Verkeerd onderdeel hersteld, toch factuur betalen?

horses64
Topic Starter

Verkeerd onderdeel hersteld, toch factuur betalen?

#1 , 03 okt 2009 14:32

Ik reed mijn personenwagen voor op de autocontrole, alles was ok en maar één van de werknemers daar wees mij op de sleet van de voorste schokbrekers, en raadde me aan deze op korte termijn te vervangen. Ik heb mijn wagen veertien dagen later aangeboden in mijn vaste garage en hen op het probleem gewezen, er ging een garagist samen met de ploegbaas mee kijken naar de wagen en stelde vast dat de voorste schokbrekers wel degelijk aan vervanging toe waren en dit een week later kon gebeuren. Ik vroeg wat me dat ging kosten omdat mijn wagen bijna 12 jaar word, men vertelde me dat een kleine 600 euro zou kosten. Ik maakte een afspraak en bracht de wagen naar de garage om 8 uur, daar moest ik vooraf van de receptionist een papier tekenen waar op stond dat de herstelling was voor de voorste schokbrekers en een ander klein probleem met een lichtje op het controlepaneel, hij vroeg ook mijn gsm-nummer zodat hij kon bellen als de wagen klaar was. Het was al 17 uur en er was nog steeds niet gebeld, ik besliste om naar de garage te rijden want normaal moest hij al klaar zijn. De wagen stond inderdaad klaar en was hersteld zei men daar, maar niet de voorste schokbrekers waren vervangen maar de achterste. Ze zegden dat de garagist een verkeerde vaststelling had gedaan de week voordien en dat de schokbrekers achteraan versleten waren en dat de voorste nog goed waren en niet moesten worden vervangen. Ik vertrok en merkte de dag daarna op dat het probleem van een slechte stabiliteit er nog steeds was zoals voor ik de wagen naar de garage had gebracht. Ik reed naar een andere garage van hetzelfde merk als de garage waar ik de herstelling liet doen, ze meten de dempingwaarde van de voorste schokbrekers die was rechts maar 1%, wettelijk toegelaten moet dit minimum 20% zijn, men raadde me daar aan om met mijn wagen zeker niet meer te rijden qua veiligheid. Ik wou zeker zijn en reed naar het VAB diagnosecentrum 500 meter verderop en liet de schokbrekers vooraan nogmaals controleren, daar stelde men ook vast dat de dempingwaarde van de voorste schokbrekers links 94% was wat goed is en rechts 8%, wettelijk toegelaten moet dit minimum 20% zijn. Conclusie er is gevraagd voor de voorste schokbrekers te vervangen, men heeft in de garage de achterste vervangen, ik kreeg een factuur van meer dan 1300 euro ipv 600 euro wat het me ging kosten voor het vervangen van de voorste schokbrekers. Er is me ook niet gebeld geweest om te vragen of deze vervanging van > dan 1300 euro mocht gebeuren op een wagen die catalogusprijs geen 2000 euro meer waard is. Moet ik de factuur betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 okt 2009 09:24

Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is...”(Burgerlijk Wetboek).

Deze bepaling is analogisch ook van toepassing op aannemingsovereenkomsten.

‘stelde vast dat de voorste schokbrekers wel degelijk aan vervanging toe waren’ ‘maar niet de voorste schokbrekers waren vervangen maar de achterste‘ houdt in dat de garagist niet een zaak leverde die met de overeenkomst in overeenstemming was.

Betwist aangetekend op voornoemde grond en op de aanvullende vaststellingen die u achteraf deed de factuur van de garagist en deel hem daarin mee dat u ze inmiddels niet betaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”