Aankoop verbieden binnen openingsuren...

Knorretje_be
Topic Starter
Berichten: 3

Aankoop verbieden binnen openingsuren...

#1 , 16 jul 2009 17:51

Ik vroeg mij twee zaken af...

Gisteren wilde ik een harde schijf kopen (solden) van 1 terrabyte voor 78 euro in de carrefour van Oostakker. Ik was mijn bankkaart vergeten en had niet genoeg geld bij me. Mijn ouders zaten ondertussen in de lunchgarden iets te drinken. Dus ik neem wat ik nodig heb en begeef me onmiddellijk naar mijn ouders en vraag hen of ze even willen voorschieten tot bij mij thuis. Ik zeg mijn moeder zich te haasten en we vertrekken vliegensvlug terug naar de winkel. Het was op het nippertje want het was 19:55 maar het ingangspoortje stond nog open dus we "stormen" naar binnen om recht op ons doel af te gaan. Onderweg worden we enorm bruuske tegengehouden door de "security" de vrouw vraagt zich luidop af hoe zoiets mogelijk is dat ze even haar rug draaide en wij binnenglippen. :shock: Ik was echt geschockeerd. Ik zeg haar dat het product dat ik wil twee rayons verder staat en vraag haar vriendelijk of ik het product snél mag nemen om dan naar de kassa te gaan (product lag ook dicht bij de kassa) nee was absoluut niet mogelijk "en daar is de deur"... Ik vraag het nogmaals even rustig en leg haar uit dat het echt niet lang duurt want ik heb het maar te nemen niks meer te kiezen ofzo. Nee kan niet, mag niet... Ik druip af. Ik weet 100% zeker dat het nog voor achten was, nipt weliswaar, maar het was nog voor sluitingstijd. Ik en mijn moeder terug naar de lunchgarden waar mijn vader was blijven zitten. Ik leg het hem uit en hij was al aan het twijfelen over de openingsuren. Toevallig zien we dezelfde vrouw ons om half negen passeren. Mijn vader zegt ik ga nog eens even naar de openingsuren kijken. Daar stond dus duidelijk OPEN tot 20u... Hij spreekt de mevrouw aan en vraagt haar naam. We willen dit graag uitklaren. Ze trekt vliegensvlug haar badge af en stopt hem in haar zakken. Waarom ze heel bruut antwoord "ik moet niks" ... mijn vader legt uit dat hij gewoon de zaak wil uitklaren waarop zij enorm hard uit het niets hem begint uit te dagen. Dat zei niets moet, dat wij niks zijn en zo gaat het met vanalles en nog wat verder. Ik blijf verbauwereerd achter.

Ik laat de zaak bezinken en begin het nog absurder te vinden. Ik was in de winkel, stond praktisch bij het product en de kassa's waren nog volop open... Ze mocht me zelfs begeleiden naar het product zodat ze zou zien dat ik absoluut niet zou staan treuzelen maar niks mocht baten. Heb ook nog naar iemand gevraagd die mss boven haar stond maar er was volgens haar niemand meer... Ik krijg het moeilijk van mij afgezet. Deze tijd is klant al lang geen koning meer maar door haar ben ik een mooie promotie mislopen. Spijtig genoeg kan ik er niet direct terug naar toe...

Is er nu echt niks dat ik kan doen? Heb Carrefour al aangeschreven en wacht op een antwoord.

Ik vraag me dus af moeten winkels zich niet aan de aangegeven openingsuren houden?? Ten tweede ik denk dat ik dat antwoord al wel weet... Maar winkels moeten niet verkopen als ze dat niet willen zeker?

Dezelfde vrouw zei ook dat de openingsuren de dag erna zouden veranderd zijn naar 19:45 maar op de website heb ik nog geen verandering gezien. Ik hoef er niet bij te zeggen dat deze mevrouw érg onvriendelijk en arrogant was. Ik ben naar alle eerlijkheid heel de tijd kalm en vriendelijk gebleven...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 16 jul 2009 18:12

Deuren van de winkel moeten dicht zijn op 20 uur EN er mag na 20 uur niet meer verkocht worden EN er mogen geen klanten meer in de winkel zijn.

In het verleden zijn er verschillende grootwarenhuizen voor die feiten veroordeeld

Knorretje_be
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 jul 2009 19:46

Het was 19:55u toen het gebeurde dus nog binnen het openingsuur of het nu vijf minuten is of een uur het is er binnen... Maar dat terzijde. Hoe ik behandeld ben vind ik veel erger en echt klantonvriendelijk. Ze had het evengoed op een normale manier kunnen zeggen. Daarbij nog veronderstellen dat we de winkel binnen geslopen zijn met voorbedachte raden is compleet over de top... Ik kwam uit de lucht vallen ja zelfs al was het vijf minuten voor sluitingstijd.

