opzegging autoverzekering

sdeltombe
Topic Starter
Berichten: 5

opzegging autoverzekering

#1 , 28 dec 2023 21:24

Deze week kreeg ik de jaarlijkse betalingsuitnodiging voor de autoverzekering in mijn bus (bah!). Misschien te laat deed dat mij beseffen dat ik van plan was om te veranderen van verzekeraar.

Ik heb drie maanden voor deze uitnodiging geen bericht van tariefwijziging ontvangen. Het bedrag is wel met 3 euro omhoog gegaan in vergelijking met vorig jaar, vermoedelijk louter door indexatie.

In principe ben ik dus te laat om op te zeggen. Maar in de kleine lettertjes op de betalingsuitnodiging lees ik:
In overeenstemming met het KB van 22/02/1991 houdende algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen en naar aanleiding van de tariefwijziging kan uw recht van opzegging uitgeoefend worden binnen de 3 maanden te rekenen vanaf onderhavige kennisgeving.


Betekent deze zin dat ik de verzekering toch nog kan opzeggen? Of staat deze paragraaf er gewoon altijd standaard in?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Stefaan

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 28 dec 2023 21:37

Beste

Een indexering is geen tariefwijziging. En geen reden tot opzegging dus.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sdeltombe
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 28 dec 2023 21:45

Maar waarom staat die paragraaf over tariefwijziging er dan? Daar staat toch dat ik naar aanleiding van de tariefwijziging (ook al is die maar 3 euro) kan opzeggen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 29 dec 2023 10:58

Beste

Een tariefwijziging gebeurt wanneer de verzekeringsmaatschappij buiten de indexering de premie verhoogt met bvba 3 of 5 % omwille van veel schades afgelopen jaar enz. Een indexering is geen tariefwijziging. Je kost blijft in reële termen even hoog hieronder kopie van Testaankoop
Wat kun je doen?

1. Als de premie alleen werd geïndexeerd

Bijna alle polissen voor de woningverzekering passen de indexering volgens de ABEX-index toe. Aangezien dat contractueel is vastgelegd, heb je niet veel manoeuvreerruimte. Je kunt je in geen geval tegen de indexering verzetten. Het enige wat je kunt doen, is het contract tegen de vervaldatum opzeggen, wat betekent dat je dat ten minste drie maanden vooraf laat weten, en meestal moet je dat met een aangetekende brief doen.

2. Als de premie een dubbele verhoging heeft gekend

Een tariefwijziging is, anders dan de indexering, niet contractueel vastgelegd. Het is een eenzijdige wijziging van de voorwaarden. Daarom is het je volste recht om het contract stop te zetten en elders een woningverzekering te zoeken. In dat geval moet je slechts een opzeggingstermijn naleven van één maand. Ook in deze hypothese verstuur je de opzegging het best aangetekend, tenzij de verzekeringsmaatschappij daarvoor een onlineformulier aanbiedt.

Als er op je vervaldagbericht dus te lezen staat dat je mogelijkheid hebt om het contract omwille van de tariefverhoging op te zeggen, ga dan meteen op zoek naar offertes bij de concurrentie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2023 11:47

Eens met uitleg basejumper, al zie ik op de site van minstens 1 verzekeraar dat indexering wel reden is om binnen de 3 maanden op te zeggen.

Nodig dus dat de TS dit in zijn eigen algemene voorwaarden nakijkt.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 dec 2023 12:00

In principe ben ik dus te laat om op te zeggen. Maar in de kleine lettertjes op de betalingsuitnodiging lees ik:
In overeenstemming met het KB van 22/02/1991 houdende algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen en naar aanleiding van de tariefwijziging kan uw recht van opzegging uitgeoefend worden binnen de 3 maanden te rekenen vanaf onderhavige kennisgeving.

Betekent deze zin dat ik de verzekering toch nog kan opzeggen? Of staat deze paragraaf er gewoon altijd standaard in?
Volgens mij kan je inderdaad opzeggen
verwijs in je opzegbrief naar deze "kleine lettertjes":


Hoeft geen indexaanpassing te zijn, kan ook een andere berekeningsmethode zijn van de premie

weergave
Berichten: 71

#7 , 02 jan 2024 08:44

Je kunt altijd opzeggen soms moet je dan wel opzeg boet betalen als je jaar niet uit gedaan hebt ik weet niet alleen of dat voor verzekeringen geld je kunt altijd die vraag is stellen via uw verzekering
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 jan 2024 10:47

Je kunt altijd opzeggen soms moet je dan wel opzeg boet betalen als je jaar niet uit gedaan hebt
Niet bij prijsaanpassingen die geen indexatie zijn
Als prijs geïndexeerd is, zal dat er duidelijk bij staan.

Hier staat er dat klant recht heeft op te zeggen tgv de aanpassing ...

Terug naar “Consumenten Koop”