Foutieve aanplanting bomen

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Foutieve aanplanting bomen

#1 , 04 dec 2023 09:36

Dag,

De laatste maanden waren zwaar, mijn echtgenote heeft een kankeroperatie gehad, schoonmoeder beroerte, ...

Een geplande aanneming werd gedaan. Aanplanting van haagje en 4 grote meerderjarige dakplatanen, deze bomen waren duur.

Ze hebben nu gewone boompjes geplant en mijn vader (84 jaar) die aanwezig was heeft betaald.

Kunnen we nog iets doen of moeten we ons nogmaals neerleggen met bedrog ?

Afbeelding

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2023 09:36


lukasi
Berichten: 1151

#3 , 04 dec 2023 10:12

Alle bomen zijn meerjarig
Een 1 jarige boom is amperkes 10-30 cm groot afhankelijk van de soort.
Je kan ervan uitgaan dat de maat 6/8 al bomen zijn die een 4 tal jaar op de kwekerij staan.

Wat staat er op de offerte die u hebt ondertekend?

Staat daar een maataanduiding achter de soort naam ?
Want het is gangbaar dat de 'ouderdom ' van een boom wordt uitgedrukt in 2 maten. Er moet staan 10/12 of zoals ik kan zien aan de hand van de foto's eerder 12/14.
Deze maat wijst op de STAMOMTREK op cc 1 meter hoogte vanaf de wortelhals waarbij het eerste getal de minimum omtrek geeft en het tweede getal de maximale omtrek.

Zoals ik zie en ik mag zeggen dat ik ervaring heb met bomen, is de aangeplante dakplataan een grotere maat dan deze in de offerte.

Je hebt ook nog een facultatieve vermelding hoeveel keer de boom is ondersneden en is verplant op de kwekerij. Alleen bij echt zware bomen , en dan spreek ik over bomen vanaf de maat 30-35 en meer is dit van belang.

Ik merk wel een verschil in gesteltakken op. Bij de aanplant zijn er nog geen zware gesteltakken aanwezig , bij de offerte wel. ( gesteltakken zijn de zware takken die het horizontaal vlak gaan vormen)
Echter , ik vind nergens in de vakliteratuur enige maataanduiding hierover , wel het minimum aantal.
Er zou dan staan 3 of 5 gesteltakken .. tot soms 10 gesteltakken.

Dus wat staat er juist op de offerte ?
Want eerlijk gezegd ik denk dat ik bij een expertise toch zou moeten besluiten dat er geen bedrog in het spel is . Meer nog dat u een zwaardere maat van boom heeft gekregen.

Reclame

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2023 10:18

Op de offerte staat meerderjarige bomen met meerderjarige gesteltakken.
De maat is 25/240.
De aangeplante bomen zijn 20/240 met maximum gesteltakken van 1 zomer.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2023 10:19

De bomen op de afbeelding rechts, deze afbeelding werd bij de offerte gevoegd door de aannemer.

LeenW
Berichten: 12860

#6 , 04 dec 2023 10:42

Wil u nieuwe aan planting of gewoon compensatie van het prijsverschil? Al informeel contact gehad met de leverancier hierover?

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2023 10:54

Daar wij al bejaard zijn wensen wij gewoon de gevraagde bomen.
De aannemer antwoord niet meer.

lukasi
Berichten: 1151

#8 , 04 dec 2023 11:37

25/240 Is de maat waarbij het eerste getal wijst op de stamomtrek op 1 meter hoogte en de tweede maat op de inplanting van de eerste krans van takken.
Eigenlijk is dit niet volgens de normering er had moeten staan 20/25 of 25/30 en apart de hoogte van de eerste krans gesteltakken.

Meerjarige gesteltakken is dus ook weer niets zeggend. Want je hebt dus een gesteltak van meer dan 1 jaar gekregen .
Dit in schril contrast met de getoonde foto van de kwekerij.
Voor gesteltakken is de normering het aantal takken, niet de leeftijd hiervan. ( soms wel al een diktemaat gezien, voornamelijk bij engelse kwekers)

U hebt zelf een meting gedaan op 1 meter hoogte ?
U hebt duidelijk meegekregen dat op de foto van de kweker de maat 20-25 of 25- 30 staat?

Enigste waar je op kan argumenteren is het verschil in takdikte maar dat gaat een zware dobber worden

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2024 19:58

Het dossier is in minnelijke regeling opgelost. De leverancier heeft de fout erkend en een aanneembare schikking gedaan.

Terug naar “Consumenten Koop”