Webshop betaald geannuleerde bestelling niet terug

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Webshop betaald geannuleerde bestelling niet terug

#1 , 04 apr 2024 07:49

Beste;
2 januari deed ik een bestelling bij een gekende electro webshop. (ik weet niet of ik de naam hier mag vermelden om andere mensen te waarschuwen voor deze onbetrouwbare verkoper)
Stom van mij dat ik niet eerst wat reviews had opgezocht want dan had ik nooit bij hem besteld. Maar omdat het een bekende webshop was heb ik dat gewoon niet gedaan! Goede raad dus om dit steeds te doen, zelfs bij bekende webshops!

Om kort te zijn: elke keer werd de levering weer uitgesteld en na de vierde keer had ik er genoeg van en heb ik de bestelling geannuleerd
Nu zit ik dus al 3 weken te wachten tot mijn geld wordt terugestort. Uiteraard momenteel nog zonder succes.

Ik heb ze nu nog een week tijd gegeven om het volledig bedrag terug te storten. Maar weet nu al dat dat toch niet gaat gebeuren.

Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen en eventueel een vergoeding voor genotsderving te eisen (ik kan mijn keuken nog steeds niet volledig gebruiken)

Want zelfs al gaat het "maar" over een bedrag van 800€. Ik wil ze daar niet mee laten wegkomen.

Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 04 apr 2024 08:26

Firma aangetekend in gebreke stellen en termijn vooropstellen om de terugbetaling uit te voeren.
Indien ze in gebreke blijven heb je stukken om naar de vrederechter te gaan

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 04 apr 2024 08:46

Op basis waarvan en hoe hebt u de bestelling geannuleerd? Het is niet omdat de levertijd overschreden werd, dat u zomaar kosteloos kan annuleren.

Reclame

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2024 09:46

@LeenW

Jawel na bepaalde tijd en bepaalde voorwaarden kan je kosteloos annuleren
Dit zegt de Belgische wet:
"De maximumtermijn voor een levering in België is in de wet vastgelegd op 30 dagen. Er kan ook een kortere termijn (bv. 48u of 72u) worden afgesproken, of een langere. De onderneming is dan in elk geval verplicht deze afspraak te respecteren. Indien er niets werd bepaald in de overeenkomst dan is de maximumtermijn evenwel 30 dagen."

En aangezien dat er geen andere bepaling werd gedaan waren ze verplicht te leveren binnen de 30 Dagen.

Als tweede punt moet je hen 1 keer in gebreke stellen, dit zegt de wet:
"Indien de onderneming na de afgesproken termijn uw bestelling niet uitgevoerd heeft, dan zal u zelf in actie moeten schieten. U dient de onderneming te verzoeken om de levering alsnog uit te voeren binnen een door u opgegeven en passende termijn. U doet dit best schriftelijk. Telefonische, mondelinge beloftes kunt u best schriftelijk (via e-mail) laten bevestigen. Zo hebt u steeds een bewijs in handen."

Na dit had ik het recht om de bestelling te annuleren, dit zegt de wet:
"Pas als ook deze tweede poging niets uithaalt hebt u het recht de overeenkomst te ontbinden. Dit kan zonder gerechtelijke tussenkomst en met eenvoudige kennisgeving aan de onderneming en betekent dat u niet langer gebonden bent door de overeenkomst. Bij deze ontbinding kunnen u geen kosten of vergoeding worden aangerekend. Indien u reeds een voorschot of de volledige prijs betaalde, moet de onderneming u dat bedrag onverwijld volledig terugbetalen."

Terug naar “Consumenten Koop”