Auto na 3 maand nog steeds NIET hersteld.

Crysler3000
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Auto na 3 maand nog steeds NIET hersteld.

#1 , 19 dec 2023 17:01

In het kort: op 4/09/2023 een Ssangyong Rexton uit 2008 gekocht. Niet gekeurd voor verkoop. Mijn garagist ( onafhankelijke garage)gevraagd om de wagen te laten keuren voorverkoop en indien nodig, te herstellen. Op 09/09/2023 eerste maal naar de keuring geweest. Afgekeurd voor wielophanging links achter en chassisnummer onleesbaar. Attest chassisnummer en onderdelen besteld die volgens garagist nodig waren. Op 18/10/2023, dus een maand en een half later krijg ik telefoon dat de onderdelen niet leverbaar zijn. Ik heb dan met de OEM nummers zelf de onderdelen aangevraagd. 5 dagen later afgeleverd bij de garagist. Nog steeds GEEN attest chassisnummer. Volgens garagist is het normaal dat dit zolang duurt. Ik heb dan maar zelf gebeld naar de verdeler in België en daar wisten ze niet van een aanvraag van dit attest. Dus nogmaals de aanvraag laten doen door de garagist. Er werd mij gezegd bij Ssangyong dat het max.1 week zou duren. En inderdaad na 1 week mocht ik ZELF het attest ophalen. Op 07/11/2023, dus 2 maand en 3 dagen later is de auto gekeurd geraakt. Prijs: 1233€. Dat is zonder de prijs van de onderdelen en het attest, die ik zelf besteld heb. (+221€) de wagen afgehaald op 07/11/2023. Na een week en 245 km later zag ik ineens dat de band links achter, waar de herstelling was uitgevoerd volledig was weggesleten aan de binnenkant. Dus de betreffende garagist gecontacteerd met de vraag waardoor dit zou kunnen gebeuren. De garagist deelde me mee dat de wielen niet waren uitgelijnd bij gebrek aan tijd. Bij een visuele controle werd vastgesteld dat het inderdaad ernstig genoeg was om niet verder te rijden met de auto. Ik moest maar zelf een afspraak maken in een bandencentrale waar ze de uitlijning konden doen
Op 12/12/2023 mocht ik dan eindelijk naar de bandencentrale om andere banden, want 1 was afgesleten, en uitlijnen. Daar zijn ze aan de wagen beginnen werken en werd vastgesteld dat de regeling van de achteras links niet los te krijgen was. Er is zelfs een bout afgebroken tijden de poging tot. Dus daar ter plaatse mijn garagist opgebeld en hem de situatie uitgelegd. Ik kreeg te horen dat hij wist dat de bout zou afbreken en dat hij daarom er niet aangekomen was. Hij zij dat ik de wagen maar moest laten takelen om bij hem af te leveren omdat hijzelf geen tijd had. De wagen bij de garagist afgeleverd dezelfde dag nog en ik kreeg te horen dat het zeker NIET VOOR 14/01/2024 zou zijn voor hij er naar ging kijken. Dat zou dan betekenen dat ik de wagen, aangekocht op 04/09/2023 pas na 4 maand en een half, want ik heb amper 250km kunnen rijden met de wagen, ten vroegste zou kunnen gebruiken.
Kan ik hiervoor een schade vergoeding vragen en ik vraag mij af of de herstelling, die nu nog moet uitgevoerd worden niet één en dezelfde herstelling is als de eerste aan de ophanging van het wiel, linksachter. Wat met de afgesleten band? Graag hoor ik jullie mening.

Groeten, peter

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 19 dec 2023 19:12

U spreekt niet over een factuur (in verband met garantie). Heeft die garage u gefactureerd, of fungeerden die mensen alleen als tussenpersoon ?

