boot verkocht in Engeland langs internet. Dringend!!

artemis
Berichten: 3293

#16 , 27 sep 2009 15:11

Ik vrees dat men gelijk heeft. een bank stort een cheque op je rekening "onder voorbehoud van dekking".
De cheque wordt dan aangeboden aan de Engelse bank en die zal tussen nu en 10 dagen antwoorden. Indien er geen dekking is, wordt het geld door jouw bank gewoon teruggenomen van jouw rekening. Indien jij het dan al zelf hebt doorgstort ben je dus inderdaad twee keer geld kwijt.
De modus operandi is me als bankier bekend. Een typische Angelsaksische-Ierse oplichtingsmethode.
Hou dus zeker het geld tot jouw bank je formeel bevestigd heeft dat de cheque gedekt was.
"Onder voorbehoud van dekking" Is dat in België altijd zo?
Ik had een jaar geleden een Amerikaanse cheque en het duurde ongeveer 3 weken voor dat bedrag op mijn rekening stond, lang genoeg denk ik om te weten of die gedekt was.

De oplichtingstruk is me overigens welbekend, al hoorde ik het in België nog niet. In bv Frankrijk (en waarschijnlijk ook in andere landen) komt het oa vaak voor bij mensen die chambres d'hotes hebben of gites verhuren. Maar daar komt het bedrag van de cheque wel heel snel op de rekening - en gaat het er later weer af als de cheque niet gedekt blijkt te zijn. Ik dacht dat dat in België anders was. Vergis ik me?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kruimeltje10
Topic Starter
Berichten: 20

#17 , 27 sep 2009 15:28

toen ik naar de bank ging met de cheque, zei de baliemedewerkster tegen mij : als het bedrag van de cheque op je rekening komt is het goed, als we na 8 dagen bellen is hij niet goed. Ze heeft er ook niks van gezegd toen ik zei dat ik geld van die cheque nodig had. Ik vind dat de bank zijn klanten wel mag inlichten over de gang van zaken, het was de eerste maal dat ik een cheque ontving, ik heb het nog gevraagd.
Ik denk dat ik best een advokaat zal aanspreken hierover.
Wat als je het bedrag dat al weg is niet kunt betalen?

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#18 , 27 sep 2009 15:43

Voordat je panikeert zou ik eerst eens contact opnemen met je bank en informeren hoe het juist zit bij hen met cheques.
Het is niet omdat de scam er is dat je automatisch gescamd bent.

Voor alle zekerheid zou ik het geld wel nog niet terugstorten ook al zou je akkoord gaan met de verkoop te verbreken. En in alle eerlijkheid zou ik de koop niet verbreken vermits je dat precies wat miserie gaat bezorgen.
Je hebt een overeenkomst met hem, niet met zijn klant.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#19 , 28 sep 2009 06:57

toen ik naar de bank ging met de cheque, zei de baliemedewerkster tegen mij : als het bedrag van de cheque op je rekening komt is het goed, als we na 8 dagen bellen is hij niet goed. Ze heeft er ook niks van gezegd toen ik zei dat ik geld van die cheque nodig had. Ik vind dat de bank zijn klanten wel mag inlichten over de gang van zaken, het was de eerste maal dat ik een cheque ontving, ik heb het nog gevraagd.
Ik denk dat ik best een advokaat zal aanspreken hierover.
Wat als je het bedrag dat al weg is niet kunt betalen?
De banken werken inderdaad terug zoals vroeger met cheques.
Ze storten het geld pas op jou rekening als de cheque gedekt is.
Jij moet dus niets vrezen en moet het geld ook niet terug storten.
De koop is volledig afgesloten en het is aan de nieuwe eigenaar om zijn probleem met zijn overleden klant op te lossen.

j.demoor
Berichten: 10360

#20 , 28 sep 2009 10:36

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De boot is dus eigendom van de koper,alhoewel hij nog moet ‘geleverd’ worden.

“Art.1609.De levering moet geschieden op de plaats waar het verkocht goed zich ten tijde van de koop bevond,indien het tegendeel niet bedongen is.“(B.W.).

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

Zelfs het overlijden van de koper ,wat hier niet het geval is,is geen grond door de wet erkend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 28 sep 2009 18:33

Op de cheque is geen waarborg meer ( zowals vroeger tot 7500Bfr).
Dus is uw bank alleen maar een tussenpersoon die in uw opdracht bij de bank van de tegenpartij het geld gaat ophalen.
U kan alvorens de verkoop te doen aan uw bank opdracht geven om te controleren of er geld op de rekening staat bij de tegenpartij dus dat de cheque gedekt is. - het geld dan laten tranfereren naar een 'bevriende' bank.
Maar waariom niet betalen via IBAN systeem - is gratis tot 5000€ en dan zijn het gewoon enkele betalingen na elkaar en DAT geld is wel ok.

Wat heeft de politie op papier gezet -- wat is er strafbaar aan het gebeuren ( tot hiertoe) - Ik denk gezien niet strafbaar zal PV al bij politie verwijderd worden (in opdracht PDK) wegens geen strafbaar feit.

kruimeltje10
Topic Starter
Berichten: 20

#22 , 28 sep 2009 19:20

het feit is dat , toen ik met de cheque naar de bank ging, de bankbediende tegen mij zei, als het geld op je rekening komt is het ok, hoor je iets van ons binnen 8 dagen, dan is het niet goed. Ik vind wel dat de bank meer informatie had mogen geven, bv , het geld van de cheque nog niet afhalen ofzo, Ik vind wel dat de bank hierbij in gebreke is gebleven, het was de eerste keer dat wij met een cheque handelden, ik heb het nog gevraagd, is dit wel veilig, is hij wel echt? En daarop kreeg ik dan bovenstaand antwoord.
Ik heb nog steeds contact met de Engelsman, indien blijkt dat het oplichting is wordt de politie ingeschakeld (ook interpol).
Wat gebeurt er indien de cheque vals is en ik die 7000 euro niet direct kan terugbetalen?

Terug naar “Consumenten Koop”