Na aankoop tweedehandswagens blijkt de wagen een ander model te zijn.

WalterB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Na aankoop tweedehandswagens blijkt de wagen een ander model te zijn.

#1 , 25 feb 2024 13:32

Dag iedereen

4 weken geleden kocht ik een tweedehands wagen, geadverteerd als Volkswagen Tiguan Allspace ...
De wagen in kwestie staat zo geadverteerd op verschillende platformen, incl de site van de handelaar.

Na aankoop van de wagen begin ik erop te letten dat mijn wagen geen Allspace versie is, maar de gewone versie (kortere versie).
De rest van de advertentie klopt eigenlijk ook niet helemaal.

Bij inschrijven blijkt het een Luxemburgse wagen te zijn (geadverteerd als Belgische wagen), en de optielijst is ook niet helemaal correct. Een enkele optie zoals elektrisch kofferdeksel (geadverteerd) is niet aanwezig, maar bij het bezichtigen van de wagen had ik dit opgemerkt, ik kon hier vrede mee nemen.
Na opzoekwerk van het VIN-nr en het verkrijgen van de volledige uitrustingslijst blijkt het dat er nog geadverteerde opties niet aanwezig zijn (zoals bv sportophanging, pechset, Night view assist (bezichtiging was overdag), inductieladen voor smartphone, standverwarming, 360graden camera, keyless entry (had ik ook opgemerkt).

Na contact met de handelaar, deed deze alsof zijn neus bloed en het verschil tussen de 2 modellen niet kent.
Er valt heel moeilijk te communiceren met de handelaar en hij laat niks meer horen.

Mijn vraag is, heb ik een been om op te staan? Kan ik een Tiguan Allspace vragen, zoals geadverteerd (of vergelijkbaar). De koop ontbinden (met vergoeding?).
Andere opties?

Alvast bedankt.

WalterB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2024 16:36

Nog aan toe te voegen:

Het bevestigen van de aankoop is via mail verlopen. Daar heb ik vermeld dat ik akkoord ga met de aankoop van de Volkswagen Tiguan Allspace... (vermeld zoals geadverteerd) voor prijs XXX.

De handelaar gaf nergens aan dat het over een normaal model ging, en de advertentie fout was.

LeenW
Berichten: 12858

#3 , 25 feb 2024 16:53

U hebt gelijk, de verkoper heeft zijn deel van de overeenkomst niet kunnen waarmaken. Best proberen iets overeen te komen qua schadevergoeding, anders gaat u hem moeten dagvaarden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 feb 2024 14:10

Maar je hebt het voertuig in ontvangst genomen ?
Betaald, ingeschreven en in gebruik / bezit genomen ?

Ondanks dat het niet was wat je dacht te kopen ...

WalterB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2024 18:51

Maar je hebt het voertuig in ontvangst genomen ?
Betaald, ingeschreven en in gebruik / bezit genomen ?

Ondanks dat het niet was wat je dacht te kopen ...
Ik heb het voertuit in ontvangst genomen, betaald, ingeschreven en in gebruik genomen. In de veronderstelling dat het een Tiguan Allspace was zoals geadverteerd, en zoals ik aangegeven heb akkoord te gaan met de aankoop.

Pas nadien heeft er mij er iemand op attent gemaakt (toen ik dezelfde modellen naast elkaar zag en begon te twijfelen).

Ik heb gereageerd op een geadverteerde Tiguan Allspace, ik ben gaan kijken en de aankoop gemaakt in de veronderstelling dat het een Tiguan Allspace was.

Bij ontvangst was ik ook nog steeds in de veronderstelling dat het een Tiguan Allspace was, zoals geadverteerd.

jef007
Berichten: 1684

#6 , 26 feb 2024 21:03

en wat staat er op het factuur?

WalterB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2024 08:52

en wat staat er op het factuur?
Volkswagen Tiguan

jef007
Berichten: 1684

#8 , 27 feb 2024 18:11

:roll: :roll:
ik bedoel : staat er iets meer dan enkel Tiguan??

Terug naar “Consumenten Koop”