2dehands auto: "Afkomstig van een eerste Belgische eigenaar"

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

2dehands auto: "Afkomstig van een eerste Belgische eigenaar"

#1 , 08 dec 2023 17:47

Het betreft een aankoop van een 2dehands auto waar geadverteerd werd dat het afkomstig was van een eerste Belgische eigenaar. Tijdens de inschrijving (DIV) bleek dat de wagen in Luxemburg ingeschreven stond. De verkoper wou de verkoop niet ontbinden en gooide nog een leugen erbij: de verkoper beweerde dat het afkomstig was van een leasingmaatschappij en dat zij in het buitenland leasen. Ze hebben een factuur getoond waarin staat dat ze de wagen wel degelijk van een Belgische leasingmaatschappij werd gekocht. Ze hebben ook Arval in Luxemburg/België - dus zou niet weten waarom je zou leasen van een buitenlandse maatschappij. Toen de wagen geleverd werd - was er maar 1x historiek op de CAR-PASS. Dus de wagen was nooit ingeschreven geweest in België. De verkoper gaf toe op de hoogte te zijn dat het ging om een importauto.

Ik geloofde het verhaal niet echt. Dus had ik contact opgenomen met Arval BE en zij hebben bevestigd dat zij de wagen nooit hadden geleased. Zelfs op de website van Arval BE is het een vereiste dat je gevestigd bent in België om een leasing aan te gaan.

Volgens europa.eu - mag je geen auto's in het buitenland inschrijven. Dus naar mijn weten is de wagen nooit afkomstig geweest van een eerste Belgische eigenaar. "Afkomstig van een eerste Belgische eigenaar" is naar mijn weten geen importauto.

"Doorgaans moet u uw auto inschrijven in het land waar u uw gebruikelijke woonplaats heeft."

https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_nl.htm

Ik had een negatieve review achtergelaten omdat ze de verkoop niet wouden ontbinden en omdat ze hebben gelogen. Ze hebben een advocaat ingeschakeld nadat ik eentje had ingeschakeld. En zij beschuldigen mij van laster en eerroof - terwijl ik hun het bewijs heb geleverd. En ze willen eventueel een schadevergoeding voor de negatieve review want het heeft financiële gevolgen voor de zaak. En dat ik hun advocaatkosten moet betalen.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 08 dec 2023 21:03

Beste

Wat is eigenlijk uw vraag? Dus ja : mogelijk heeft men gelogen tegen u. Maar welk nadeel/schade had u daardoor? Waarom heeft u een advocaat ingeschakeld? Wat claimt u? Omgekeerd : tegenpartij probeert u te intimideren maar heeft weinig munitie
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2023 22:35

De vraag is of het wel kan dat "afkomstig van een eerste Belgische eigenaar" een importauto is. Als je er vanuit gaat dat jij de 2de eigenaar wordt. (De auto had maar 1x historiek op de carpass en dat was in de 50.000 range).

Er zijn genoeg horror verhalen over importauto's en hoe gemakkelijk het is om de kilometers te manipuleren. Een duidelijke historiek is er niet. Ze konden mij ook niet garanderen dat de wagen geen schade heeft geleden etc.

Ik wil niet investeren in een auto met die risico's. Ze wouden de verkoop niet ontbinden nadat ik zei dat het een importauto is uit Luxemburg en ze zeiden dat de wagen geleased werd door Arval Belgium - en ze waren ook op de hoogte dat de wagen uit Luxemburg kwam. En feitelijk is de leasingmaatschappij de eigenaar. Ze zouden gelijk gehad hebben als dat zo was.

Ik wist wel dat Arval BE nooit informatie zou verstrekken hierover, want dat mag niet wegens GDPR etc. Dus ik ging nooit aan bewijs geraken. Ik wou de risico's niet nemen - dus had ik de wagen verkocht met verlies.

Tot op een gegeven moment ik gewoon dacht om toch Arval te contacteren en te proberen of ze die informatie zouden verstrekken - de medewerker ging in de fout en gaf mij die informatie wel mee. Toen had ik een advocaat ingeschakeld en eis ik dat de autohandelaar het verlies dat ik heb geleden met de doorverkoop compenseert.

Ik heb ze de kans gegeven om de verkoop te ontbinden en dat deden ze niet. Het is een misleidende verkoop. Dus ik vind dat zij mij moeten compenseren.

Mijn 2de vraag is: als de eerste eigenaar feitelijk geen Belgische is - zou dit kunnen beschouwd worden als een verborgen gebrek?

Reclame

lukasi
Berichten: 1158

#4 , 09 dec 2023 09:44

Je verhaal is me niet duidelijk en al zeker niet waarom je de koop zou ontbinden .
Als die wagen voldoet op alle punten , dan zie ik niet echt in op welk punt je hen in gebreke stelt.

Ze argumenteren: eerste Belgische eigenaar en u ontdekt dat deze wagen in luxemburg was ingeschreven.
Nochtans , tot voor een 8à10 jaar terug kon dit perfect.
Bedrijfswagen in Luxemburg inschrijven en belgische eigenaar zijn.
Dus ouderdom van de wagen is van belang.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#5 , 09 dec 2023 11:32

Je haalt geen enkel objectief element van nadeel of schade aan. Mogelijk hebben ze gelogen. Maar zolang jij geen bewijs hebt dat je daar een effectief nadeel door had, kan je ook niets claimen. Je spreekt van mogelijke ‘horror’ verhalen en risico’s maar nergens toon je aan dat jij dergelijk nadeel ervaarde. De beslissing rond verkoop en prijszetting was jouw beslissing. Het is met andere woorden een verlies dat je zelf realiseerde en dat je nu bij anderen wil recupereren. Je spreekt over mogelijk ‘verborgen gebrek’ maar je toont geen enkel gebrek aan. Of een auto nu Belgisch, Luxemburgs of Duits is bepaalt geenszins of eenzelfde auto beter of slechter is. Je toont ook nergens aan dat er met de historiek of tellers zou gerommeld zijn. Terwijl veel merken je perfect op basis chassisnummer een uitdraai van de historiek kunnen bezorgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2023 13:53

Je zegt "mogelijk", maar dit is gewoon eerder een feit dat ze gelogen hebben. Volgens europa.eu (zie link) mag je geen wagen inschrijven in het buitenland. Dus waarom zou het geen feit zijn op dit moment?

