Auto levering

xyz000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Auto levering

#1 , 13 okt 2023 13:10

Ik heb vorig jaar een wagen gekocht, de levertermijn in de bestelbon stond op vorige week. (12 maanden na bestelling)

Ik was toen niet op de hoogte van "essentiële datum" mee te geven en is deze datum dus niet als essentieel opgenomen.

Gedurende dit jaar heb ik meermaals via mails gevraagd of de levertermijn nog ging gerespecteerd worden, en zo is de datum telkens wat doorgeschoven, naar november, naar december, nu naar januari. Dit alles via mail.

Ik heb intussen gevonden dat ik de verkoop kan annuleren als de nieuwe voorgestelde datum niet gerespecteerd is. Maar nu komt de garage af dat die mails geen aangetekend schrijven waren en dus niet gelden. Ze willen dit nu dus wel via aangetekend schrijven doen en 1 extra datum voorstellen (dus de vorige mail communicatie wordt naast hun neer gelegd).

Mijn vragen hierbij:
1/ Heb ik op basis van de mail communicatie recht op ontbinden van het contract?
2/ In de algemene voorwaarden staat enkel notie van "aangepaste nieuwe leveringstermijn in te stellen" => Geen verwijzing naar maximum 25%, zijn zij dan nog steeds verplicht om de nieuwe datum maximum 25% te verlengen? (is dit bij wet vastgelegd?)
3/ Zij hebben mij niet op de hoogte gebracht van laattijdige levering via aangetekend schrijven, aangezien ze de mails "naast hun neer leggen", zijn zij dan al niet meteen in overtreding en mag het contract dan niet opgezegd worden? Ik heb enkel mails omdat ik er zelf naar gevraagd heb, maar dus geen officiële communicatie van hen via (aangetekende) brief?

Alvast bedankt voor de informatie, ik vind her en der wel artikels online (fod economie & gocar), maar geen verwijzing naar wetsartikels waar ik deze informatie terug kan vinden. De ombudsdienst zou mijn vraag ook maar behandelen binnen 90 dagen (te laat..)

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 okt 2023 15:55

TS was in overtreding door niets via AS te bevestigen. Laat het een les zijn.
Het is hier an wel honderden keren aan bod gekomen in betwistingen,. Bijna nooit wordt er nog aangetekend gereageerd, altijd maar weer die mails, SMS of Facebook.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2023 16:38

TS was in overtredeing door niets via AS te bevestigen.
Waarom? Welke wettekst of contractuele overeenkomst legt op dat dit via AS moet gebeuren? Als de garage bovendien antwoordt op een mail van de TS, kunnen ze ook al niet meer ontkennen dat ze de mail gekregen zouden hebben.

Reclame

LeenW
Berichten: 12902

#4 , 13 okt 2023 16:53

TS was in overtredeing door niets via AS te bevestigen. Laat het een les zijn.
Het is hier an wel honderden keren aan bod gekomen in betwistinge,. Bijna nooir wordt er nog aangetekend gereageerd, altijd maar weer die mails, SMS of Facebook.
Overtreding? Een beetje serieus blijven aub.

Thomas_A
Berichten: 2398
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2023 16:59

Op dit forum wordt overdreven belang gehecht aan een aangetekend schrijven.

Er zijn een aantal zaken waarbij een aangetekend schrijven een wettelijke vormvereiste is, zoals bij het geven van een ontslag. In andere gevallen is het grootste voordeel dat ontvangst niet kan ontkend worden.

Als iemand antwoordt dat ze een mail naast zich neerleggen omdat het niet aangetekend gebeurd is, bevestigen ze ook dat ze de mail gekregen hebben…

Waarmee ik niet gezegd heb dat de TS in deze zaak gelijk heeft. Ik heb geen ervaring met laattijdige levering van auto’s en het belang dat wordt gehecht aan levering op de afgesproken datum.

Jo23
Berichten: 386
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2023 18:48

Maar de overheid gebruikt wel zelf altijd aangetekende zendingen voor belangrijke verzendingen. Het is inderdaad niet verplicht maar een aangetekende zending met ontvangstbevestiging geeft toch meer kans dat je de zaak wint bij een betwisting. Dus voor het annuleren van een belangrijke aankoop zou men toch niet mogen kijken op een kleine 10 euro. Je laat aan de ontvanger ook meteen voelen dat ze niet met je voeten moeten spelen.

Op die manier steun je bovendien B-post, want het volume post daalt naarmate alles digitaal wordt verstuurd.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 okt 2023 20:01

TS was in overtredeing SMS of Facebook.
Heb me hier verkeerd uitgedrukt. Uiteraard was TS niet in overtreding, maar er is nu geen bewijsstuk om te bewijzen dat hij betreffende brieven gestuurd heeft.

xyz000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 okt 2023 11:14

Iemand die kan helpen met de vragen van het oorspronkelijke topic?


Terug naar “Consumenten Koop”