factureren door particulier ?

louise2
Topic Starter

factureren door particulier ?

#1 , 08 jun 2010 20:25

Indien men als particulier aan iemand iets verkoopt als tweedehands (geen groot bedrag), is het dan toegelaten om hiervan een officiëel aankoopbewijs af te leveren aan de koper ?

Bijvoorbeeld een soort "debetnota" bedoeld voor aftrek van belastingonkosten.

En kan dat dan eventueel geen negatieve gevolgen hebben voor de verkoper indien de koper dit aangeeft in zijn belastingen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 09 jun 2010 09:44

Er moet niet per se een document worden opgemaakt. Het is enkel noodzakelijk om de overeenkomst later te kunnen bewijzen.
Ik vraag mij wel af onder welke 'post' u dit zal aftrekken ;-)

louise2
Topic Starter

#3 , 09 jun 2010 11:47

In de praktijk gaat het hier over :

Ik bied een set tweedehandsartikelen te koop aan op een online-site.

Iemand zegt mij geïntresseerd te zijn om dit te kopen, op voorwaarde dat hij daarvoor een "soort factuur/debetnota" kan krijgen op zijn naam.
De bedoeling is dat hij dit onder aftrekbare beroepsonkosten kan aangeven op zijn belastingaangifte.
(dus ipv de forfaitaire aftrek die voor iedereen automatisch geldt als je geen bewijs van levert van je onkosten).

Vraag : als ik zo een document opmaak voor de koper, kan ik dan zélf geen problemen krijgen met de belastinginspectie ?

Het gaat hier over een éénmalige verkoop van tweedhandsartikelen door een particulier. (-1000€)

Reclame

float

#4 , 09 jun 2010 12:20

U krijgt daar geen problemen mee. U overhandigt gewoon een aankoopbewijs. U moet dat ook niet aangeven op uw personenbelasting. Wat hij daar mee doet, is een probleem voor hem ;-)

louise2
Topic Starter

#5 , 09 jun 2010 16:21

Dank voor je antwoord.
Mvg

Terug naar “Consumenten Koop”