Ik had geclaimed om de verkoop te ontbinden omdat ze gelogen hadden. Dit deden ze niet en zij gingen in de fout.

En nee op basis van de VIN kun je de historiek van de auto niet achterhalen.
Ze argumenteren: eerste Belgische eigenaar en u ontdekt dat deze wagen in luxemburg was ingeschreven.
Nochtans , tot voor een 8à10 jaar terug kon dit perfect.
Bedrijfswagen in Luxemburg inschrijven en belgische eigenaar zijn.
Dus ouderdom van de wagen is van belang.
De wagen was maar 2 jaar oud.

Franciscus
Berichten: 38678

#7 , 09 dec 2023 13:58

Die wagen is toch ingevoerd in BE en via douane gepasseerd?
En E705 document opgesteld ???

Thomas_A
Berichten: 2398
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 dec 2023 14:38

Je antwoordt niet op het feit dat je nog geen schade hebt doordat iemand tegen je liegt. Alleen voor schade kan je een vergoeding claimen.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2023 14:58

Die wagen is toch ingevoerd in BE en via douane gepasseerd?
En E705 document opgesteld ???
Volgens de autohandelaar was de wagen eigenaar van een Belgische leasingmaatschappij die ingeschreven stond in Luxemburg en ook geleased werd aan iemand uit Luxemburg.

Ze kunnen meer informatie opvragen bij de leasingmaatschappij, maar zij doen hier helemaal geen moeite voor. Ze hebben enkel alleen maar een factuur laten zien.

Likes
Berichten: 314
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 dec 2023 17:19

Het betreft een aankoop van een 2dehands auto waar geadverteerd werd dat het afkomstig was van een eerste Belgische eigenaar. Tijdens de inschrijving (DIV) bleek dat de wagen in Luxemburg ingeschreven stond.
Uit uw verhaal blijkt helemaal niet dat er gelogen geweest is. Een belgische eigenaar kan namelijk zijn voertuig inschrijven in Luxemberg. Zolang men niet gezegd heeft dat de wagen daadwerkelijk in België ingeschreven was, werd er mijn insziens niet gelogen.

Verder kan ik me slechts aansluiten bij wat anderen reeds gepost hebben.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2023 16:48

Het betreft een aankoop van een 2dehands auto waar geadverteerd werd dat het afkomstig was van een eerste Belgische eigenaar. Tijdens de inschrijving (DIV) bleek dat de wagen in Luxemburg ingeschreven stond.
Uit uw verhaal blijkt helemaal niet dat er gelogen geweest is. Een belgische eigenaar kan namelijk zijn voertuig inschrijven in Luxemberg. Zolang men niet gezegd heeft dat de wagen daadwerkelijk in België ingeschreven was, werd er mijn insziens niet gelogen.

Verder kan ik me slechts aansluiten bij wat anderen reeds gepost hebben.
Afkomstig van een eerste Belgische eigenaar impliceer je geen importauto... En nee, je mag geen auto inschrijven in het buitenland. Dus er is wel degelijk gelogen geweest.

Franciscus
Berichten: 38678

#12 , 10 dec 2023 17:14

Raar, in een firma die ik goed ken kwamen er verschillende vertegenwoordigers die reden met een wagen met een DE - Fr of NL of LU nummerplaat.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#13 , 10 dec 2023 22:32

Blijft realiteit : stel dat ze effectief gelogen hebben maar u heeft daar geen schade door dan heeft u geen poot om op te staan. Een bepaald merk wagen met een aantal kenmerken is gelijkwaardig of die nu al dan niet uit België komt. En zolang er geen bewijzen zijn van fraude met historiek enz heb jij nihil schade en kan jij niets eisen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Faa
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 dec 2023 21:43

Ik heb het uiteindelijk opgegeven. Ze eisen dat ik de negatieve review verwijder omdat deze onterecht is volgens hun. Ik vind het niet onterecht want de review ging over het feit dat ze hebben gelogen. De zaakvoerder heeft er zelf op geantwoord en beweerde dat Arval BE de eigenaar was en dit werd geleased in het buitenland. En ik had een screenshot toegevoegd dat Arval BE niet in het buitenland leased.

Ze geven mij tot 25.12.2023 de tijd of de schadevergoeding loopt op tot 5000 EUR.

Is het gewoon intimidatie?

lukasi
Berichten: 1158

#15 , 24 dec 2023 09:43

Alle auto's die rondrijden in belgie zijn van de eerste tot de laatste IMPORT.
Wij hebben geen eigen merk!!

Als deze review op dezelfde manier is geschreven als je openingsbericht dan zou ik deze weghalen.
Ik geef toe, voor mij waren er knipperlichten om niet verder met die firma in zee te gaan, maar jij hebt gemeend dat deze er niet waren .
Ik lees hier geen enkele reactie die jou 100% gelijk geeft, integendeel.

Terug naar “Consumenten Koop”