Bestelling ramen en deuren

westhoek
Topic Starter

Bestelling ramen en deuren

#1 , 29 mar 2010 10:24

Vorig jaar heb ik ramen en deuren besteld. Normale levertijd : 45 werkende dagen na opmeting.
In de algemene voorwaarden staat dat wanneer niet geleverd , 2 maand na de voorziene datum ik hen in gebreke moet stellen binnen de 5 dagen en dat het voorschot wordt teruggestort. En dat het contract van rechtswege is geannuleerd zonder kosten voor de klant.
---
Mijn vragen :
Wat is een werkende dag ? (het is nu belangrijk voor de preciese data uit te tellen) Ik tel van maandag tot vrijdag, Kerstmis, Nieuwjaar niet meegerekend natuurlijk.
Volstaat een aangetekend schrijven, verwijzend naar de leveringsbon en naar hun eigen algemene voorwaarden. En tegen wanneer moeten ze het voorschot terugbetalen ? (in de voorwaarden staat 'onmiddellijk), maar wat is onmiddellijk ?
--

Ik heb veel lievver dat ze de ramen en deuren plaatsen natuurlijk, mij leek het een ernstige firma met registratie en hun jaarrekeningen zien er goed uit. Zo zie je maar.
Contact leggen met hun is moeilijk, ze reageren niet meer, niet op email en nemen de telefoon amper op.
Bij de bestelling verliep alles snel en vlotjes (...)
Heb facturen en bestelbonnen van hen, wat dat betreft lijkt alles in orde.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2010 13:46

Ma-Za zijn werkdagen. 45 werkende dagen dus grosso modo 8 weken. (tel zelf eens na op basis van de datum ondertekening contract en hou rekening met feestdagen)

onmiddellijk zou dienen in te houden dat de terugbetaling gebeurd de dag van ontvangst van uw AS. In realiteit zullen ze u wel bellen en trachten te overtuigen... reken op een week... als ze al terugbetalen...

westhoek
Topic Starter

#3 , 29 mar 2010 14:05

Ma-Za zijn werkdagen. 45 werkende dagen dus grosso modo 8 weken. (tel zelf eens na op basis van de datum ondertekening contract en hou rekening met feestdagen)

onmiddellijk zou dienen in te houden dat de terugbetaling gebeurd de dag van ontvangst van uw AS. In realiteit zullen ze u wel bellen en trachten te overtuigen... reken op een week... als ze al terugbetalen...
Bedankt Mr. Vandebos
Zijn die 6 dagen dan wettelijk ?
Goed, dan is de uiterste termijn 5 april. Vandaag zal ik dan een aangetekend schrijven opstellen.
En ja.....dat voorschot, ik denk dat ik dat kwijt ben. Een voorschot vond ik normaal. Ze moeten dat ook bestellen enzo.

damn !

Reclame

Vandebos

#4 , 29 mar 2010 14:58

yup, zaterdag wordt algemeen beschouwd als een werkdag ...

Om een idee te krijgen of u uw voorschot terug zal krijgen kan u altijd eens informeren bij bijvoorbeeld de RSZ om na te gaan of het bedrijf in kwestie in orde is met zijn werkgevers bijdragen... indien dit niet het geval is...

Kort op de bal spelen zou ik zeggen.

In gebreke stelling wegens niet leveren en terugeisen voorschot zoals in voorwaarden staat. Indien binnen de week niet terugbetaald of geen reactie een tweede in gebreke stelling met daarin een termijn van 5 werkdagen om uw voorschot terug te krijgen of rechtbank...

veel geluk.

macobsession

#5 , 29 mar 2010 15:19

best is natuurlijk dat je een voorschot geeft, ze dit laten aftekenen!

heb je toch ne poot om op te staan.

kweet nu niet of je dat hebt!

westhoek
Topic Starter

#6 , 29 mar 2010 15:45

best is natuurlijk dat je een voorschot geeft, ze dit laten aftekenen!

