decoder huur betalen dewelke ikzelf heb gekocht

dirk1968
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

decoder huur betalen dewelke ikzelf heb gekocht

#1 , 15 mar 2024 20:54

Proximus rekent mij huur aan voor de nieuwe decodeer dewelke ik zelf 2de hands heb aangeschaft
Bij wie ligt de bewijslast?

Ik heb aan Proximus namelijk gevraagd voor het bewijs dat ik met hun een overeenkomst heb getekend voor de huur van deze 2de decoder.
Zij proberen de bewijslast bij mij te leggen door te vragen naar aankoopbewijs.

Bij mijn weten moeten zij, wanneer er er huur voor iets gevraagd wordt, dit ook kunnen bewijzen dat er een overeenkomst is gemaakt en waarschijnlijk ook getekend.

Het betreft hier de nieuwedecoder V7 die volgens Proximus enkel verhuurd wordt.

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 15 mar 2024 21:14

En hebt u een factuur of een aankoopbewijs?

dirk1968
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2024 21:29

Het betreft hier de 2de decoder, de eerste is bij het abonnement inbegrepen

De 2de is tweedehands aangekocht

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 15 mar 2024 21:31

Dus aangekocht en hebt u een betaling gedaan. Daar hebt u een geschrift of betalingsbewijs van.

dirk1968
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2024 21:35

In verleden had ik de 3x V5 decoders, waarvan één bij abonnement inbegrepen
de 2 andere ook 2de hands aangekocht. Deze werden nooit aangerekend.

Eén van deze is door Proximus, dewelke ik bij hun huurde (inbegrepen in abonnement) reeds omgeruild door de V7. En nu heb ik 2de hands ook nog een V7 gekocht. Deze wordt dus nu als huur aangerekend door Proximus.

dirk1968
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2024 21:36

Maar ik ga er vanuit waaneer er iets gehuurd wordt er een contract is en zij mij dit moeten kunnen voorleggen om zo te kunnen bewijzen dat ze huur kunnen vragen. De bewijslast ligt dus bij hun.

Sirkii
Berichten: 5423

#7 , 15 mar 2024 23:51

Klopt niet. Bij pxs teken je als residentiële klant normaliter geen contracten. Gebruik en betaling binden je. De v7 decoders worden enkel verhuurd. Oudere decoders werden ook verkocht. Zij die m verkopen na opzeg krijgen nog een rekening als de decoder niet ingeleverd wordt.

CityBird
Berichten: 796

#8 , 16 mar 2024 07:32

De TS moet dan zelfs zijn eigen decoder inleveren as hij ooit opzegt?

puttemanp
Berichten: 615

#9 , 16 mar 2024 08:46

De V7 decoders worden door Proximus enkel verhuurd, niet verkocht. Het is trouwens al een tijdje dat Proximus geen decoders meer te koop aanbiedt.

Dit wil dus zeggen dat de 2de hands verkoper een goed verkocht heeft dat hij niet bezitte. Deze verkoop is dus niet geldig. Verkoper zal vroeg of laat de factuur voor niet ingeleverd huurmateriaal ontvangen van Proximus.

Proximus heeft de V7 decoder geactiveerd op het account van TS en rekent bijgevolg huur aan.

TS moet mijns inziens gaan klagen bij de verkoper, proberen de koop te ontbinden en via de geijkte weg (Proximus) een nieuwe decoder aanvragen.

P.

dirk1968
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mar 2024 19:44

OK ik kan zover volgen, maar Proximus moet dan van mijn kant toch een melding, aanvraag hebben gekregen voor huur van een toestel? (vermits ze die zogezegd enkel verhuren?

Dan hadden ze het toestel niet moeten activeren op mijn nummer als ze geen aanvraag hiervoor terug gevonden.

Franciscus
Berichten: 38616

#11 , 16 mar 2024 20:46

Ze zien wel dat dat in gebruik is op uw adres vermoed ik.

puttemanp
Berichten: 615

#12 , 17 mar 2024 00:03

Dan hadden ze het toestel niet moeten activeren op mijn nummer als ze geen aanvraag hiervoor terug gevonden.
Als ik me niet vergis is de technische kant van Proximus een beetje veranderd, zo hoef je bij een recent VDSL abo geen login/password gegevens in te vullen, alles gaat via het ID van de lijn. De decoder zit op die lijn in aparte VLAN. Decoder meldt zich aan, backoffyce ziet dat het om een Proximus toestel gaat en linkt die aan jouw lijn nummer voor Facturatie en eventuele extra diensten die je hebt. De activatie gebeurt automatisch van zodra je de decoder op een Proximus lijn aansluit.

Koop ontbinden en een Proximus boetiek binnenstappen om een nieuwe decoder aan te vragen. Wel even melden dat er door een misverstand al eens een andere decoder aan de lijn gehangen heeft en deze te verwijderen.

Terug naar “Consumenten Koop”