richtlijn garantie vs wet

Hera
Topic Starter

richtlijn garantie vs wet

#1 , 23 apr 2010 23:38

Hoe zit dat eigenlijk met de Europese richtlijn ivm de 2 jaar consumentengarantie? Is het idd zo dat een richtlijn door de unie uitgevaardigd binnen een bepaalde tijd door de betreffende deelstaten in een wet moet worden gegoten? In Belgie gebeurde dit al in 2004.

In Nederland lig ik echter in de clinch met een verkoper die mij maar 1 jaar garantie wil geven op een nieuwe laptop. Ik blijf ten stelligste beweren dat de Europese richtlijn gevolg moet worden en dat ik recht heb op twee jaar garantie. In Belgie weet ik zeker dat ik gelijk heb. Maar gezien dit een Europese richtlijn is geldt deze toch ook voor Nederland, niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2010 23:47

Hoe zit dat eigenlijk met de Europese richtlijn ivm de 2 jaar consumentengarantie? Is het idd zo dat een richtlijn door de unie uitgevaardigd binnen een bepaalde tijd door de betreffende deelstaten in een wet moet worden gegoten? In Belgie gebeurde dit al in 2004.

In Nederland lig ik echter in de clinch met een verkoper die mij maar 1 jaar garantie wil geven op een nieuwe laptop. Ik blijf ten stelligste beweren dat de Europese richtlijn gevolg moet worden en dat ik recht heb op twee jaar garantie. In Belgie weet ik zeker dat ik gelijk heb. Maar gezien dit een Europese richtlijn is geldt deze toch ook voor Nederland, niet?
Bondig komt het erop neer dat er een absolute waarborg op eender welk gebrek moet worden gegeven tijdens de eerste zes maanden. Daarna en tot het einde van het tweede jaar moet de consument aantonen dat het gebrek reeds bestond van bij de aankoop.
De Richtlijn legt minimum voorwaarden op. Lidstaten mogen meer waarborgen opleggen dan dit minimum. Sommige fabrikanten geven ook uit eigen initiatief betere garantievoorwaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 25 apr 2010 10:50

Zie Europese Richtlijn 1999/44//EG van 25 mei 1999 en ga daartoe naar:
http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V ... mit=Zoeken

Een Europese richtlijn MOET binnen een bepaalde termijn in nationaal recht van ALLE lidstaten waarvoor ze bestemd is worden omgezet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2010 11:06

Cass., 23 juni 2005,
Het beginsel van de rechtszekerheid verzet zich ertegen dat een richtlijn verplichtingen zou kunnen inhouden voor privé-personen

Hof van Justitie, 25 juli 2008, zaak C-237/07,
Uit het voorgaande volgt dat natuurlijke personen of rechtspersonen die rechtstreeks worden getroffen door een dreigende overschrijding van de grenswaarden of alarmdrempels, moeten kunnen bewerkstelligen, in voorkomend geval door beroep in te stellen bij de bevoegde rechterlijke instanties, dat de bevoegde autoriteiten, wanneer zich een dergelijke dreiging voordoet, een actieplan opstellen.

Een particulier kan zich niet op een richtlijn beroepen om een vordering tegen een andere particulier in te stellen. Een richtlijn schept geen verplichtingen voor particulieren, daarvoor moet de richtlijn naar intern recht worden omgezet door een wet. Het nalaten dit laatste te doen kan als een fout van de overheid beschouwd worden waardoor de overheid tot schadevergoeding kan veroordeeld worden.

Voor Nederland zou de richtlijn wel zijn omgezet: Burgerlijk Wetboek, Boek 7, Titel, Stb (NL) 2004, no. 553 (http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvh ... k74pbilixr)

scorpioen

Terug naar “Consumenten Koop”