EU-verordening EC261 - moeilijke vraag !

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

EU-verordening EC261 - moeilijke vraag !

#1 , 25 mar 2024 14:57

Beste,



recent heb ik vliegtickets gekocht van Malta naar Brussel en dit bij de maatschappij Swiss Air.

De aangekochtte vlucht was MALTA-BRUSSEL - vertrek om 14u25 aankomst 19u10.

De vlucht zelf was met een stop over in Zurich dus Malta-Zurich en dan Zurich naar Brussel.

We kwamen met één uur en 5 min. te laat aan in Zurich waardoor ik mijn vlucht naar Brussel mistte.
Daarop heeft de maatschappij ons herboekt via Munchen en zo naar Brussel laten vliegen.

We kwamen aan in Brussel om 22h40 ipv de voorziene 19h10.

Mijn vraag: denkt u dat het loont om een compensatie te vragen ?

Zo ja bij welke maatschappij ? Want het gedeelte MALTA-ZURICH werd uitgevoerd door Malta Airways heb ik gezien. Zij waren het die één uur en 5 min. te laat in Zurich aankwamen.

Bovendien is Swiss Air geen maatschappij uit een EU land.

Marc

Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 25 mar 2024 15:39

https://insideflyer.nl/eu-passagiersrechten-update/

Je bent vertrokken uit de EU, dus EC261 geldt.
EC261 geldt ook in Zwitserland trouwens, maar dat doet er zelfs niet aan toe, gezien je vertrokken bent uit de EU.

Je hebt recht op compensatie wegens dat je meer dan 3 uur te laat bent op je eindbestemming.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2024 19:01

Eens met Blaatpraat in principe. Als je eerste vlucht bv. 10 minuten te laat aankomt en je daardoor de aansluiting mist, waardoor je in totaal meer dan 2 uur vertraging hebt telt dit.

Het is natuurlijk mogelijk dat er overmacht het spel is. Vorige maand nog zelf meegemaakt: vliegtuig mocht niet beginnen taxiën door veiligheidsinstructies van de luchthavenautoriteit: overmacht.

Je moet de maatschappij aanspreken waar je het totale ticket geboekt hebt. Maakt niet uit of zij het eerste of tweede deel van de vlucht niet zelf uitgevoerd hebben.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”