De verkoper negeert het verzoek tot vervanging/terugbetaling van het product - wat kan ik doen?

bzynia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

De verkoper negeert het verzoek tot vervanging/terugbetaling van het product - wat kan ik doen?

#1 , 06 nov 2023 14:01

Hi,

Gelieve mijn grammaticale fouten te verontschuldigen - ik leer nog steeds Nederlands.
Mijn naam is Marta en ik zou graag uw mening willen weten over deze lastige situatie.

Ik heb op 5 augustus 2022 een Giant E-Bike gekocht in de Giant-winkel aan de Knaptandstraat 238, 9100
Sint-Niklaas (deze is nu permanent gesloten). De fiets werd aan mij verkocht door Ronny, onder zijn
eigen zelfstandige bedrijf.

Problemen met de fiets begonnen zeer snel, en ze volgen elkaar op:

1. Het kleine schroefje dat de achterste spatlap met het fietsframe verbindt, breekt/raakt constant
verloren - dit heeft op een gegeven moment ertoe geleid dat de bagagedrager de spatlap indrukte en
kabels die van de batterij naar de motor lopen en eronder zijn geplaatst, sleet. Dit veroorzaakte grotere
problemen met fietscomponenten die kortsluiting veroorzaakten.

2. De kabel naar het voorlicht blijft steeds breken en zorgt er soms voor dat ik zonder licht zit.

3. Ik heb een vreemd gevoel bij de reparatiewijzen die aan mij zijn voorgesteld door Ronny. Meestal
kreeg ik te horen dat niets onder garantie viel, kreeg ik reparaties die er improvisatorisch uitzagen, of
kreeg ik de fiets terug van de service met een slecht geïnstalleerde achterste spatlap - wat opnieuw druk
uitoefende op de kabels!!! Er ging ook een grote rode lamp branden toen Ronny al eens
reparatieonderdelen had aangeschaft/werk was begonnen zonder eerst te overleggen over mogelijke
kosten en hij vertelde me gewoon dat ik ervoor moest betalen.

Bovendien ben ik heel voorzichtig geweest met de fiets:

- Ik heb hem vanaf het moment van aankoop tot april dit jaar binnen in huis bewaard. Ik heb een jaar
lang dezelfde route gereden, van mijn huis naar het treinstation van Sint-Niklaas. Het is de hele weg een
fietspad/een vlakke weg.
- Ik heb nooit iets zwaarders dan 5 kg op de bagagedrager geplaatst (het maximumgewicht is 25 kg),
voornamelijk mijn rugzak met water/iPad/some eten erin, soms wat kleine boodschappen.
- Ik ben allergisch geworden voor elk hobbelig wegdek, heb ze gemeden als vuur, of stapte af van de fiets
en ging er voorzichtig overheen. Ik controleerde de problematische fietsdelen vrijwel elke keer dat ik
ging rijden.

Het schroef-spatlap probleem kwam dit jaar op 13 juli solide voor de derde keer terug, het sleet opnieuw
de kabels onder de spatlap. Ik heb de bagagedrager met touwen vastgezet en de fiets alleen gebruikt
wanneer ik echt van hem afhankelijk was om op tijd op mijn werk te komen, ik ben helemaal gestopt
met gebruiken zodra het buiten regenachtig werd.

Ik heb Ronny hierover een bericht gestuurd, ik heb gezegd dat ik ontevreden ben en geen vertrouwen
meer heb in dit fietsmodel en dit soort reparaties. Ook heb ik in dat bericht gevraagd of het mogelijk is
om het te vervangen door een ander fietsmodel.

Ik kreeg een telefoontje aangeboden en tijdens dat gesprek bood Ronny me aan om een
geïmproviseerde verbinding van de bagagedrager naar het fietsframe te maken, wat ik weigerde - dit zou
de fiets volledig veranderen in iets wat niet meer lijkt op het product dat ik heb gekocht. Hij zei ook dat
hij zou proberen om contact op te nemen met de fabrikant, maar sindsdien heb ik alleen gehoord dat ze
onbereikbaar zijn vanwege vakantie/er werd voorgesteld om persoonlijk contact met u op te nemen en
succes te wensen toen ik zei dat ik niet wilde dat hij ongeldige reparaties zou uitvoeren en dat de
garantie vervalt.

