voorschot tweedehands auto

Dourte Gerrit
Topic Starter
Berichten: 1

voorschot tweedehands auto

#1 , 20 sep 2009 17:01

Ik vekoop een auto vr de prijs van 10000 euro , ik krijg een koper en hij geeft een voorschot van 100 euro , er zijn van dat bedrag ook papieren opgemaakt.
Nu heb ik een persoonlijke vriend die de auto heel graag zou hebben voor dezelfde prijs .
Is die 100 euro een wettelelijk voorschot , kan ik dat nog annuleren ?
Wat zou er gebeuren als blijkt op de schouwing dat aan de auto heel veel kosten zijn en ik er toch zou blijven mee rijden , of niet zou verkopen ?
Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 21 sep 2009 18:47

wat wil je nu nog

U hebt een contract: een berbintenis in de vorm van een overeenkomst tussen twee partijen om voor een bedragX een goed voertuig Y te leveren.
Dit contract is geldig en NIET meer wijzigbaar.
Het contract is bindend voor alles wat daar in staat en ook voor de gevolgen.
Zelfs al zou dit mondeling zijn overeengekomen.
Temeer daar er op de koop toe al een intentie is geweest om te betalen nl een voorschot.

Het hangt er natuurlijk vanaf of de koper akkoord gaat om de de koop te vernietigen anders kan die een schadevergoeding vragen.

Het louter teruggeven van het voorschot is geen beëindigen van de verkoop.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 sep 2009 10:00

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. ”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik vekoop een auto’ houdt in dat u deze geen tweede keer kan verkopen of de koop eenzijdig kan annuleren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”