Wie is verantwoordelijk voor verdwenen inhoud van zending?

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Wie is verantwoordelijk voor verdwenen inhoud van zending?

#1 , 28 apr 2023 11:48

Ik heb laatst via tweedehands iets kleins (hobbymateriaal) gekocht zoals ik al meermaals had gedaan. De verkopen had goeie reviews.
Het was iets kleins en zou in een "harde" omslag kunnen opgestuurd worden.

Na 4 dagen ontvang ik de omslag maar deze bleek mijn artikel (niks eigenlijk) niet te bevatten. Er zat enkel een adreskaartje in van zijn "webshop" op tweedehands. Ik heb de verkoper gecontacteerd en hij beweert dat hij het artikel verpakt heeft (uiteraard zal hij dit beweren).

Dus zijn er 2 opties:
- ofwel heeft hij het gewoon niet verpakt (bewust of vergeten)
- ofwel is de inhoud verdwenen bij de post (hoewel ik niks speciaals zie aan de omslag)

Wie is er nu verantwoordelijk voor dit verlies?
(Het gaat in dit geval over een klein bedrag maar de vraag gaat nu vooral over het principe)

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 apr 2023 12:43

Afzender is verantwoordelijk

Ofwel moet hij u terugbetalen of het item opnieuw verzenden

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 28 apr 2023 14:36

Afzender is verantwoordelijk

Ofwel moet hij u terugbetalen of het item opnieuw verzenden
En bij wie ligt de bewijslast in dergelijk geval?
Hij zegt dat hij alles verpakt heeft maar hij heeft daar uiteraard geen bewijs van.
En ik zeg dat de omslag leeg was bij ontvangst. Maar ik kan niet (meer) bewijzen dat de omslag leeg was bij ontvangen.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 apr 2023 18:52

het is nog steeds aan de afzender om aan te tonen dat hij wel degelijk het correcte heeft verzonden.

bij zowat alle koerierdiensten is het gewicht gekend, als u iet koopt dat normaal 750gr weegt en er word "slechts" 200gr verzonden door de verkoper . . .

zelfs als het gestolen is door de koerierdienst, is het de verkoper die de schade die hij oploopt dient te verhalen op de koerierdienst.

Terug naar “Consumenten Koop”