Waarnaartoe met klacht i.v.m. onmogelijk hoge energiefactuur

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

Waarnaartoe met klacht i.v.m. onmogelijk hoge energiefactuur

#1 , 28 mei 2009 16:14

Hallo,

Twee weken geleden ontvingen wij een factuur van Electrabel die onmogelijk hoog lag ... Na analyse van de factuur en de verbruikersgegevens vermoeden wij een probleem met één van de tellers.

Wij belden Electrabel en die stonden wel een uitstel van betaling toe, maar verwezen onmiddellijk door naar EANDIS (distributienetbeheerder die in mijn streek verantwoordelijk is voor de infrastructuur, tellers enz.). EANDIS was tijdens het telefoontje een beetje weigerachtig maar beloofde uiteindelijk een klachtdossier op te stellen. Ze beloofden binnen de 5 werkdagen te reageren. Men zou vermoedelijk een herberekening doorgeven aan electrabel.

We bevestigden voor alle zekerheid onze klacht en intentie om NIET te betalen met aangetekende brieven naar Electrabel en EANDIS.

Zoals enigzins verwacht belde EANDIS NIET binnen de 5 dagen. Toen we zelf terugbelden, mochten we bijna het volledige verhaal opnieuw doen. Men beloofde nog eens contact op te nemen maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

Ondertussen nadert de datum waarop wij eigenlijk zouden moeten betaald hebben. Maar ik ken het spelletje ... eens je betaald hebt, is het een hele lijdensweg je geld terug te krijgen.

Ik heb effe rondgegoogled en er blijkt geen ombudsdienst voor energie te bestaan. Waar moet ik nu naartoe? Economische inspectie? Vlaamse ombudsdienst?

Enige tips?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3039
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 mei 2009 22:51

gewijde boomstraat 46 , 1000 brussel, klantendienst electrabrol

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 28 mei 2009 23:09

Bij het begin van de vrijmaking van de energiemarkten werd tien jaar geleden al de noodzaak ingezien van een ‘ombudsdienst energie’.
Deze zou consumenten bijstaan en bemiddelen met energieleveranciers (wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt).

Het was de bedoeling dat de consumenten met klachten over facturen, vertragingen, onduidelijke vergoedingen, dubieuze handelspraktijken…. terecht zouden kunnen bij de ombudsdienst.

Jammer genoeg is deze tot op de dag van vandaag nog steeds niet in werking. :cry:

Je kan momeneel misschien wel terecht bij de VREG:
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Electriciteits- en Gasmarkt
Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20 bus 19
1000 Brussel

Voor klachten tegen marktpartijen (energieleveranciers of netbeheerders):
klachten@vreg.be

Reclame

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 29 mei 2009 19:14

Bedankt voor de tips!

De site van VREG verwees uiteindelijk ook nog door naar economische inspectie.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Kiaru
Berichten: 7

#5 , 13 jun 2009 21:15

Beste,

Ik heb jarenlang voor een energieleverancier gewerkt.

De markt zit als volgt in elkaar :

1 de energieleverancier produceert/koopt energie en zet die op het net
2 de distributienetbeheerder brengt deze energie tot bij u, dit is EANDIS in uw geval
3 het beheer van de meterstanden gebeurd door Indexis, het meetbedrijf.

Het is dit laatste bedrijf dat verantwoordelijk is voor de meterstanden die energieleveranciers gebruiken om uw factuur te maken. Het is ook het meetbedrijf dat schat hoeveel u gaat gebruiken en bijhoudt hoeveel u vroeger verbruikt heeft.
Het is ook dit bedrijf dat uw meterstand komt opschrijven en bij defect uw meter komt nakijken.

Als u denkt dat uw meter stuk is, of dat het verbruik niet klopt, moet u eigenlijk met Indexis contact opnemen, zij gaan u veel directer kunnen helpen aangezien uw leverancier en ook Eandis geen enkele invloed hebben op uw meterstanden.

Vraag bij Indexis uw verbruikshistoriek op en de schattingen van de komende jaren en vergelijk deze met de verbruiken die op uw factuur staan. Als de verschillen te groot zijn kan u bij Indexis een herschatting van uw verbruiken aanvragen of een eiking van uw meters dewelke onmiddellijk gaan resulteren in een andere jaarafrekening.

Dit is de snelste weg naar beterschap, u begrijpt dat Electrabel zich niet zal uitsloven om uiteindelijk een kleinere factuur te innen hé !

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 14 jun 2009 00:29

Noch Electrabel noch Eandis hebben Indexis vermeld ...

Het is trouwens niet Indexis die de meter is komen vervangen ... maar wel EANDIS ...

