fitness contract

matthiasL
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: antwerpen

fitness contract

#1 , 16 sep 2006 18:14

hallo

ik ben vorige week een fitness lidmaatschap aangegaan bij de plaatselijke fitnessclub.
na het invullen van mijn gegevens en het betalen van de administratiekosten, eerste maand en een TGS-sleutel (alles samen 103?) vroeg men mijn bankrekeningnummer voor een domiciliering, aangezien ik geen zichtrekening heb enkel een spaarrekening heb ik het nummer hiervan gegeven.
en moest ik het document 3x tekenen en op de achterzijde (kleine lettertjes) gelezen en goedgekeurd schrijven.

alles leek in orde tot de desbetreffende persoon me vertelde dat de vermelde tarieven (die ze nergens openlijk hebben uithangen en ook op de website niet te vinden zijn) maandelijks en niet zoals ik dacht jaarlijks betaald moesten worden.
een klein rekensommetje leerde me da dit al snel een 500? per jaar zou zijn, en als student is dit toch veel geld. nu was ik in de overtuiging dat elk contract opzegbaar is binnen de 7 werkdagen, dus ben ik de dag erna teruggegaan en gezegd dat ik het eigenlijk teveel geld vind en wil afstappen van de overeenkomst.
maar de mevrouw aan de balie melde me dat dit niet mogelijk is en ik maar op het einde van de overeengekomen periode (1 jaar) kan afzeggen en ik voor dit jaar dus ook moet betalen.

Maar ik wil dit helemaal niet kan er iemand mij helpen??

alvast bedankt

Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 sep 2006 18:51

Vergis ik mij als ik zeg: U heeft nog steeds de kleine lettertjes niet gelezen?

matthiasL
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: antwerpen

#3 , 16 sep 2006 19:21

wel gelezen maar telaat

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 16 sep 2006 19:32

Dan staat er toch in, wat,waar en hoe U het contract kan opzeggen?!

matthiasL
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: antwerpen

#5 , 17 sep 2006 11:10

uit algemene bepalingen

opzeggingen
een overeenkomst kan niet worden stopgezet tijdens de contractueel overeengekomen minimale of stilzwijgend verlengde looptijd
indien u het lidmaatschap wenst de be?indigen op het einde van de contract periode dan kan dit enkel door middel van het invullen van een daartoe bestemd formulier dat verkregen kan worden aan het onthaal van de thuisclub waarbij men is aangesloten. dit formulier dient ten laatste 2 maanden voor het einde van de contractperiode persoonlijk aan het onthaal van de club van aansluiting of per aangetekend schrijven aan het bedrijf te worden bezorgd. Na afloop van de contractperiode is de opzegperiode 1 maand en kan men stoppen per einde van de eerst volgende hele kalendermaand. de wijze van opzeggen is gelijk aan de wijze van opzeggen per einde contractperiode.
Alle andere wijzen van be?indigen, zoals het ??nzijdig stopzetten van de maandelijkse betalingen via bank, worden beschouwd als onrechtmatige verbreking van de overeenkomst. In deze gevallen blijven alle volledige lidmaatschapsbijdragen verschuldigd. Indien deze verschuldigde bijdragen niet vrijwillig door het lid worden betaald doet het bedrijf beroep op een incassobureau voor het vorderen van de verschuldigde bijdragen. In dit geval zal het incassobureau een forfaitaire schadevergoeding bovenop de verschuldigde som eisen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 17 sep 2006 11:32

Art. 80.?1.Bij elke overeenkomst op AFSTAND beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken...(14 juli 1991, Wet Handelspraktijken).

Art. 80 van de handelspraktijkenwet is dus NIET van toepassing!


Art.1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan,strekken degenen die deze hebben aangegaan tot wet(Burgerlijk Wetboek).

Schrijf een AZ met de vraag om ontbinding, met als argument dat de tarieven niet ter beschikking waren op het ogenblik van de ondertekening van de overeenkomst.
(Het 'uithangen' van tarieven lijkt me geen vereiste, folders aan de balie lijken me voldoende.)

cleysens
Berichten: 1

#7 , 19 nov 2006 16:23

Hallo,

Ik heb er ook problemen mee. Ik heb een jaarabonnment en ben nu zwanger geworden. Ik mag absoluut geen sport meer doen en gynaecoloog heeft een attest meegegeven om mijn fitnessabonnement te laten bevriezen voor 1 jaar. Had al naar hen gebeld om te vragen of dit mogelijk was, ze zeiden ja minimum 3 maanden en maximum 1 jaar.

Nu moet ik tijdens dat jaar dat ik het laat stilleggen 15 euro kosten betalen, voor niets want heb mijn lidkaart moeten afgeven en heb geen toegang meer tot de club en kan geen sport meer uitoefenen.

ik heb dan de voorwaarden zeker 100 keer gelezen en er staat niets van een bevriezing van een abonnement en ook niets van kosten voor een bevriezing van een abonnement.

heb meerdere mails gestuurd maar heeft niets opgeleverd. Ze zeggen dat het gaat over een extra dienst die ze leveren aan hun klanten met een attest van dokter, wat in orde is, maar dat ze daarvoor toch 15 euro vragen. En het abonnement wordt dan ook nog verlengd tijdens de periode van 1 jaar, dus sowieso verlies ik er het dubbel van h?.

Hebben ze het recht om dat te vragen als het niet in de voorwaarden staat. En nu dreigen ze zelfs met mijn dossier door te sturen naar een incassobureau. Heb hen gezegd dat het niet over mijn abonnementsbijdrage gaat maar wel over suspensiekosten die eigenlijk niet vermeld staan op de voorwaarden.

Wie kan mij zeggen wat ik kan doen? moet ik dan toch 15 euro maandelijks betalen voor niets, dus eigenlijk voor in de vuilbak tijdens 1 jaar of hebben ze toch niet dat recht om dat te vragen? lijkt mij wel niet logisch om zomaar eventjes 180 euro te betalen voor niets hoor.

Bedankt voor de eventuele reakties en raad.

Terug naar “Consumenten Koop”