Eind januari heb ik op naam van mijn vennootschap een wagen besteld. De leveringstermijn op de bestelbon vermeldt 'Mei' en in de voorwaarden van het contract staat dat de leveringstermijn maximum met 25% mag overschreden worden.
Voor die wagen heb ik een renting (operationele lease) aangegaan met een bank die zal beginnen lopen vanaf normaliter de levering van de wagen. Deze bedraagt 576 euro per maand.
Ondertussen huur ik een aanloopwagen zodat ik van en naar mijn werk kan gaan en mijn beroep kan uitoefenen. Deze kost mij ongeveer 780 Euro per maand.
Begin deze week (18 mei) heb ik zelf naar de verkoper gebeld om te weten wanneer de wagen nu uiteindelijk zal geleverd worden. Nu blijkt dat dit pas eind augustus zal zijn!
Kan ik een schadevergoeding eisen van de dealer of de importeur wegens niet tijdige levering van de wagen? Het is duidelijk dat het niet beschikbaar zijn van de wagen mij duurder uitkomt dan moest ie er ondertussen zijn + momenteel rijd ik met een klein model (Opel Corsa) - kan ik een groter model huren - conform de wagen die ik heb besteld (Skoda Superb Combi) en die kosten doorrekenen aan de dealer/importeur.
Dat ik moet wachten op de levering vind ik niet zo erg maar dat ik daardoor extra kosten moet maken wel.