Ik heb het gevoel dat mijn verzoek om vervanging volledig door hem is genegeerd.

Ik heb zelf contact opgenomen met de fabrikant, ze reageerden binnen 1 dag en vertelden me dat ze me
alleen kunnen helpen bij het uitvoeren van een fietscontrole en mogelijke vervanging van onderdelen
voor reparaties.

Ik maak me erg zorgen over de levensduur van deze fiets en hoeveel stress en tijd ik hem niet normaal
heb kunnen gebruiken, slechts enkele maanden na de aankoop.

Mijn reden om te vragen om vervanging door een anders geconstrueerd model is omdat ik bang ben dat
het huidige model na enkele reparatiepogingen dezelfde problemen blijft houden en dat ze snel weer
terug zullen komen. Als ik dan buiten de garantieperiode ben, wordt het gewoon een grote spaarpot
voor grote reparatiekosten en blijf ik hulpeloos achter.

Heb ik het recht om te vragen om vervanging of terugbetaling? Tot nu toe heb ik alleen om vervanging
gevraagd, maar ik zou bij voorkeur om terugbetaling vragen als dat mogelijk is.

Laat me alstublieft weten wat u denkt over deze situatie en wat het beste voor mij zou zijn om ermee te
doen.

Met vriendelijke groet,
Marta

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2023 15:56

https://www.faillissementsdossier.be/nl ... klaas.aspx

Contacteer de moederfirma in Nederland https://www.giant-bicycles.com/be/termsconditions

Op deze link staan de contactgegevens

bzynia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2023 20:02

https://www.faillissementsdossier.be/nl ... klaas.aspx

Contacteer de moederfirma in Nederland https://www.giant-bicycles.com/be/termsconditions

Op deze link staan de contactgegevens
Dank je voor je antwoord, zoals ik al vermeldde - ik heb al contact opgenomen met "moederfirma".

Ze zeiden dat ze alleen controle/vervangingsonderdelen/reparaties aanbieden. De verkoper weigert garantievervanging/terugbetaling van een fiets en stuurt me door naar Giant.

Zowel de verkoper als de moederfirma wassen hun handen van de verantwoordelijkheid.

Ik vroeg Giant toen precies wie verantwoordelijk is voor terugbetaling/vervanging en ze hebben nooit duidelijk geantwoord, ze blijven alleen een controle/repair aanbieden. Ondertussen zei de verkoper dat hij geprobeerd heeft contact op te nemen met de moederfirma en nooit een antwoord heeft gekregen, wat er echt verdacht uitziet omdat Giant vrij snel op mij heeft gereageerd.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2023 08:29

Beste TS,

De verkoper zal uw fiets niet meer herstellen of vervangen of terug betalen = FAILLIET.
Misschien een andere dealer in de streek opzoeken en contacteren.

Vanuit de verkoper hoeft u niets meer te verwachten en voor Giant moederhuis ZEER slechte reclame.

Kunt ook klacht indienen bij
https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming

bzynia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2023 19:03

Beste TS,

De verkoper zal uw fiets niet meer herstellen of vervangen of terug betalen = FAILLIET.
Misschien een andere dealer in de streek opzoeken en contacteren.

Vanuit de verkoper hoeft u niets meer te verwachten en voor Giant moederhuis ZEER slechte reclame.

Kunt ook klacht indienen bij
https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming

Dank je wel voor je bericht, en excuses voor de verwarring - in mijn allereerste bericht heb ik vermeld dat de winkel gesloten was, MAAR de persoon die mij de fiets heeft verkocht - Ronny - deed dat via zijn eigen bedrijf (hoewel hij op dat moment Giant vertegenwoordigde in hun winkel). Zijn bedrijf heet Van Heue Sport en het is niet failliet.

Mijn factuur is afgedrukt op Giant's papier, maar met de informatie van Ronny's bedrijf (omdat hij me de fiets nog steeds verkocht als vertegenwoordiger van Giant in de winkel).

In dit geval is Van Heue Sport verantwoordelijk voor terugbetaling of vervanging?

