Pagina 1 van 1

beschadiging tijdens transport (bpost vergoedt, verkoper int 2 keer)

Geplaatst: 27 mei 2025 14:11
door KMF
Geachte,
Ik kocht een tijd online geleden 2 gelimiteerde emailleborden bij de webshop van een brouwerj. Deze moesten dan nog geprocedeerd worden en zouden in april geleverd worden. Tijdens aankoopproces werd verzekerde verzending aangeboden waarvoor ik extra moest betalen. Op 6 mei ontving ik de 2 emailleborden. (Geen schade aan buitenkant verpakking, dus pakket aanvaard. Controleren voor ze uitscannen in postkantoor mag niet.) Beiden bleken beschadigd te zijn. Ik contacteerde hierop de webshop en die wimpelde mij af. Hij zei dat hij niet verantwoordelijk was voor bpost en dat ik maar bpost moest contacteren. Ik verwees hem meerdere keren op het feit dat hij als professionele verkoper en verzender verantwoordelijk was het pakket. Pas toen ik na heel wat heen en weer gekibbel vermelde dat ik gerechtelijke stappen zou ondernemen, stelde hij mij voor de emailleborden terug te sturen. Hij bezorgde mij daarvoor toen geen verzendlabels. Ik wees hem hierop dat terugzenden op zijn kosten en verantwoordelijkheid moesten (in geval bpost niet zou vergoeden). En dat ik ik betaalde voor een verzekerde verzending en hem verzocht om een claim in te dienen bij bpost en mijn bankrekening door te geven aan bpost voor een eventuele schadevergoeding door bpost. Ik wees hem er ook op dat als het onderzoek zou oordelen als het pakket niet goed verpakt was en bijgevolg geen schadevergoeding door bpost toegekend werd, dat hij alsnog verantwoordelijk bleef om mij te vergoeden hetzij door vervanging, hetzij door terugbetaling. (Vervanging zou volgens hem onmogelijk zijn.) Ondertussen werd onderzoek bij bpost afgerond. Ik ontving een bericht van de webshop waarin enkel vermeld wordt dat hij zal terugbetalen nadat ik de 2 emailleborden terug stuur. Hij vraagt mij om de items goed te verpakken (terwijl hij dat zelf net deed en de items hierdoor beschadigd raakten tijdens transport). M.a.w. hij legt de verantwoordelijkheid bij mij. (Hij bezorgde me nu wel 2 verzendlabels, maar wat als pakket verloren gaat of wat als de objecten nog meer beschadigd raken?) Ik contacteerde deze morgen bpost om te vernemen wat er beslist werd tijdens het onderzoek. Ik vernam dat de webshop een volledige terugbetaling ontvangt! Dus met andere woorden, de webshop wil hier 2 keer incasseren. Hij ontvangt een volledige terugbetaling van bpost en gaat ze gewoon weer opnieuw verkopen (wetende dat de schade zich aan de hoeken bevindt, dit een gelimiteerde editie is en hij diverse emailleborden verkoopt via facebook onder zijn persoonlijke naam). Terwijl ik het risico moet nemen om ze terug te sturen (terwijl hij reeds een vergoeding ontving voor de borden en nog steeds mijn geld heeft) en moet wachten op mijn terugbetaling. Kan hij dit? Kan hij de schadevergoeding claimen van bpost terwijl ik voor de verzekerde verzending betaalde? En kan hij mij verplichten om deze borden terug te sturen alvorens hij mij die schadevergoeding van bpost terugbetaalt? Of moet hij gewoon die schadevergoeding van bpost overmaken aan mij zonder dat ik die borden terug moet sturen? (Tenslotte heb ik reeds betaald voor die borden en heeft hij als verkoper hier geen enkele schade geleden, integendeel, als ik de borden terug stuur, verrijkt hij zichzelf door 2 keer te innen!) Het is toch niet logisch dat hij ondertussen al 2 keer betaald werd voor dezelfde goederen (1 keer door mij en ondertussen ook door bpost) en dat ik eerst moet retourneren alvorens hij mij de vergoeding van bpost betaalt? (Met het risico dat hij nadien beweert dat hij niks ontvangen heeft of de borden extra schade opgelopen hebben tijdens de retourzending en mij dus helemaal niks vergoedt, maar hij wel 2 keer langs de kassa passeerde?

Alvast dank,
Met vriendelijke groeten

Re: beschadiging tijdens transport (bpost vergoedt, verkoper int 2 keer)

Geplaatst: 28 mei 2025 04:56
door loeki
U hebt wel pech he met postzendingen
Niet geleverd worden of beschadigd geleverd krijgen

Re: beschadiging tijdens transport (bpost vergoedt, verkoper int 2 keer)

Geplaatst: 29 mei 2025 19:03
door Sirkii
Voor u is t van belang dat je t bestelde krijgt of je geld terugkrijgt. De rest is irrelevant.