Auto; Verkoper heeft 2000km extra op 12 dagen gereden en origine auto is van een Malafide verkoper

Anilal
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Auto; Verkoper heeft 2000km extra op 12 dagen gereden en origine auto is van een Malafide verkoper

#1 , 24 apr 2023 02:58

Beste,
Hoe schat u mijn kansen om 500€ aanbetaling terug te vorderen?

In Wallonië heb ik overhaast een auto gekocht van 37000 km met de volgende voorwaarden in het verkoopscontract;
Auto te keuren door verkoper, indien afgekeurd stort de verkoper de aanbetaling terug en wordt de koop geannuleerd.

Verder staat enkel het chassisnr, autotype en onze namen. Geen kilometrage.
De verkoper deed heel geheimzinnig over waar hij de auto heeft gekocht, hij moet het terug opzoeken, en kent de oorspronkelijke eigenaar niet.

In de verkoopsannonce staat altijd bij een renault garage onderhouden geweest en nog onder garantie.
timeline
  • dag 1 inspectie, contract en annonce met 37000 km
  • 8 dagen na de koop krijg ik het autokeuringsbewijs met 1400km meer erop.
  • 12 dagen na de koop vraag ik de exacte stand van de km's voor de verzekering, 2000km meer en geeft de verkoper na aandringen de naam van de autohandelaar.
Ik annuleer de koop direct. De buitenlandse autohandelaar in Charleroi is heel malafide volgense zijn reviews. MIjn in Italië wonende broer vergelijkt het met een auto kopen van een Albanees in Sicilë. Dit gecombineerd met het feit dat er nog 600 km is gereden na de keuring en 2000 km meer dan de oorspronkelijke annonce verandert de situatie.
Ik vraag 350€ van de 500€ aanbetaling terug, om zijn tijd en keuring te vergoeden. De verkoper reageert boos.

Is hier sprake van een verandering in de de toestand van auto tijdens deze 12 dagen, voldoende om het contract te ontbinden?
Jammer genoeg is het contract onvolledig en niet sluitend, ik neem aan dat de verkoopsannonce ook als verkoopstoestand kan dienen?

Via een modelcontract voor verborgen verbreken wil ik nu een aangetekende brief sturen. Nog dingen die ik kan doen?
Is er een goedkope wijze via een deurwaarder?

Op een vriendelijke wijze het vragen is jammer genoeg niet gelukt. De verkoper claimt dat hij mij heeft aangeraden sneller mijn verzekering en immatriculatie in orde brengen aangezien hij de auto nog als daily driver gebruikte...?!

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2023 06:54

Het is toch vrij courant dat een auto die te koop staat nog gebruikt wordt. Dan is 1.000 km op een week veel maar niet extreem.

Ik snap het verhaal van de autohandelaar niet. Je koopt toch van een particuliere verkoper. Je hebt nog nooit onder controle waar hij deze gekocht heeft?

Wat is het verborgen gebrek?

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 24 apr 2023 08:07

Car-Pass?

Reclame

Anilal
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2023 11:26

Het is toch vrij courant dat een auto die te koop staat nog gebruikt wordt. Dan is 1.000 km op een week veel maar niet extreem.

Ik snap het verhaal van de autohandelaar niet. Je koopt toch van een particuliere verkoper. Je hebt nog nooit onder controle waar hij deze gekocht heeft?

Wat is het verborgen gebrek?
Legaal samengevat,
1. kan het dat na de schriftelijke verkoopsovereenkomst te tekenen de verkoper de auto nog gebruikt om er nog 2000 km mee te rijden? Er was enkel een vermelding om naar de keuring te gaan in het contract.


2. De koper kan de naam van de originele eigenaar niet geven. https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... ands_kopen
Bij de aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u steeds de volgende documenten overhandigen:
  • -Een particuliere verkoper moet u de originele verkoopfactuur voorleggen. De professionele autohandelaar maakt ook nog een nieuwe factuur. Daarop moeten de naam, het adres en het btw-nummer van de verdeler vermeld worden.
  • - de namen en adressen van de vorige kopers en verkopers
Was dit een voldoende reden om de aanbetaling terug te vragen? Of is dit verloren moeite?

Het komt er op neer dat de particuliere verkoper zijn recent aangekochte auto op een volgend slachtoffer wou dumpen. Dit aangezien de autohandelaar in de praktijk geen garantie geeft bij gebreken, hetgeen duidelijk is van de reviews van de garage.

Ik denk dat mijn beste volgende stap een aangetekend schrijven is, daarom vermelde ik het model template van aangetekend schrijven. Of doe ik dit best ook met een advocaat?

De carpas leek in orde, met een grote daling van km's tijdens corona. maar geen idee hoe dit te verifieren valt. De reviews spraken van gestolen auto's, gerepareerde accident auto's etc.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 apr 2023 11:46

De verkoper deed heel geheimzinnig over waar hij de auto heeft gekocht, hij moet het terug opzoeken, en kent de oorspronkelijke eigenaar niet.
Een auto met 37000 , nu 39000 km, nog onder garantie, minstens de tweede eigenaar al, en die wil er alweer van af :shock: :?:

8 dagen na de koop krijg ik het autokeuringsbewijs met 1400km meer erop.
12 dagen na de koop vraag ik de exacte stand van de km's voor de verzekering, 2000km meer
Dus nog 2000 km rijden met wat feitelijk al andermans auto is , op 20 dagen ....
Da's zowat 1/18 van het totaal aan km extra
Dat kan natuurlijk niet

Het goed heeft dan niet meer de karakteristieken waarvoor u het gekocht had tegen de overeengekomen prijs


Heb je die auto al ingeschreven ?

De verkoper claimt dat hij mij heeft aangeraden sneller mijn verzekering en immatriculatie in orde brengen aangezien hij de auto nog als daily driver gebruikte...?!
Dat is natuurlijk zever
Hij hoort wat in principe dan al jouw auto is, niet meer te gebruiken

Als die er nu nog steeds mee aan het rondbollen is ... :shock:


Dat er tijdens corona minder km bij zijn gekomen is wel normaal
Daling, dat is abnormaal en moet gestaafd worden met attest vervanging km-teller

Terug naar “Consumenten Koop”