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2023 19:27

Mijn factuur is afgedrukt op Giant's papier, maar met de informatie van Ronny's bedrijf (omdat hij me de fiets nog steeds verkocht als vertegenwoordiger van Giant in de winkel).

In dit geval is Van Heue Sport verantwoordelijk voor terugbetaling of vervanging?
Op basis hiervan moeilijk te zeggen.

Wat is de hoedanigheid van beide? Van wie is het ondernemingsnummer / btw-nummer?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 nov 2023 08:30

Toch even voorleggen aan de moeder firma Nederland of hij deze fietsen mag verkopen.
Even opmerken dat hij handelt in bijberoep. Betwijfel of hij dan een dealer van die fietsen kan zijn.
Verwijzend naar uw # 5 lijkt het mij niet koosjer dat een verkoper fietsen verkoopt van een failliet bedrijf onder zijn eigen benaming maar met het logo van Giant.
Op het ogenblik van de verkoop was hij al zeker op de hoogte van de toestand van zijn werkgever. Maakt dus misbruik van vertrouwen en ... als de verkoop is doorgegaan als verkoper van die winkel; en dan documenten gebruiken op zijn eigen naam ( zoals de factuur ).
Veel vraagtekens bij deze docent fietsherstellingen Gent.

Verwijs ook naar # 6 Thomas_A voor nadere info.

bzynia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2023 15:36

Mijn factuur is afgedrukt op Giant's papier, maar met de informatie van Ronny's bedrijf (omdat hij me de fiets nog steeds verkocht als vertegenwoordiger van Giant in de winkel).

In dit geval is Van Heue Sport verantwoordelijk voor terugbetaling of vervanging?
Op basis hiervan moeilijk te zeggen.

Wat is de hoedanigheid van beide? Van wie is het ondernemingsnummer / btw-nummer?
BTW op factuur is van Ronny Van Heue Sport.

Ik heb Ronny al om terugbetaling/vervanging gevraagd, maar hij negeert mij/stuurt mij om het aan de fabrikant te vragen.

De fiets was erg duur en ik kan hem vanaf augustus dit jaar helemaal niet meer gebruiken. Ik vertrouw geen andere "reparatie" aangeboden door Ronny alleen (de fabrikant heeft hem waarschijnlijk genegeerd of geweigerd, ik weet het niet).

bzynia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 nov 2023 16:07

Toch even voorleggen aan de moeder firma Nederland of hij deze fietsen mag verkopen.
Even opmerken dat hij handelt in bijberoep. Betwijfel of hij dan een dealer van die fietsen kan zijn.
Verwijzend naar uw # 5 lijkt het mij niet koosjer dat een verkoper fietsen verkoopt van een failliet bedrijf onder zijn eigen benaming maar met het logo van Giant.
Op het ogenblik van de verkoop was hij al zeker op de hoogte van de toestand van zijn werkgever. Maakt dus misbruik van vertrouwen en ... als de verkoop is doorgegaan als verkoper van die winkel; en dan documenten gebruiken op zijn eigen naam ( zoals de factuur ).
Veel vraagtekens bij deze docent fietsherstellingen Gent.

Verwijs ook naar # 6 Thomas_A voor nadere info.
Het is precies zoals je zei.

Toen deze Giant-winkel in Sint-Niklaas nog open was, werkte Ronny daar als hulpje. Hij was de meeste tijd in de winkel, in plaats van de winkeleigenaar.

Toen ik besloot een fiets te kopen, zei hij precies dat de huidige eigenaar ontslagen gaat worden en dat hij waarschijnlijk in de nabije toekomst manager van deze winkel zal worden. Hij zei niets over het faillissement van de winkel.

Ronny zei dat het veiliger zou zijn om nu via zijn bedrijf te kopen, en dat hij al het contact en de service met Giant voor mij zal afhandelen.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 nov 2023 17:40

Ronny Van Heue aangetekend ( met antwoordkaart ) in gebreke stellen, samen met gewone brief per post en per mail.

Zou toch ook klacht indienen bij de link in # 4

Leg uw dossier ook eens voor aan : https://www.giant-bicycles.com/be/about ... ce/belgium

9120 Beveren zal niet zo ver uit uw buurt zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”