Maximaal (wettelijk?) voorschot bij aankoop tweedehandswagen

Odette
Topic Starter

Maximaal (wettelijk?) voorschot bij aankoop tweedehandswagen

#1 , 15 jun 2010 01:57

Dag iedereen,

Ik wil graag een tweedehandswagen kopen van 2.500 euro. Nu wil de verkoper eerst een voorschot, dan gaat hij naar de keuring en dan betaal ik de rest. Dat op zich vind ik al raar, maar bon... Hij wil een voorschot tussen de 500 en 1.000 euro. Ik vind dat persoonlijk erg veel op zo'n 'klein' bedrag.

Daarom mijn vraag: bestaat er een wettelijk maximum op een voorschot (bv. 10% van de totale verkoopprijs)?

Heb al gezocht op internet, maar vind geen antwoord.

Graag hulp.

Mvg,

Odette.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2010 08:04

Er is geen wettelijk voorschot bepaald. Het is de wil tussen de partijen die telt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2010 19:16

Verkoper particulier
Verkoper moet het voertuig aanbieden aan de controle VOOR er een verkoop is en moet dat trouwens zeggen bij het aanbieden. Het inschrijvingsboekje wordt dan geperforeerd. Carpas moet worden afgeleverd.

Verkoper firma ... ja dan wordt er een koop gesloten en op die koop kan er een voorschot zijn want dat is een firma maar dat heeft dan niets te maken met naar de controle gaan.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”