heb je toch ne poot om op te staan.

kweet nu niet of je dat hebt!
Dat is geen probleem, mijn bankrekening telt toch ook denk ik, bovendien heb ik een factuur, ook dat attest van 6 % enzo. Wat dat betreft is alles in orde.
Zomaar gegeven heb ik niet gedaan hoor.
Ik heb daar trouwens niks van te foefelen en in het zwart enzo.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2010 18:19

""45 werkende dagen na opmeting.
In de algemene voorwaarden staat dat wanneer niet geleverd , 2 maand na de voorziene datum ik hen in gebreke moet stellen binnen de 5 dagen en dat het voorschot wordt teruggestort. En dat het contract van rechtswege is geannuleerd zonder kosten voor de klant. ""

Als ik lees is het 45 dagen NA opmeting normale levering en 2 maanden na voorziene datum ... ik vermoed van oplevering.
Dus moete uw ramen ergens rond oktober besteld zijn.
Lees grondig alles na of laat het nalezen.

westhoek
Topic Starter

#8 , 29 mar 2010 23:27

""45 werkende dagen na opmeting.
In de algemene voorwaarden staat dat wanneer niet geleverd , 2 maand na de voorziene datum ik hen in gebreke moet stellen binnen de 5 dagen en dat het voorschot wordt teruggestort. En dat het contract van rechtswege is geannuleerd zonder kosten voor de klant. ""

Als ik lees is het 45 dagen NA opmeting normale levering en 2 maanden na voorziene datum ... ik vermoed van oplevering.
Dus moete uw ramen ergens rond oktober besteld zijn.
Lees grondig alles na of laat het nalezen.
Ja ma kijk, zo dom ben ik nu ook weeral niet hé ! Moet ik hier alles precies afprinten ?
45 werkende dagen na opmeting, verder staat er 'indien de klant evenwel na de voorziende datum,' enzovoorts... !
Straks ben ik nog de dader die een voorschot heeft betaald en die met de voorwaarden niet naar een filoloog is geweest ofzo !

Als ik volgende week een brief krijg van 'er zijn maar 5 werkende dagen in een week' of, dan weet ik eigenlijk al waar ik aan toe ben. Dat weet ik nu in feite al. Geen ramen en weg voorschot !

Vandebos

#9 , 30 mar 2010 00:07

Er is ooit een discussie over het begrip werkdag in de Senaat geweest. De heren senatoren zijn er toen niet uitgeraakt wat men nu precies moest verstaan onder "werkdag" maar waren het wel eens dat er 6 in een week waren...

Tja...

Niet opjagen op Franciscus of andere posters aub, U heeft de brief onder uw neus liggen, wij niet..
Wij weten enkel wat u ons vertelt en vragen dan ook uit ervaring met voorgaande posters bijkomende informatie om 90% zeker te zijn dat U wat aan ons advies heeft. Dat kunnen voor voor de hand liggende zaken zijn maar we zijn het al veel te vaak tegengekomen dat een poster bij de 20ste post ineens afkomt met "Oei, dit was ik nog vergeten te vermelden. Maakt dit wat uit???" en dat bijgevolg de gehele voorgaande discussie nutteloos bleek te zijn.

westhoek
Topic Starter

#10 , 30 mar 2010 10:25

Er is ooit een discussie over het begrip werkdag in de Senaat geweest. De heren senatoren zijn er toen niet uitgeraakt wat men nu precies moest verstaan onder "werkdag" maar waren het wel eens dat er 6 in een week waren...

Tja...

