Hanglamp valt naar beneden

cyberscape
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hanglamp valt naar beneden

#1 , 05 mar 2024 15:01

Meer details beschikbaar, maar dit zijn de grote lijnen...

Een hanglamp valt naar beneden op een eettafel. De toen gloednieuwe hanglamp werd opgehangen door een professionele installateur minder dan 2 jaar geleden in een hoge ruimte. De hanglamp werd voordien urenlang niet aangeraakt, aan te tonen via een interne security camera. Enkel de poetsvrouw heeft de lamp aangeraakt, maar minstens 6 uur voordien en alles was nog in orde toen ze de woning verliet. De val van de hanglamp maakt schade aan de tafel eronder, als ook de lamp zelf.

- Wie is verantwoordelijk?
- Is deze schade gedekt door een woning- of andere verzekering?
- Kan de rechtsbijstand van een woning- of andere verzekering ons bijstaan tov. de verantwoordelijkheid van de installateur?
- Andere suggesties?

Bedankt voor alle raad!

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mar 2024 16:22

Als ik het bericht van TS helemaal juist heb gelezen, zou de lamp er al 2 (twee) jaar hangen zonder probleem. Dan kan je de electrieker niet meer verantwoordelijk stellen.Gezien het hoge zolderingen betreft, vermoed ik dat het een oud gebouw is met houten roostering. In oude gebouwen kan dat voorvallen

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 05 mar 2024 19:44

Beste

- wie is verantwoordelijk? Niemand. Shit happens en pech valt voor. Er is niet voor elk schadegeval per definitie iemand anders die er voor opdraait
- Woningverzekering : lees je polis na bij 'gedekte schade'. Vallende lampen horen daar mijns inziens niet bij. Woningverzekering doorgaans brand, waterschade, stormschade, verzakkingen...
- installateur verantwoordelijk? waarop baseert u dat? Heeft u aanwijzingen dat installatie niet correct gebeurde?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 06 mar 2024 08:43

hier is niemand verantwoordelijk te stellen. Niet de installateur noch de poetsvrouw.

Mogelijks valt uw lamp (en misschien tafel indien van glas) onder glasschade binnen uw brandverzekering maar dan is het nog de vraag of het bedrag van uw vrijstelling niet hoger ligt dan de waarde van de lamp/tafel

cyberscape
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2024 08:27

Bedankt.

1/ Ik wist oprecht niet of een schade zonder externe kracht gedekt is of niet.
2/ Moderne woning.
3/ De installatie van een van de plafondankers was inderdaad gebrekkig. Dit was tweemaal gemeld toen ze hier waren om andere kleinere gebreken op te lossen, maar enkel mondeling. Ze erkenden en beloofden dit te repareren bij nog een volgende installatie, maar die installatie is nooit gebeurd: niet de juiste ladder bij, geen antwoorden op onze emails, we hebben het de laatste maanden ook laten liggen, etc...

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2024 21:49

3/ De installatie van een van de plafondankers was inderdaad gebrekkig. Dit was tweemaal gemeld toen ze hier waren om andere kleinere gebreken op te lossen, maar enkel mondeling. Ze erkenden en beloofden dit te repareren bij nog een volgende installatie, maar die installatie is nooit gebeurd: niet de juiste ladder bij, geen antwoorden op onze emails, we hebben het de laatste maanden ook laten liggen, etc...
Dat is dus nieuwe informatie die wel een ander licht schept over de zaak. "Geen antwoorden op onze mails.": staat er iets over de gebrekkige installatie in deze mails?

cyberscape
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2024 20:42

Ja, er staat heel veel informatie over een algemeen gebrekkige installatie. Het is een heel lang verhaal, over circa 2 jaar, samengevat:

- Er moesten op 4 plekken lampen opgehangen worden. Aankoop in dure, prestigieuze winkel (circa internet-aankoopprijs x2). Installatie door hun eigen zusterbedrijf (aparte prijs & factuur). Na een hele lange dag kreeg men niet alles geïnstalleerd en men had niet de juiste stelling bij. 1 plek bleef over, de meest moeilijk bereikbare en complexe.
- Op elke geïnstalleerde plek waren er kleinere gebreken.
- Veel getrouwtrek dat we de laatste 20% van de installatie moesten betalen, of men ging niets oplossen.
- Wij wilden niet betalen tot we wisten wat de kosten zouden zijn om de laatste plek te installeren.
- Veel getrouwtrek. Uiteindelijk gingen ze dit doen voor <200 Euro. Wij willen pas betalen als alles hangt, maar buigen toch, en betalen. Ze komen langs om de kleinere gebreken op te lossen en naar de laatste plek te kijken. Dan zagen ze ook de afgekraakte anker, maar hadden de "hele lange ladder" bij.
- Hadden nieuw plan nodig. Dan een 3D plan.
- Komen eenmaal langs om naar de vierde plek te kijken. Spreken af dat ze planning gaan doorgeven. Tonen nogmaals afgekraakte anker. Dit is ±1 jaar geleden.
- Dan gebrekkige communicatie. Uiteindelijk geen antwoorden meer. Vierde plek is dus nog altijd niet geïnstalleerd.
- Lamp valt van plafond. We hebben dit reeds laten weten, nog steeds geen antwoord.

Enorm veel zin om een advocaat te nemen.

Terug naar “Consumenten Koop”