Aan het lijntje gehouden worden door verkoper

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

Aan het lijntje gehouden worden door verkoper

#1 , 28 mei 2010 10:33

Beste,

Wij hadden op 7 april 2010 een demonstratie gekregen van het toestel Rainbow. Wij wisten toen niet wat dat was. Het hoofdbedrag is 2245 euro. Véél te veel geld om ineens te betalen. Maar die man overtuigde ons dat ze bij 2 banken een krediet konden aanvragen en dan was de afbetaling 106 euro. Hij beloofde ons dat we binnen een paar dagen de papieren zouden gekregen hebben, maar we bleven maar wachten en wachten en op 15 april kregen we een factuur met het volledige bedrag van 2245 euro. Niets meer, geen aanvaarding krediet of dergelijke. Wij hebben dan zelf een mail gestuurd op 27 april om te horen wat er nu aan de hand was. Wij hebben daar geen antwoord op gekregen totdat we 10 mei telefoon kregen. We moesten onze situatie uitleggen en waarom wij dit wilden annuleren. Ze waren zo slim geweest om te wachten met het factuur op te sturen na de 7 dagen bedenktijd. Daardoor hebben we nu dus problemen. Hij moest alle details weten van onze situatie waarom we dit wilden annuleren en hij zei vlakaf...wij annuleren dat niet zomaar omdat iemand van het gezin met gezondheidsproblemen zit. We wisten dat ze 15 procent konden aanrekenen als schadevergoeding en waren bereid dit te betalen maar in afbetaling. Hij heeft ons dan belooft om de 12de mei terug te bellen om te zeggen dat ze akkoord gingen ofdat wij dan toch ipv aankoop op huurkoop over gingen gaan. Hij heeft dus pas de week erachter gebeld op 19 mei met de openingszin ofdat wij bereid waren het toch aan te kopen maar in plaats van het aflossingsbedrag van 250 euro, vroeg hij wat wij eventueel konden betalen en hij wilde de prijs dan nog laten zakken tot maximum 150 euro. Dit was echter nog steeds te veel en dan zei dat als we over zouden schakelen op huurkoop dat het naar 100 euro zou kunnen gaan en dat we als ze het bedrag van 2245 euro hebben dat we dan een volledig nieuwe zouden krijgen. We vonden dit maar een louche zaak en houden ons steeds aan het lijntje dat we besliste om toch voor de annulering te gaan. Toen sprak hij al over een bedrag van 581 euro door interesten en omdat we dat toestel nog steeds in ons bezit hebben. Telefonisch er is toen overeen gekomen dat we dat bedrag op 6 maanden mogen terug betalen. Alsook wil hij nu dat we een bijkomend contract tekenen met een 'verplichte aankoop' van een rainbow in de toekomst. Dus een contract met een ongedefinieerde leveringsdatum als we dat niet zouden doen dat willen zij het contract niet annuleren !
Hebben zij wel het recht om ons te 'verplichten' om dat contract te tekenen ?

Kan U AUB erop antwoorden want we hebben écht U raad nodig ?

met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2010 12:08

U spreek van een demonstratie. Waar werd de verkoop afgesloten?

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 mei 2010 12:38

Gewoon bij ons thuis.
Wij kregen eerst een briefje waarop stond dat we 12blikjes cola gratis kregen als we binnen de 5 minuten naar de nummer belde dat erop stond. Ze zeiden dat het een nieuwe opstartende firma was die hun bedrijf langs deze weg wilde voorstellen. Maar we vermoeden dat ze al langer bestaan in Kontich. Het gaat over de firma aquavie.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 mei 2010 12:43

Firma bestaat volgens eigen zeggen in Kontich reeds sinds 2003.

Ik zou persoonlijk dergelijke zaken nooit vertrouwen.

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 28 mei 2010 12:44

Ah ja, gisterenavond rond 20u30 hadden ze nog eens gebeld om te vragen of we thuis waren want ze wilde dan nog langs komen om de papieren te tekenen en in orde te brengen. Ik had gezegd dat we niet thuis waren en toen wilde hij zaterdagnamiddag komen maar dan zijn we niet thuis. En als we dan zeiden dat we vandaag heel de dag thuis waren dan zei hij erop ;'ik zit dan heel de dag op de baan' maar zal U bellen op voorhand wanneer ik kom.

Mogen zij gewoon eerder hoe laat nog langs komen of staat daar geen beperking op ?

Alvast bedankt voor U hulp.

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 28 mei 2010 12:51

Van 2003 al...amaai, dan hebben ze ons goed liggen.
Wij zijn duidelijk veel te goed gelovig geweest...maar ja, we zitten er nu wel serieus mee. Allemaal beloftes en zoals ik zei aan het lijntje houden zodat we er niet meer uit geraken.