En wat je daar zegt over de openingsuren ok dat begrijp ik. Maar ik heb nog geen enkel grootwarenhuis gezien dat exact stipt de deuren kan sluiten er zijn altijd nog klanten die aan het afrekenen zijn... Maar dit doet er zelfs helemaal niet toe.

De winkel vermeld open te zijn tot acht uur en was het blijkbaar niet...

En zeg nu eerlijk een héél klein beetje klantvriendelijkheid zou toch niet misstaan? Dat men niet graag heeft dat je op vijf voor acht nog heel de winkel rondgaat dat is zeer goed te begrijpen maar ten eerste bevond ik mij al in de winkel en ze had evengoed even met mij even kunnen meelopen (amper een paar stappen) zodat ze er zeker van was dat ik niks anders in petto had.

Ach jah *zucht* ik heb de indruk dat meer en meer mensen zwart wit gaan denken... grijs kent men niet meer wat ik ten zeerste betreur.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 jul 2009 20:30

Hou het eenvoudig:

Schrijf naar de hoofdzetel afdeling klachten van Carrefour, aangetekend.

Carrefour Belgium
Klachtendienst
Olympiadenlaan 20
B-1140 Brussel

Vermeld in uw schrijven onder de aanhef "copie schrijven Test-aankoop" (zou ik ook doen.)

Doe op een vriendelijke en beleefde wijze geheel uw verhaal met zoveel mogelijk verwijzingen naar plaatsen en tijd en geschat aantal personen nog aanwezig in de zaak... (kwestie dat men dit kan plaatsen naar personeel aanwezig...)

Maak duidelijk dat het niet uw bedoeling is het personeelslid in kwestie te willen laten sanctioneren doch dat u wel wil voorkomen dat er nog meer klanten in de toekomst op deze wijze naar de concurrentie worden gejaagd. Verzoek eveneens vriendelijk of het eventueel nog mogelijk is deze schijf te bekomen aan de geadverteerde prijs als geste van hun kant wegens de onbekoorlijke behandeling van uw gezin door een personeelslid door hen tewerkgesteld.

Bezorg hen zoveel mogelijk contactgegevens van uzelf. ( adres, telefoon, email)
In tijden van crisis kan die geste er wel eens uitvallen...

EDIT: woordje tussen uitgevallen...
Laatst gewijzigd door Vandebos op 17 jul 2009 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Knorretje_be
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 jul 2009 13:56

Bedankt voor je antwoord Vandebos. Hier ben ik iets mee!

Prettig weekend...

Meeboo
Berichten: 1493

#6 , 17 jul 2009 14:12

en wat hoopt u te bereiken met uw brief aan carrefour?
:roll:

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 17 jul 2009 14:53

- zou niet de eerste keer zijn dat het werkt.

- afschrijven van woede werkt heilzaam...

- zaakvoerder zal op zijn minst de notificatie en een copie van het schrijven krijgen..

Als iedereen op deze wijze reageert zal het beleid van die zaak nooit veranderen. Als deze "klacht" de Xde is over die vestiging dan za er wel verder gezocht worden.

Kijk naar de ontevreden clienten van het quick restaurant in het zuid station deze week. Ze hadden ook gewoon kunnen verder gaan en zich laten doen.

Er zijn al genoeg schapen... tijd voor een paar wolven in de kudde.

Jan S
Berichten: 397

#8 , 20 jul 2009 16:28

en wat hoopt u te bereiken met uw brief aan carrefour?
:roll:
en u met deze reactie?

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 25 jul 2009 10:59

Ik wil hier zeker geen partij voor Carrefour trekken maar ...

Allemaal naast de kwestie. Iedereen in Belgie zou toch al moeten weten dat de sluitingsuren van Carrefour niet 20 of 21 uur op Vrijdag zijn, maar 15 tot 10 minuten ervoor.

Dit is al eeuwem zo en "het" grote verschil met bvb een Delhaize, waar men je nog binnenlaat tot een minuut of zo voor sluitingstijd. Normaal gezien mag je een Carrefour niet meer binnen vanaf een kwartier voor sluitingstijd. Met een beetje geluk laat men je binnen tot 10 minuten voor sluitingstijd. Maar 5 minuten voor sluitinstijd ? Extreem zelden.

In de praktijk wil dit zeggen dat als ik er niet kan voor zorgen om 10 minuten voor sluitinstijd in een Carrefour binnen te zijn, ik het kan vergeten. In een Delhaize stap je tot vlak voor het sluitingsuur zonder het minste probleem binnen.

