herstelling zetel

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

herstelling zetel

#1 , 27 mei 2010 18:36

Lederen zetel gekocht van bekend Belgisch topmerk. Zetel wordt geleverd en visueel nagekeken. Zetel wordt op de voorziene plaats neergezet. Een week nadien willen we de zetel verplaatsen (gaat eenvoudig want er staan wieltjes onder). Blijkt dat één van de wieltjes niet meedraait en sleept. Zetel ondersteboven gekeerd en nu blijkt dat de onderkant waar het slepende wieltje in gemonteerd is misvormd is.

Foto's doorgestuurd naar fabrikant die toegeeft dat er inderdaad iets niet klopt en hij stelt voor dat ze de zetel terug komen halen.

Nu krijg ik daarvan een schriftelijke bevestiging, maar op het document staat dat het om een herstelling gaat (brief komt van hun herstellingsatelier) en dat we de zetel zelf terug moeten verpakken. Uiteraard beschik ik niet over de materialen om een zetel deskundig te verpakken, ik zie ook niet in waarom ik zelf een zetel zou moeten verpakken die niet voldoet. Het gaat immers niet om een zelfgeassembleerd Ikea produkt. Bovendien meen ik dat ik recht heb op een volledig nieuwe zetel die beantwoordt aan de superhoge kwaliteitseisen (en prijs) waarmee het merk publiciteit maakt.

Wat kan ik best ondernemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 27 mei 2010 22:38

Kosteloze vervanging van de hele zetel voor een wieltje lijkt mij persoonlijk buiten verhouding. Kosteloos herstel lijkt toch aanvaardbaar voor enkel een wieltje.

De herstelling moet voor u kosteloos zijn. "De kosten zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal." Art. 1649quinquies. BW

Je kan natuurlijk argumenteren dat het materiaal misschien ook het verpakkingsmateriaal inhoudt en dat ze hem daarom maar zelf moeten inpakken ;-)

roharro
Topic Starter

#3 , 27 mei 2010 22:49

Kosteloze vervanging van de hele zetel voor een wieltje lijkt mij persoonlijk buiten verhouding. Kosteloos herstel lijkt toch aanvaardbaar voor enkel een wieltje.

De herstelling moet voor u kosteloos zijn. "De kosten zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal." Art. 1649quinquies. BW

Je kan natuurlijk argumenteren dat het materiaal misschien ook het verpakkingsmateriaal inhoudt en dat ze hem daarom maar zelf moeten inpakken ;-)
Teneinde het wieltje correct te kunnen monteren moet de zetel uiteen worden genomen en aan een deel ervan de bekleding worden weggenomen en het binnenframe vervangen.....daarom vrees ik dat het een echte herstelling wordt van en produkt dat nog maar net werd geleverd met dit verborgen gebrek....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

float

#4 , 27 mei 2010 22:54

Dan zou ik die argumenten gebruiken om een nieuwe zetel te verkrijgen. BW zegt dat jij mag eisen om een van beide mogelijkheden te verkrijgen. Niet omgekeerd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2010 16:04

En in principe moet een leverancier het verpakkingsmateriaal terug meenemen na levering

cimarose

#6 , 29 mei 2010 16:57

Een wiel wisselen is sneller gebeurt dan een nieuwe zetel ;)
Firma kan toch ook een technieker sturen? die hebben hun materialen, nietpistolen, nietenwippers, wieltjes, ...
Ofwel nemen ze de zetel mee, herstellen ze het in het bedrijf en leveren ze de zetel terug. Het zetelbedrijf moet dekens hebben om de zetel te beschermen.

Terug naar “Consumenten Koop”