2e pakket geleverd, niet besteld

zorpal
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

2e pakket geleverd, niet besteld

#1 , 26 jul 2023 15:39

Een tijdje geleden bestelde ik een poort die na een 6 tal weken rechtstreeks geleverd werd door de fabrikant uit Portugal. Enkele weken later toen ik terugkwam van mijn werk stond er plotseling een 2e poort op mijn oprit (wel een ander model).

De leverbon vermelde mijn naam en adres, maar is door niemand ondertekend geweest en zonder handtekening door de leverancier in de brievenbus gestoken. De bijhorende bestelbon stond ook op mijn naam en adres, met hetzelfde ordernummer als de vorige poort.

Mijn vraag is, puur juridisch gezien, ben ik verplicht deze terug te geven indien de winkel/fabrikant deze terug wil vragen?

LeenW
Berichten: 12903

#2 , 26 jul 2023 16:00

Ja, kosten zijn uiteraard wel voor hen.

zorpal
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2023 16:29

Ja, kosten zijn uiteraard wel voor hen.
kan u dit adhv een artikel uit het wetboek staven?

Reclame

eylis
Berichten: 8851

#4 , 26 jul 2023 16:58

het is gewoonweg logisch:
-u heeft die 2e poort niet besteld.
-De firma stuurde het u per vergissing en mag ze dus terugvragen.
U hoort dus aan die vraag te beantwoorden
(omdat u niet voor die 2e poort betaald heeft, ze is dus niet van u)
Maar u hoeft daar uiteraard geen kosten voor te maken,
immers de vergissing is niet door u gebeurd.
Dus u stuurt het goed terug op hun kosten.
Is het zo duidelijk?

zorpal
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2023 17:23

het is gewoonweg logisch:
-u heeft die 2e poort niet besteld.
-De firma stuurde het u per vergissing en mag ze dus terugvragen.
U hoort dus aan die vraag te beantwoorden
(omdat u niet voor die 2e poort betaald heeft, ze is dus niet van u)
Maar u hoeft daar uiteraard geen kosten voor te maken,
immers de vergissing is niet door u gebeurd.
Dus u stuurt het goed terug op hun kosten.
Is het zo duidelijk?
jammergenoeg is het meest logische niet per sé juridisch correct in mijn ervaring, vandaar mijn vraag naar een artikel uit het wetboek aangezien ik enkel het volgende kan vinden "Art.VI.38.In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI.103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie."

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2023 18:08

De artikelen over ongewenste levering waarnaar u verwijst gaan over oneerlijke handelspraktijken. Dit is de situatie waarbij een onderneming willekeurig goederen gaat rondsturen, waarbij de consument hopelijk betaalt i.p.v. de goederen terug te sturen op tijd en met eigen moeite.

Daar volgt niet uit dat een onderneming die een fout maakt, zijn goederen ineens kwijt is.

LeenW
Berichten: 12903

#7 , 26 jul 2023 20:33

Zoals hierboven gezegd is dit geen ongewenste levering maar een onverschuldigde betaling, een eerlijke vergissing. Die moet u op eenvoudig verzoek terugbezorgen. De artikels mag u zelf opzoeken, ik ken de nieuwe indeling BW nog niet vanbuiten :wink:

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2023 21:30

Oud: BW art. 1376
Nieuw: BW art. 5.133 en 5.134

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 jul 2023 07:27

Uw voorgaande bestelling al zeker eens nakijken

Niet besteld: berichtje naar verkoper / fabricant dat er een onbestelde poort voor uw deur staat, op ordernummer van uw eerder wel bestelde en reeds geleverde poort, en of ze die laatste levering ASAP kunnen komen weghalen ...

Terug naar “Consumenten Koop”