Crysler3000
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2023 21:39

Hallo, de garagist is uitbater van de garage. De eerste herstelling is gebeurd een paar dagen voordat de wagen gekeurd en afgeleverd is op 8 november. De FACTUUR van 1233€ is onmiddelijk betaald, uiteraard. De wagen is niet aangekocht bij deze garage maar bij een particulier. De reden waarom de wagen ongekeurd aan mij verkocht is, is omdat de man in kwestie terminaal ziek was en dus niet meer in staat was om dit te regelen. Ik heb dus de wagen afgeleverd aan de garagist in kwestie NA DAT IK GEVRAAGD HAD OF HIJ DE WAGEN WILDE LATEN KEUREN EN EVENTUEEL HERSTELLEN. Hij geeft dus aan mij de kosten gefactureerd. Ik heb betaald. Maar mijn auto staat terug bij de garage. Ik zal dus, als ik het volledige plaatje bekijk, al 4,5 niet met de wagen kunnen rijden. De 245 km. Buiten beschouwing gelaten die ik gereden heb tot ik de slijtage aan de band gezien heb.
Groeten, peter.

Reclame

Crysler3000
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2023 21:40

PS: IK HEB EEN FACTUUR

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2023 23:41

U had ook zelf met de auto naar keuring-voor-verkoop kunnen gaan in de plaats van de eigenaar, voor u 'm kocht, en best mogelijk was probleem dan al aan het licht gekomen.

Uw garagist gaat, maar kijkt niets na vooraf.

Aanvraag documenten sleept aan

Kan geen onderdelen krijgen, maar u wel ...

Werkt aan ophanging, maar lijnt wielen niet opnieuw uit
Zegt u dat niet
Neemt duidelijk ook geen maatregelen om te zorgen dat het wel ongeveer goed zal zijn na montage
Monteert hierdoor alles zodanig kaduk dat u op 250 km een band in de vernieling rijdt
Zegt u ook niets hierover


Ga naar een andere garage ...

Crysler3000
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2023 23:47

Natuurlijk heb ik er iets over gezegd. Maar ik kreeg direct een Vloek en dat ik maar mijn plan moest trekken als het mij niet aanstond. Zelf naar keuring gaan voor tweedehands keuring is geen optie in België. Garage platen zijn nodig. Ook naar een andere garage gaan vind ik ongemakkelijk want dat zou willen zeggen dat ze de fouten van iemand anders zouden moeten oplossen.

mbbs1024
Berichten: 477

#7 , 20 dec 2023 00:18

Als je de wagen gekocht hebt van een particulier, is er geen garantie.
Ik zou die nooit gekocht hebben zonder die keuring voor verkoop, dat is vragen om problemen.
Normaal moet een wagen altijd gekeurd worden voor verkoop, tenzij dat hij voor wisselstukken te hebben verkocht werd.
Ik weet niet of het mogelijk is om de koop te ontbinden wegens verkocht zonder keuring, maar waarschijnlijk is het daar al te laat voor wegens het aantal maanden dat er reeds overheen gegaan is, en omdat er ondertussen al allerlei dingen aan de wagen gebeurd zijn.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 dec 2023 17:01

Natuurlijk heb ik er iets over gezegd. Maar ik kreeg direct een Vloek en dat ik maar mijn plan moest trekken als het mij niet aanstond.
Zéker elders gaan ...
Zelf naar keuring gaan voor tweedehands keuring is geen optie in België. Garage platen zijn nodig.
Voor de aankoop, met de platen / verzekering van de vorige eigenaar als die niet zelf kan gaan

Met je eigen platen als je voertuig onder die nr plaat laat inschrijven kan tegenwoordig ook
Wel zorgen dat voertuig ook verzekerd is ...
Ook naar een andere garage gaan vind ik ongemakkelijk want dat zou willen zeggen dat ze de fouten van iemand anders zouden moeten oplossen.
Ja en ?
Dat doen ze daar wel vaker

Omdat het wat ongemakkelijk is, ge je je auto verder in de vernieling laten sleutelen ?

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2023 12:23

Ik vind het raar dat je vooral de garage fouten verwijt en niet de verkoper of jezelf als koper.

Wetgeving is duidelijk: keuring voor verkoop is verplicht. De verkoper had iemand anders naar de keuring kunnen laten gaan, zelfs jou als hij niemand anders kent die dit wil doen.

Terug naar “Consumenten Koop”