek ik het op?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2010 17:32

Als u in Staatsblad een gele achtergrond hebt staat er hier en daar beeld --- wel dat zijn de statuutwijzigingen.
Hte kan zijn dat ze er (nog) niet instaan

anders zo eens

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#12 , 26 jun 2010 21:32

Ik kan daar kort in zijn. Garantie heb je niet. Punt uit.

Terug naar “Consumenten Koop”