Weet U of ze ons kunnen verplichten om dat aparte contract met toekomstige aankoop te tekenen want wij vertrouwen het nu ook niet meer natuurlijk.

Alvast bedankt.

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 28 mei 2010 15:38

Beste,

Omdat die meneer vandaag nog gaat komen met de 'papieren' hadden we graag meer geweten over hoe we best deze zaak afhandelen.
Kunnen zij ons 'verplichten' om dat bijkomend contract te tekenen van een toekomstige aankoop van een rainbow met ongedefinieerde leveringstermijn ?
Als we dat niet zouden doen dan gaan ze ons hoogstwaarschijnlijk wéér lastig vallen om al dan niet op huurkoop over te schakelen.

Wat zijn zoal de belangrijkste zaken waar we op moeten letten ?
We zouden een contract van annulatie moeten tekenen
en dan dat bijkomend contract met toekomstige aankoop ?
en waarschijnlijk een contract van aflossingsplan. Er was telefonisch op 19 mei gezegd ; een bedrag van 581 euro afbetalen aan 100 euro in 6 maand.
Zo zei die meneer het. We willen écht voorbereid zijn.

Alvast bedankt voor U hulp !

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mei 2010 17:57

Wet handelspraktijken AFDELING 11. - Verkopen aan de consument gesloten buiten de onderneming van de verkoper.
Art. 88. Onverminderd de gemeenrechtelijke voorschriften inzake het bewijs, moeten de verkopen aan de consument, bedoeld in deze afdeling, op straffe van nietigheid, (...), het voorwerp uitmaken van een geschreven overeenkomst opgemaakt in zoveel exemplaren als er contracterende partijen met een onderscheiden belang zijn. <W 1999-05-25/42, art. 23, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999>
Dit contract moet vermelden :
- de naam en het adres van de verkoper;
- de datum en de plaats van de sluiting van de overeenkomst;
- de nauwkeurige aanwijzing van het produkt of van de dienst, alsook de belangrijkste kenmerken ervan;
- de termijn voor de levering van het produkt of voor het verlenen van de dienst;
- de te betalen prijs en de wijzen van betaling;
- het hierna volgend verzakingsbeding, in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst op de voorzijde van de eerste bladzijde :
" Binnen zeven werkdagen, te rekenen van de dag die volgt op die van de ondertekening van dit contract, heeft de consument het recht om zonder kosten van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan bij een ter post aangetekende brief op de hoogte brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken, is nietig. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn. "
Deze laatste vermelding is voorgeschreven op straffe van nietigheid van de overeenkomst.
Werd een geschrift opgemaakt met al die vermeldingen? Met het te betalen bedrag? En zonder dat er sprake is van een lening?

deborah1982
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 28 mei 2010 19:48

Het contract ziet er zo ongeveer uit:
datum vd voorstelling 07/04/2010 naam dealer : Timmo
Adresgegevens Rainbow Belgium Sales & Service
Verkoopsovereenkomst
Aankoper: Wij dus
Hoeveelheid Beschrijving Serienummer eenheidsprijs totaal
1 rb **** 2495,- 2495,-
1 pn *** 300,- gratis
pres korting -250,-
saldo te betalen: 2245,-
aanvraag consumentenkrediet-bankplan: 24 maanden
leveringsdatum : 07/04/2010
Bestel de rainbow op dag van de voorstelling
opgemaakt te: onze woonplaats op 07/04/2010 handtekening verkoper
handtekening koper

in zoveel exemplaren als er partijen zijn waarvan elk der partijen erkent één exemplaar ontvangen te hebben.
Voor particulieren:
Verkoopsvoorwaarden op keerzijde-"binnen zeven werkdagen te rekenen van de dag die volgt op die van de ondertekening van dit contract, heeft de consument het recht zonder kosten van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan bij een per post aangetekende brief op de hoogt brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken, is nietig.

Zo dit is ongeveer alles wat op het contract staat.
Maar als wij die schadevergoeding willen betalen (in afbetaling) kunnen zij dit toch niet weigeren. Kunnen zij ons zo dan verplichten om dat bijkomende contract te laten tekenen voor die toekomstige aankoop ?

met vriendelijke groeten

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mei 2010 21:31

De vermelding "aanvraag consumentenkrediet-bankplan: 24 maanden" is voor interpretatie vatbaar.

Schrijf aan de verkoper dat de koop afgesloten werd op de opschortende voorwaarde van het bekomen van een krediet. Dat zij de aanvraag gedaan hebben en deze niet aanvaard werd en het goed kunnen komen terug afhalen.

Kim.
Berichten: 1

#11 , 01 jun 2010 15:43

Heb je die verkoper zelf thuis uitgenodigd of is hij zelf komen aanbellen?
Want een overeenkomst gesloten buiten de onderneming is nietig als de koper daar niet zelf om gevraagd heeft?

Terug naar “Consumenten Koop”