Speed pedelec gekocht met problemen

Woonwerkfietser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Speed pedelec gekocht met problemen

#1 , 09 jul 2023 01:33

Beste,

Ik kocht enkele weken geleden een speed pedelec die zogezegd in perfecte staat verkeerde.

De fiets werd particulier verkocht en heeft nog garantie tot midden volgend jaar bij stromer.

Tijdens mijn eerste rit viel de fiets in panne.
De koper bracht met mij de fiets binnen bij een dealer, deze dacht dat het probleem vanzelf opgelost was.

Mijn 2de rit, het probleem deed zich terug voor, geen ondersteuning meer na een 10-tal km, zelfde probleem.

Binnen gedaan met verkoper bij zelfde dealer. De dealer dacht dat het een elektronisch probleem was en dacht dit opgelost te hebben. Tijdens een testrit gaf de stromer hetzelfde probleem.

Nu blijkt dat de lagers in de achteras aan vervangingen toe zijn, wat niet gaat zonder het achterwiel en de motor te vervangen.
Ook het display zou vervangen moeten worden. Stromer wilt dit niet onder garantie vervangen.

Het komt er op neer dat ik meer kosten heb dan dat de fiets mij bij aankoop gekost heeft.
Vervolgens zijn de onderdelen niet eens beschikbaar.

De verkoper zegt dat ook zijn hulp hier ergens stopt en weet zelf niet meer wat hij moet doen.

Ik geloof best dat het probleem pas zichtbaar was tijdens mijn eerste rit, maar een lager slijt niet op 1 rit. De verkoper heeft de dag voor mijn aankoop zelf nog met de fiets naar het werk gereden zonder enig probleem.

Enig idee wat ik kan doen met dit probleem.
Is de verkoper verplicht om mijn geld terug te geven?

De fiets werd verkocht als een fiets in nieuw staat met verlengde garantie.
Op factuur staat er geen vermelding van staat. Enkel verkoop van de fiets met model en serienummer.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

The Oscars
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2023 10:50

Wat kan de consument eisen wanneer een gebrek zich binnen de twee jaar voordoet?

De wet voorziet in een hiërarchie van mogelijkheden voor de consument:

1. In de eerste plaats heeft de consument recht op kosteloze herstelling of vervanging van het goed.

2. Enkel wanneer de herstelling of de vervanging onmogelijk is of voor de verkoper een onevenredige kost met zich mee zou brengen, kan de consument een prijsvermindering of de ontbinding van de verkoopovereenkomst die leidt tot volledig terugbetaling) eisen.
De consument heeft geen recht op ontbinding wanneer het gaat om een klein gebrek. Het
is evenwel aan de verkoper om te bewijzen dat het gaat om een klein gebrek zodat de
ontbinding disproportioneel zou zijn.

De consument kan in ieder geval een prijsvermindering of de ontbinding eisen, wanneer:
– de verkoper weigert het goed te herstellen of te vervangen;
– het gebrek zo ernstig is dat een ontbinding onmiddellijk gerechtvaardigd is;
– er opnieuw een gebrek is ondanks de poging van de verkoper om het goed te herstellen
of te vervangen;

OF
– de verkoper heeft verklaard of uit de omstandigheden duidelijk blijkt dat de verkoper
de goederen door middel van herstelling of vervanging niet binnen een redelijke termijn
of zonder ernstige overlast voor de consument conform kan krijgen.

Onlinebron: https://www.vbo-feb.be/globalassets/pub ... i-2022.pdf
.

Lanox
Berichten: 3532
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2023 15:32

Gaat dit over wettelijke garantie? Tenzij de verkopende partij rechtstreeks bij de fabrikant gekocht heeft, gaat dit over commerciële garantie en dient er naar de voorwaarden van de overeenkomst gekeken worden.

Reclame

Woonwerkfietser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2023 17:40

In de garantie overeenkomst van stromer zelf, staat dat de lagers niet onder garantie vallen.
Maar de lagers zitten intern in de motor ingebouwd waardoor deze niet kunnen vervangen worden.
Het hele wiel met motor en lagers moet opnieuw aangekocht worden..

