Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zijn?

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

Hoelang mag een toestel (gsm) in herstellingsperiode zijn?

#1 , 27 mei 2010 12:16

In maart heb ik mijn GSM-toestel binnengedaan voor herstelling, dit is ondertussen ruim 11weken geleden.
De verkoper zegt me dat hij nog steeds in herstelling is en dat het nog wel enkele weken kan duren.
Bestaat eer een maximum periode voor herstelling? Ik vind dit persoonlijk veel te lang duren...
Wat kan ik hieraan doen, kan ik mijn geld terugeisen of een ander toestel in de plaats vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mei 2010 22:40

Er bestaat alleen een redelijke termijn en het mag geen overlast bezorgen voor de consument.
Wanneer is de initiële koop gesloten?

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 28 mei 2010 10:43

Het toestel is aangekocht op 18-01-10, en binnengebracht voor herstelling op 09-03-10.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 mei 2010 22:36

Art. 1649quater. § 1 BW: De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
[...]
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

Art. 1649quinquies. § 1 BW: Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.

Paragraaf 2 is het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn

Het gaat hier meer om paragraaf 3:
"De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan."

Je kan dus vragen om een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst. Natuurlijk hangt het af van het gebrek dat zich heeft voorgedaan, maar 11 weken voor een herstelling lijkt mij overdreven.

Enig idee wat het gebrek exact is?

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 29 mei 2010 11:11

het was iets aan de software dat moest hersteld worden, dus niets hardwarematigs...

artemis
Berichten: 3309

#6 , 29 mei 2010 11:50

Worden die dingen tegenwoordig niet in een ver lageloonland hersteld?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 mei 2010 12:47

Door het software probleem kon de GSM niets meer doen? niet bellen, etc?

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 mei 2010 13:20

inderdaad, er zat een simlock op nadat ik de toestelsoftware geupdated had. (wat er op wijst dat het waarschijnlijk ook geen belgisch toestel was)
Ik kon geen enkele functie van de telefoon of programma's gebruiken, ook niet bellen of berichten sturen.
Ik denk dus ook dat het toestel uit het buitenland komt, maar heb deze toch aangekocht via een belgische BVBA.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 mei 2010 13:24

via internet aangekocht?

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 29 mei 2010 13:51

advertentie gezien op internet, maar ben het toestel persoonlijk gaan aankopen in de winkel.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 mei 2010 14:00

Je kan dus vragen om een passende prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst. Het toestel kan totaal niet gebruikt worden door de consument en 11 weken is heel overdreven.

znimmer
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 29 mei 2010 20:35

enorm bedankt voor de informatie!

Terug naar “Consumenten Koop”