Voorschot terugeisen bij annulering aankoop
Geplaatst: 14 apr 2010 08:38
Hallo,
even de situatie schetsen
In maart besloten we om een whirlpool aan te kopen. Via forums en email komen we in contact met de firma ** . We gaan daar langs en worden een zaalmodel voorgesteld dat ook op Kapaza te koop staat. Na enkele dagen beslissen we deze aan te kopen. Dit bevestigen we via email. Op 1/4 storten we een voorschot van 1800€. Op 13/4 beslissen we toch maar niet door te gaan met de aankoop omwille van persoonlijke redenen. Ook dit bevestigen we via email en vragen ons voorschot terug. Nu zeggen ze dat we daar geen recht op hebben en sterker nog dat als ze zouden willen ze 30% van het totale bedrag zouden kunnen eisen.
Nu hebben we wat opgezocht op het internet en in het consumentenrecht staat hetvolgende :
Opzegtermijn van zeven werkdagen
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.
Geen boete bij opzeggen
De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten.
Wanneer gaat de termijn in
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Maar let wel: als de leverancier al met toestemming van de klant is begonnen met de dienstverlening, dan mag de klant niet meer ontbinden.
Drie maanden bij ontbreken bevestiging
Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.
Over die 30% vinden we precies niets terug.
We hebben geen contract getekend of bepaalde verkoopsvoorwaarden aanvaard.
Kunnen we hier spreken over een verkoop op afstand ? Wat zijn onze rechten nu juist ? Kunnen we ons voorschot terug eisen ?
Alvast bedankt !
Bart V.O.
even de situatie schetsen
In maart besloten we om een whirlpool aan te kopen. Via forums en email komen we in contact met de firma ** . We gaan daar langs en worden een zaalmodel voorgesteld dat ook op Kapaza te koop staat. Na enkele dagen beslissen we deze aan te kopen. Dit bevestigen we via email. Op 1/4 storten we een voorschot van 1800€. Op 13/4 beslissen we toch maar niet door te gaan met de aankoop omwille van persoonlijke redenen. Ook dit bevestigen we via email en vragen ons voorschot terug. Nu zeggen ze dat we daar geen recht op hebben en sterker nog dat als ze zouden willen ze 30% van het totale bedrag zouden kunnen eisen.
Nu hebben we wat opgezocht op het internet en in het consumentenrecht staat hetvolgende :
Opzegtermijn van zeven werkdagen
Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.
Geen boete bij opzeggen
De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten.
Wanneer gaat de termijn in
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Maar let wel: als de leverancier al met toestemming van de klant is begonnen met de dienstverlening, dan mag de klant niet meer ontbinden.
Drie maanden bij ontbreken bevestiging
Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.
Over die 30% vinden we precies niets terug.
We hebben geen contract getekend of bepaalde verkoopsvoorwaarden aanvaard.
Kunnen we hier spreken over een verkoop op afstand ? Wat zijn onze rechten nu juist ? Kunnen we ons voorschot terug eisen ?
Alvast bedankt !
Bart V.O.