Je moet trouwens ook eens opletten: In een Carrefour verwittigd men de mensen een kwartier voor sluitingsuur om hun aankopen te beeindigen, in een Delhaize is dat 5 minuten voor sluitingsuur. Die twee hebben een kompleet verschillende aanpak van hun sluitingsuren. Ook zijn de Delhaize's reeds open vanaf 8 uur 's morgens.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 25 jul 2009 11:24

Dat kan wel wezen, maar verandert niets aan de wettelijke voorwaarden die gekoppeld worden de gepubliceerde openings en sluitingsuren, noch aan het gebrek van basisbeleefdheid van personeel.

Niet melden is gewoonweg aanvaarden dat je in feite enkel dient om bij hen te kopen, wel melden maakt duidelijk dat er nog steeds op zijn minst een paar mensen zijn die meer verwachten dan afgeblaft te worden.

Franciscus
Berichten: 38738

#11 , 25 jul 2009 11:34

Het was indertijd vooral de 'GB' die een loopje nam met de wetgeving op de sluitingstijden. Zij zijn dan ook grondig in alle vestigingen gecontroleerd.
Met resultaat massa's vaststellingen en PV's en de nodige boetes.
Zij gingen zeer 'creatief' om met sluitingstijd en zelfs ledenclubs.
Er zijn daarna verschillende vonnissen geweest die daar brandhout hebben van gemaakt.

Vriendelijk omgaan met klanten en soepel werken ... als het niet de spuigaten uitloopt zoals toen zal economische inspectie en andere bevoegde diensten niet veel zeggen.
Tenslotte zien ze ook hoe personeel- directie en toezicht omgaat met klanten.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 27 jul 2009 13:26

Dat kan wel wezen, maar verandert niets aan de wettelijke voorwaarden die gekoppeld worden de gepubliceerde openings en sluitingsuren, noch aan het gebrek van basisbeleefdheid van personeel.

Niet melden is gewoonweg aanvaarden dat je in feite enkel dient om bij hen te kopen, wel melden maakt duidelijk dat er nog steeds op zijn minst een paar mensen zijn die meer verwachten dan afgeblaft te worden.
Er word dus in een Carrefour of GB een kwartier voor sluitingsuur door de luidsprekers gemeld dat de klanten hun aankopen dienen te beeindigen en zich naar de kassa's moeten begeven. Dit impliceert in feite dat je vanaf dan niet meer moet binnenkomen om nieuwe aankopen te verrichten. Want hoe kan je je nu naar de kassa's begeven als je pas binnekomt. Wat dat afblaffen betreft is natuurlijk iets anders en is niet behoorlijk. De praktijk wijst echter uit dat het meestal de klanten zelf zijn die een hoge toon beginnen aanslaan. Ik reken mezelf daar trouwens bij, maar verval nooit in scheldwoorden zoals veel klanten wel doen. Die security mensen doen trouwens enkel wat hun opgedragen werd. Gewoonlijk, en dat vind ik betreurenswaardig, en kom ik vaak tegen, is het zo dat als je op zo'n ogenblik naar een verantwoordelijke vraagt, je die nooit zal te pakken krijgen. Die zijn dan al lang naar huis. Doe de proef op de som en vraag eens een verantwoordelijke of afgevaardigde van de directie te spreken rond 10 minuten voor sluitingstijd. Die zijn echt altijd weg. Daar sta je dan met ondergeschikten en mensen die geen enkele beslissing kunnen nemen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 27 jul 2009 13:34

Het was indertijd vooral de 'GB' die een loopje nam met de wetgeving op de sluitingstijden. Zij zijn dan ook grondig in alle vestigingen gecontroleerd.
Met resultaat massa's vaststellingen en PV's en de nodige boetes.
Zij gingen zeer 'creatief' om met sluitingstijd en zelfs ledenclubs.
Er zijn daarna verschillende vonnissen geweest die daar brandhout hebben van gemaakt.
Ondertussen is dat dan toch blijkbaar reeds terug zoals het oude. Het is quasi onmogelijk om 5 minuten voor sluitingstijd een Carrefour binnen te kunnen stappen. Zoals ik zei met wat geluk kan het nog tot 10 minuten voor sluitingstijd, en vanaf 10 minuten voor sluitinstijd, voor degenen die dan nog binnen zijn, jaagt men je al naar de kassa's waar dan nog lange rijen staan.
Winkelketens zoals LIDL en ALDI is het juist hetzelfde als in Carrefour of GB. De enigen die je bij wijze van spreken tot sluitingstijd nog binnenlaten zijn Delhaize's.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Consumenten Koop”