Verborgen gebreken 2ehands motorfiets

Mathijs_VA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken 2ehands motorfiets

#1 , 31 jan 2024 10:26

Ik kocht 2 maanden geleden een tweedehands motorfiets aan via 2ehands. De motor werd verkocht door een handelaar die dit deed in naam van een klant van hem. De motor werd verkocht zonder keuringsattest (verplichte motorfietskeuring ingevoerd 1 januari 2023), de reden hiervoor was dat de klant geen geld meer wilde investeren in de motor.

Op het eerste zicht waren er enkele logische gebreken voor de keuring. Ik vroeg ook via 2ehands aan de handelaar welke punten er dienden aangepast worden om de motorfiets keuringsklaar te krijgen. Ik kreeg toen opgelijst in de chat wat er moest gebeuren, namelijk: verlichting aanpassen conform E-keur, plaatsing nummerplaat aanpassen, andere uitlaten voorzien en het achterspatbord monteren. Dit alles waren enkele kleine werken die ik makkelijk zelf kon uitvoeren. Ik besloot om ter plaatse de motor te gaan bezichtigen samen met een vriend. Tijdens de bezichtiging vroeg ik nogmaals wat er allemaal diende te gebeuren om hem door de keuring te krijgen en of dit volgens hem alles was. De handelaar in kwestie heeft immers al vele motorfietsen door de keuring gehaald, ik sprak dus met een expert op dit vlak. In tegenstelling tot ikzelf die nog maar 1x naar de keuring was geweest met mijn vorige motorfiets. We kwamen tot een akkoord over de prijs en de motor werd aangekocht met vermelding op het aankoopbewijs dat dit zonder keuring gebeurde.

Nu 2 maand later heb ik alle uit te voeren werken gedaan.Tijdens de werken kwam ik er al achter dat de elektriciteit niet volledig conform was. Dit heb ik aangepast zonder er verder echt over wakker te liggen. Nu kwam ik gisteren bij de keuring en daar zeiden ze meteen dat ik de motor niet kon keuren als ik geen geldige attesten heb voor de aanpassingen aan het frame. Ik was niet op de hoogte van deze aanpassingen, laat staan dat ik wist dat ik hiervoor attesten moest hebben. Er is ook niets over gezegd door de handelaar. Nochtans als ik terug ga kijken op zijn pagina zie ik dat hij deze werken in 2019 heeft uitgevoerd. Hij was dus zeker op de hoogte dat dit gebeurd was en voor problemen ging zorgen. Ik heb hem tot drie keer toe gevraagd in alle eerlijkheid wat ik moest doen om de motor door de keuring te krijgen. Hij wist dat het mijn bedoeling was om deze motorfiets terug aan te passen en door de keuring te halen. Hij heeft deze info dus in mijn ogen bedrieglijk achter gehouden om er zelf profijt aan te doen. Met de info die ik nu heb is de motor veel minder waard dan wat ik ervoor betaald heb.

Het gaat hier volgens mij dus over verborgen gebreken. Op zich waren de aanpassingen zichtbaar, maar werd dit nooit vermeld dat dit voor problemen kon zorgen. Ik ga ervan uit dat dit een verantwoordelijkheid is van de handelaar om in alle eerlijkheid te handelen, of ben ik fout?

Ik heb mijn chatgeschiedenis van 2ehands, whatsapp gesprek met de handelaar en foto’s waarmee ik kan aantonen dat de aanpassingen gebeurd waren voor de verkoop. De handelaar in kwestie heeft ook al tientallen motoren gekeurd, dit kan ik ook aantonen adhv zijn pagina. Valt dit volgens jullie onder verborgen gebreken?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 31 jan 2024 11:22

op wie zijn naam staat de aankoopfactuur.
Het is van belang ofwel factuur van de handelaar ofwel een betalingsbewijs van de echte eigenaar.

Mathijs_VA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2024 11:45

De aankoopfactuur staat op naam van de echte eigenaar, maar is opgesteld door de handelaar. is ook ondertekend door de handelaar in naam van de echte eigenaar. Hiervan is mijn vriend die mee ter plaatse is gegaan getuige. Ik heb enkel contact gehad met de handelaar, nooit met de eigenaar zelf.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”