EANDIS heeft ons ondertussen beloofd een herberekening door te sturen naar Electrabel. Maar ons probleem is vooral dat we totaal geen idee hebben wanneer Eandis dat gaat doen ... en dat Electrabel categoriek WEIGERT om ons schriftelijk te bevestigen dat we betalingsuitstel krijgen. Bovendien zal dat uitstel sowieso waarschijnlijk niet volstaan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Kiaru
Berichten: 7

#7 , 15 jun 2009 12:39

Beste,

Ik wil alleen maar helpen hoor, niet meer dan dat.

Geloof me nu maar dat Indexis verantwoordelijk is voor de meters en de meterstanden en niemand anders, steek uw licht maar eens op bij Indexis, u heeft er niets bij te verliezen, integendeel.
Indexis heeft ook een eigen customer care afdeling waar u met uw vragen terecht kan.

Als Electrabel of Eandis iets aan meterstanden wil doen MOETEN zij via Indexis passeren, daarom dat Eandis ook niets zal kunnen bevestigen.
De vraag kan alleen vanuit Indexis komen.

Als ik u was: protesteer de factuur aangetekend en verander nog vandaag van energieleverancier.

Er zijn verschillende leveranciers die een stuk goedkoper zijn en zo ontneemt u Electrabel haar troef : dreigen met afsluiten als binnenkort uw betalingstermijn vervallen is.
Let op : eens Electrabel beslist de levering aan u te stoppen, zal het zéér moeilijk worden een nieuwe leverancier te vinden aangezien u dan bij alle leveranciers als zogezegde 'wanbetaler' zal gekend zijn en niemand u nog zal willen leveren.

Succes.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#8 , 15 jun 2009 18:50

als je op de site kijk van indexis staat er dit:

Op 24 juni 2002 werd Indexis als federaal opererend meteringbedrijf opgericht door de gemengde intercommunales, die als distributienetbeheerders optreden in de vrije energiemarkt.


Op 1 januari 2006, werd Eandis opgericht door de Vlaamse Distributienetbeheerders. Eandis is de Unieke Operator voor Vlaanderen, sinds 1/1/2006 organiseert Eandis de opnamen van de verbruiksgegevens voor de klanten van het Vlaams gewest.


Maar hoe je het draait of keert betalen zal je toch moeten doen,wij hebben het zelfde aan de hand gehad,we woonde er pas zes maanden en gingen van 75€ in de maand naar 220€ in de maand.Kregen een afrekening van meer dan 1000 €,en pas op wij zijn door ons werk hoogste 3 dagen per week thuis.Dus al wat er blijf draaien is frigo-diepvries.De meeste was en droog word in het weekend gedaan en dit is aan verminder tarief.Wij hebben ook eandis gebelt om een nazicht te komen doen als antwoord kreeg ik zijn u toestellen niet aan de oude kant,pardon zei ik ze zijn pas 1 jaar oud en dan zeiden ze leg de hoofdkontuur af en als de meterstand blijf staan weken de tellers nog goed.Nu de levrancier was akkoord om de betaling in een paar schijven te doen en pas drie maanden later mochten we opnieuw de meterstand doorgeven om de maandelijkse faktuur te laten zaken,wel raar maar waar dan hebben ze ons per maand 101€ geteld ipv 220€.
Ik vind nog altijd dat wij veel te weinig beschermt worden hun wil is wet en wij moeten wel betalen of je word afgesloten.Ze zouden beter aan iedereen een meter komen zetten dat je je stroom voordien betaald dan weet je tenminste wat je verbruik en hoeveel het kost.

mapleleiah
Topic Starter
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#9 , 16 jun 2009 17:23

Kiaru, aan jou geen verwijt ... Maar als Electrabel naar EANDIS verwijst en EANDIS naar Electrabel en niemand vermeldt Indexis, hoe moeten wij dan weten dat Indexis überhaupt BESTAAT?

Bovendien vermeldt de site van de VREG heel duidelijk dat de energieleverancier de enige verantwoordelijke is en dat zij (dus hier Electrabel) bij de andere betrokkenen moeten aankloppen ... en niet wij.

Wees gerust, ik zou direct van leverancier veranderen, maar ik ben niet degene die de beslissing neemt hier.

Ondertussen heeft EANDIS laten weten dat zij een aanpassing hebben herberekend en dit gaan doorsturen naar Electrabel. Het verschil is maar liefst 14 000 kWh die wij minder zullen moeten betalen! Van Eandis heb ik dus niet echt klachten, maar wel van Electrabel, want die weigeren ook maar iets schriftelijk te bevestigen (zelfs na onze aangetekende brief) ...

En nee, we betalen niet zolang de factuur niet correct is!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Consumenten Koop”