Niet opjagen op Franciscus of andere posters aub, U heeft de brief onder uw neus liggen, wij niet..
Wij weten enkel wat u ons vertelt en vragen dan ook uit ervaring met voorgaande posters bijkomende informatie om 90% zeker te zijn dat U wat aan ons advies heeft. Dat kunnen voor voor de hand liggende zaken zijn maar we zijn het al veel te vaak tegengekomen dat een poster bij de 20ste post ineens afkomt met "Oei, dit was ik nog vergeten te vermelden. Maakt dit wat uit???" en dat bijgevolg de gehele voorgaande discussie nutteloos bleek te zijn.
Bedankt Mr. Vandebos.
Dat van die werkdagen was het belangrijkste, daarom vroeg ik het hier. Ik ging uit van 5 dagen per week en was dus fout.
Brief ligt al klaar en verstuur ik volgende week maandag. Want binnen de 5 dagen moet ik hem in gebreke stellen volgens de voorwaarden om hem dan nogmaals binnen de 10 werkende dagen de bestelling te eisen.
Staat allemaal er zo in. Stuur ik die brief niet, dan hang ik aan het contract vast en zal kosten hebben om daar vanaf te geraken. Daar hopen ze natuurlijk op.

Willen ze vitten op punten en komma's, dan weet ik hoe laat het is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mar 2010 16:26

Geen probleem en ook geen verwijt.
Maar de firma geeft zichzelf 45 dagen na opmeting.
Dan zouden dus de ramen moeten geplaatst worden en binnen de 5 dagen na die dag moet je dus een aangetekend schrijven sturen...
Alleen zal een rechtbank een aangetekend schrijven dat 5 dagen na de leveringsdatum vertrekt vermoedelijk als voorbarig beschouwen.
(argument ... het kan altijd langer uitlopen.. wij hebben dat ook niet onder controle).
In de tekst die ik net voor mij heb liggen staat dat de leveringstermijn 25% mag afwijken.
In uw geval zou dat dus 12 werkdagen zijn.
Het ontbinden door de loper kan daar dan binnen de maand NA de verlengde periode.
Daarom mijn vraag hoe het er juist instond.
Indertijd hebben we enkele uren cursus gehad inzake het gebruik en het woordje en en of in wetteksten.
Om niet te spreken over 'onverwijl' dat nu ook een totaal andere betekenis heeft gekregen.

westhoek
Topic Starter

#12 , 30 mar 2010 19:36

Geen probleem en ook geen verwijt.
Maar de firma geeft zichzelf 45 dagen na opmeting.
Dan zouden dus de ramen moeten geplaatst worden en binnen de 5 dagen na die dag moet je dus een aangetekend schrijven sturen...
Alleen zal een rechtbank een aangetekend schrijven dat 5 dagen na de leveringsdatum vertrekt vermoedelijk als voorbarig beschouwen.
(argument ... het kan altijd langer uitlopen.. wij hebben dat ook niet onder controle).
In de tekst die ik net voor mij heb liggen staat dat de leveringstermijn 25% mag afwijken.
In uw geval zou dat dus 12 werkdagen zijn.
Het ontbinden door de loper kan daar dan binnen de maand NA de verlengde periode.
Daarom mijn vraag hoe het er juist instond.
Indertijd hebben we enkele uren cursus gehad inzake het gebruik en het woordje en en of in wetteksten.
Om niet te spreken over 'onverwijl' dat nu ook een totaal andere betekenis heeft gekregen.
Beste Fanciscus,
Ik zal dan toch die ganse tekst moeten afprinten. Ik dacht dat ik dit groso modo uitgelegd had in OP. Mr. Vandebos begreep het toch.

Leveringstijd : circa 45'werkende dagen' ....evenwel ..... 2 MAAND na voorziene leveringsdatum. Dat is dus die 45 werkende dagen PLUS nog eens die 2 maand. Dan pas kan ik een aangetekend schrijven sturen BINNEN de 5 dagen om hen aan te manen de levering en plaatsing op te eisen BINNEN de 10 dagen.

Ze hopen erop dat je dat niet doet, zij hun gang kunnen gaan, en jij contractbreuk doet, met als gevolg dat ik 30 % schadevergoeding moet betalen.
----

Als ik jou zo bezig hoor is de consument altijd wel de klos ! ZIJ schreven die voorwaarden hé, ik niet.

