Pagina 1 van 1
Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zijn?
Geplaatst: 27 mei 2010 12:16
door znimmer
In maart heb ik mijn GSM-toestel binnengedaan voor herstelling, dit is ondertussen ruim 11weken geleden.
De verkoper zegt me dat hij nog steeds in herstelling is en dat het nog wel enkele weken kan duren.
Bestaat eer een maximum periode voor herstelling? Ik vind dit persoonlijk veel te lang duren...
Wat kan ik hieraan doen, kan ik mijn geld terugeisen of een ander toestel in de plaats vragen?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 27 mei 2010 22:40
door float
Er bestaat alleen een redelijke termijn en het mag geen overlast bezorgen voor de consument.
Wanneer is de initiële koop gesloten?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 28 mei 2010 10:43
door znimmer
Het toestel is aangekocht op 18-01-10, en binnengebracht voor herstelling op 09-03-10.
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 28 mei 2010 22:36
door float
Art. 1649quater. § 1 BW: De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
[...]
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
Art. 1649quinquies. § 1 BW: Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Paragraaf 2 is het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn
Het gaat hier meer om paragraaf 3:
"De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan."
Je kan dus vragen om een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst. Natuurlijk hangt het af van het gebrek dat zich heeft voorgedaan, maar 11 weken voor een herstelling lijkt mij overdreven.
Enig idee wat het gebrek exact is?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 11:11
door znimmer
het was iets aan de software dat moest hersteld worden, dus niets hardwarematigs...
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 11:50
door artemis
Worden die dingen tegenwoordig niet in een ver lageloonland hersteld?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 12:47
door float
Door het software probleem kon de GSM niets meer doen? niet bellen, etc?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 13:20
door znimmer
inderdaad, er zat een simlock op nadat ik de toestelsoftware geupdated had. (wat er op wijst dat het waarschijnlijk ook geen belgisch toestel was)
Ik kon geen enkele functie van de telefoon of programma's gebruiken, ook niet bellen of berichten sturen.
Ik denk dus ook dat het toestel uit het buitenland komt, maar heb deze toch aangekocht via een belgische BVBA.
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 13:24
door float
via internet aangekocht?
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 13:51
door znimmer
advertentie gezien op internet, maar ben het toestel persoonlijk gaan aankopen in de winkel.
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 14:00
door float
Je kan dus vragen om een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst. Het toestel kan totaal niet gebruikt worden door de consument en 11 weken is heel overdreven.
Re: Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zij
Geplaatst: 29 mei 2010 20:35
door znimmer
enorm bedankt voor de informatie!