Teruggave betaalde kosten energie

bxx328
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Teruggave betaalde kosten energie

#1 , 11 mei 2023 07:51

In september stuurde ik naar mijn energieleverancier een vraag tot terugbetaling van een deel van de voorschotten. Het contract stond op mijn naam maar mijn samenwonende partner had recht op de verhoogde tegemoetkoming. Via mail vroeg ik dan ook de toepassing van het sociaal tarief. Mijn leverancier vroeg daarop een attest van de gezinssamenstelling. Ik bezorgde hen een attest van de gezinssamenstelling op basis van het rijksregister. Enkele weken later kreeg in een deel van de voorschotten terugbetaald. Aangezien mijn leverancier meermaals met slechte commentaar in het nieuws kwam zegde ik het contract op. Vanaf 1/10 zijn we dan overgestapt.
Eind april vroeg mijn oude leverancier de terugbetaling van de voorschotten terug. Ik vermoed dat zij zich baseren op het feit dat een attest van de gezinssamenstelling moest gebaseerd zijn volgens de gegevens van de mutualiteit. Deze regel was reeds geruime tijd in voege wanneer ik de teruggave aanvroeg.
Mijn inziens was het zo dat de leverancier wettelijk verplicht was om een teruggave van de voorschotten te doen indien men onder deze regel viel en was er deze wettelijke verplichting er niet wanneer het attest van de gezinssamenstelling gebaseerd is op gegevens van het rijksregister.
Maar het staat de leverancier wel vrij om vrijwillig wel een tariefaanpassing te doen. Dit doen ze bijvoorbeeld ook bij een groepsaankoop. Daarom lijkt het mij dat zij in mijn geval vrijwillig maar niet wettelijk verplicht, akkoord waren om een tariefswijziging ten mijn gunste door te voeren. Dit is stilzwijgend gebeurt door een terugstorting te doen.
Ik vergelijk dit met het geval wanneer ik als klant een winkel binnenga en een product koop dat 100 euro als prijs heeft maar ik door te onderhandelen met de handelaar dit kan kopen met een korting van 20 euro. Door het aanvaarden van de 80 euro door de handelaar is een verbintenis ontstaan die niet meer eenzijdig gewijzigd kan worden.
De handelaar kan dan toch ook niet later vragen om de 20 euro terug. Dan is er geen enkele rechtszekerheid meer.
Heeft de leverancier het recht nog terugstorting te eisen ?
Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat dergelijk bedrijf met haar eigen juridische dienst niet de kennis had dat ze niet wettelijk verplicht waren om in mijn geval voorschotten terug te geven.

LeenW
Berichten: 12838

#2 , 11 mei 2023 08:56

Sociaal tarief is puur wetgeving, heeft niets te maken met een korting die uw leverancier geeft. Ofwel hebt u er recht op, ofwel niet.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2023 09:32

Ga na sedert wanneer je recht had op dat sociaal tarief, en tot wanneer. Als dat is omwille van verhoogde tegemoetkoming stopt het recht sowieso eind deze maand.

Wat heb je nu gekregen van de leverancier waarbij je vertrok? Een eindafrekening waarbij je moest opleggen? En aan welk tariefplan is die eindafrekening dan opgemaakt? Misschien heb je gewoon te weinig voorschot betaald om de voorschotten te coveren?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”