Weet je hoe het gegaan is met de vernieuwing van mijn dak ? Geen voorschot, zelfs geen ondertekende bon, niets daarvan. Die dakwerker nam een groot risico daarmee, ma swoit.
Ik heb die man na afwerking meteen betaald. Die referentie heb ik. Straffer nog : beide afspraken (voor opmeting) voor ramen en dak waren op dezelfde avond. Ze hebben elkaar gezien.
En daarbij, dat doet er eigenlijk niet toe. Ik hoef mezelf niet verantwoorden. Ik koop in volle vertrouwen bij een geregistreerde firma. Ik heb het attest al van 6% en al, factuur van voorschot ook, dus wat dat betreft zijn ze wel in orde.
Ik hoop er natuurlijk op dat ze die ramen wel plaatsen natuurlijk, misschien komt alles snel in orde na volgende week, ik zal het hier laten weten.
Ik heb er niets aan van miserie te zoeken, maar wil mezelf wel beschermen natuurlijk, wat is daar mis mee ?

westhoek
Topic Starter

#13 , 30 mar 2010 20:01

Dit is een deel uit de algemene voorwaarden, wat mij nu aangaat natuurlijk.
----------
Art. 3. De bvba XXXXX engageert zich ten aanzien van haar klanten om zoveel mogelijk de overeengekomen leveringstermijnen te respecteren. De klant dient er evenwel rekening mee te houden dat de bvba XXXXX daarbij zelf in sterke mate afhankelijk is van haar leveranciers en dat er dan ook steeds overschrijdingen van de afgesproken termijnen kunnen plaatsvinden. De lopende leverings- en uitvoeringstermijnen worden geschortst wegens onvoorziene omstandigheden, indien de klant/opdrachtgever daarvan binnen 10 dagen na het voorval worden verwittigd en ten laatste 5 dagen voor de uiterste leveringsdatum.

Indien de klant evenwel twee maanden na de voorziene datum nog geen levering heeft ontvangen, dan zal hij zonder verdere kosten het contract kunnen anneleren. Daartoe volstaat het dat de klant de bvba XXXXX per aangetekend schrijven in gebreke stelt om binnen de tien dagen na de ontvangst van het schrijven te leveren of presteren. Indien binnen deze termijn geen levering heeft plaatsgevonden dan zal de klant het contract van rechtswege ontbonden kunnen beschouwen en zullen eventueel betaalde voorschotten onmiddellijk terugbetaald worden.
----------

Wat zij nog kunen doen is deze week nog mij verwittigen wegens 'onvoorziene omstandigheden', en dan heb ik het spek wel echt aan mijn been.
Maar dan kom ik het hier nog eens vragen wat ik dan nog moet doen.
Maar het ziet er naar uit dat ze zelfs dat niet gaan benutten.
De rest van de algemene voorwaarden gaat over een boete dat de klant moet wanneer contractbreuk, enzovoorts.
Laatst gewijzigd door westhoek op 30 mar 2010 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

westhoek
Topic Starter

#14 , 30 mar 2010 20:12

Ben nu zelf even in de war nu ik het nogmaals eens herlees. Die 5 dagen slaat op hun ander artikel.
Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Wat ik moet doen is volgende week na afloop van die termijn hen zo snel mogelijk dat aangetekend schriven versturen.

westhoek
Topic Starter

#15 , 02 apr 2010 09:57

Ik ben gisteren bij het bedrijf langsgeweest. Mooie opgekuiste toonzaal, en 2 bedienden die druk in de weer waren.
Blijkbaar hebben ze veel werk. Bediende zei dat de bestelling al reeds lang 'binnen' was.
Een goed teken als dat zo is, want ze kunnen daarmee elders niets doen. Heb hen ook gezegd dat volgende week mijn brief vertrekt.

Afwachten dus, misschien komt het allemaal nog snel in orde, ik laat het hier weten.

Terug naar “Consumenten Koop”