Geen reacties

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Geen reacties

#1 , 23 okt 2023 23:25

Is er een limiet om hier juridisch advies in te winnen?
Ik vraag dit omdat er in mijn laatste bericht geen commentaar of reactie heb gekregen. :(

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2023 23:40

Is er een limiet om hier juridisch advies in te winnen?
Ik vraag dit omdat er in mijn laatste bericht geen commentaar of reactie kwam.

Mijn vraag ging over de terugbetaling van mijn inschrijvingsgeld voor een opleiding bij Centrum Voor Volwassenenonderwijs
Ik heb een e-mail gestuurd naar de academie met het verzoek om terugbetaling en hen ook laten weten dat dezelfde e-mail in een aangetekende brief naar hen zou worden gestuurd.
Ze antwoordden de volgende dag dat ze mijn geld zouden terugbetalen.
Ik stuurde een aangetekende brief zoals vermeld in hun terugbetalingsvoorwaarden en ze ontvingen deze op 18 oktober en ik heb mijn geld nog steeds niet terug.
Wat kan ik doen om hen te dwingen mij te betalen?
Het bedrag dat ze me moeten terugbetalen is niet groot, maar het is mijn geld en ze weten dat ik voor dat bedrag geen advocaat ga inhuren.
Alvast bedankt voor jullie advies.

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2023 06:01

Nee, zeker geen limiet.

Aangezien het forum met vrijwilligers werkt die gratis antwoorden, bepalen ze zelf of en wanneer ze dat doen. Hangt af van kennis, ervaring maar ook interesse in het onderwerp.

Wanneer hebben ze zelf bevestigd dat het bedrag zal worden terugbetaald? Afhankelijk van hun interne administratie lijkt alles tussen 1 week en 1 maand nadien me vrij normaal. Onderwijsinstellingen zijn niet de meest efficiënte organisaties.

Reclame

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#4 , 24 okt 2023 08:03

Beste

Ze hebben bevestigd terug te betalen. 18 oktober is 6 dagen geleden…. Zoals Thomas aangeeft is dan geenszins een abnormale termijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2023 15:32

Bedankt voor jullie reactie.
Op 15 oktober heb ik ze laten weten dat ik ze de mail ook aangetekend zou sturen.
Op 16 oktober antwoordden ze dat ze mijn brief hadden ontvangen en dat ze me het restant van mijn inschrijfgeld zouden betalen (een deel van mijn inschrijfgeld houden ze).
Dat klopt, het is een privébedrijf,
Is er een deadline voor het terugstorten van mijn geld?
Ik heb de aangetekende brief getraceerd en ze hebben hem op woensdag 18 oktober ontvangen.

Kan ik dreigen dat ik ze een percentage in rekening breng voor elke dag en/of maand dat ze erover doen om me te betalen?

Hartelijk dank voor jullie advies

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#6 , 25 okt 2023 20:30

Beste

Is dit niet wat overdreven? Bekijk even hun algemene voorwaarden. Je hebt bevestiging gekregen. Dat is amper een week geleden…. Een factuur heeft doorgaans een betaaltermijn van 1 maand. Dit is weliswaar geen factuur maar naar analogie lijkt me dat een aanvaardbare termijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lukasi
Berichten: 1156

#7 , 26 okt 2023 10:27

Bekijk inderdaad hun algemene voorwaarden en dan meer bepaald de betalingstermijnen en daar aan gekoppeld de verwijlintresten, schadevergoeding en vergoedingspercentage's .
Gangbaar is inderdaad een betalingstermijn van 1 maand maar dit is nergens WETTELIJK vastgelegd.
Daarom nalezen wan als termijn is het perfect mogelijk om kontant, 8 dagen 15 dagen 1 maand of 90 dagen te hanteren.

Als hun voorwaarden stelt dat de termijn 37 dagen en 3 uur is ( vb) dan mag je je beroepen op het wederkerigheidsprincipe en dus verwachten dat ze binnen de 37 dagen en 3 uur die betaling uitvoeren.

Verwijlintresten enzovoort kan in principe ook maar dan had je dit beter vermeld in je aangetekend schrijven.

Terug naar “Consumenten Koop”