Op stromer forums , vind ik een 10-tal gevallen terug waar dit wel onder garantie is gevallen.

De fietsenwinkel , de verdeler van het merk, deed voor mij de garantie aanvraag. De kans was groot dat het onder garantie viel, maar ook reeel van niet wegens deze voorwaarde.
Uiteindelijk had ik dan de pech en een negatieve respons gekregen op de garantie aanvraag.

Woonwerkfietser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2023 17:42

Ik weet niet goed wat ik hier nog mee kan doen.

Kan ik aan de verkopen mijn geld terug vragen?

Op zich blijft hij mij tot op heden helpen en vraagt hij nu opnieuw een garantie aanvraag bij de fietsenwinkel waar hij de fiets gekocht heeft. Dit is de laatste keer dat hij zich hier mee wilt bezig houden.

Franciscus
Berichten: 38659

#6 , 09 jul 2023 17:50

Persoonlijk zou ik de koop hier willen ontbinden en dus geld terugvragen en fiets teruggeven.
Edoch contract op papier? En wat staat erin?
Is tevens tussen particulieren.

Woonwerkfietser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2023 19:20

Verkoopsovereenkomst op papier.
Enkel type en SN neergeschreven, maar geen staat van de fiets.

Via bericht wel perfecte staat, perfect onderhouden gekregen bij bespreking verkoop.

Vriendelijke groet

The Oscars
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2023 19:59

Ik weet niet goed wat ik hier nog mee kan doen.

Kan ik aan de verkopen mijn geld terug vragen?

Op zich blijft hij mij tot op heden helpen en vraagt hij nu opnieuw een garantie aanvraag bij de fietsenwinkel waar hij de fiets gekocht heeft. Dit is de laatste keer dat hij zich hier mee wilt bezig houden.
De fietsenwinkel is uw contractpartij. Hij is aansprakelijk voor niet-conforme goederen. Tot hem moet u zich wenden.
.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 10 jul 2023 14:05

Persoonlijk zou ik de koop hier willen ontbinden en dus geld terugvragen en fiets teruggeven.
Edoch contract op papier? En wat staat erin?
Is tevens tussen particulieren.
Verkoopsovereenkomst tussen particulieren, is in staat waarin iets zich bevindt

Problemen = pech voor koper ...

Productgarantie van 2 jaar heeft normaal uitzondering voor slijtage-onderdelen, en een wiellager kan je als een slijtage-onderdeel aanzien

Welke clown van een ontwerper ontwerpt nu zoiets waarbij je bij een defect lager, het ganse wiel én de motor moet weggooien :?:

mava105
Berichten: 22313
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 jul 2023 15:44



Welke clown van een ontwerper ontwerpt nu zoiets waarbij je bij een defect lager, het ganse wiel én de motor moet weggooien :?:
De goedkoopste merken

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jul 2023 17:21



Welke clown van een ontwerper ontwerpt nu zoiets waarbij je bij een defect lager, het ganse wiel én de motor moet weggooien :?:
De goedkoopste merken
Stromer staat nu niet direct gekend als goedkoop.

Maar de enige persoon die ik ken die er 1 heeft, zou er zeker nooit meer 1 kopen. Heeft de afgelopen 2 jaar al zeker 10 keer bij de fietsenmaker gestaan en is al eens terug naar Zwitserland gestuurd. En een paar keer zijn er speciaal stukken voor afgekomen.

Allemaal wel onder garantie in zijn geval.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 11 jul 2023 15:03

Welke clown van een ontwerper ontwerpt nu zoiets waarbij je bij een defect lager, het ganse wiel én de motor moet weggooien :?:
De goedkoopste merken
Voor prijs van zo'n "fietsje" nieuw, koop je anders al een leuke 2de hands auto
En tot paar jaar geleden, een nieuwe kleine auto ...

Terug naar “Consumenten Koop”